2 harddiske, 2 styresystemer, 1 computer
Fra : Thomas

Dato : 18-08-04 08:39

Kan man :

Sætte 2 harddiske på en computer og så ved opstart vælge hvilken harddisk
man vil køre på.

Kan disse 2 harddiske have hvert sit styresystem.

Kan man forhindre at den ene bruger kan komme ind på den anden harddisk, via
roden når den kører ???

hvis den ene harddisk/styresystem får virus vil det så smitte den anden ???

Mange spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe også meget gerne med en opskrift på
hvordan jeg rent praktisk gør.

Mange hilsner

thomas

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 18-08-04 08:46

"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man :
>
> Sætte 2 harddiske på en computer og så ved opstart vælge hvilken harddisk
> man vil køre på.

Ja. Hvilke styresystemer tænker du på i den sammenhæng ??

> Kan disse 2 harddiske have hvert sit styresystem.

Ja

> Kan man forhindre at den ene bruger kan komme ind på den anden harddisk,
via
> roden når den kører ???

Det vil jeg tro. Det er nok noget med adgangskontrol og med de kontier du
sætter op. Der skal dog nok et program til for at styre det hvis meningen er
at den ikke må kunne komme ind i andre drev, med en eller flere bestemte
brugere.

> hvis den ene harddisk/styresystem får virus vil det så smitte den anden
???

Principielt nej, men det kan også være andre steder der bliver angrebet af
en virus. Det bedste vil nok være at bruge et godt virusprogram sammen med
en god firewall, for i det hele taget at gøre det så svært som muligt for
vira at komme ind.

> Mange spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe også meget gerne med en opskrift

> hvordan jeg rent praktisk gør.
>
> Mange hilsner
>
> thomas

Det var hvad jeg vidste om det, men der er andre der ved mere om det end
mig, så jeg vil da håbe de også vil give lidt respons.

Jesper

Fra : Thomas

Dato : 18-08-04 09:12

> Ja. Hvilke styresystemer tænker du på i den sammenhæng ??

Begge harddiske skal køre Win xp, problemet er at min søn downloader alt, og
det gør min computer meget langsom, hvis vi kørte på hver sin harddisk så
ville det han downloadede ikke påvirke min harddisk og mit styresystem..

Jeg kører med Norton Internet security.

Skal der ikke være et styresystem underliggende som kan styre hvilken
harddisk man vil starte på ??

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-08-04 17:16

Thomas wrote:

> Skal der ikke være et styresystem underliggende som kan styre hvilken
> harddisk man vil starte på ??

Det ligger i XP.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 18-08-04 09:35

Thomas wrote:

> Mange spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe også meget gerne med en opskrift på
> hvordan jeg rent praktisk gør.

Jeg har set et system hvor man havde en "kontrol boks" i computeren.
Denne "kontrol boks" koblede man så 2 harddiske til og når man så tændte
computeren (eller måske før?), skulle man vælge hvilken harddisk man
ville bruge.

Det blev lanceret som en funktion til hjemmearbejdsplader, hvor man
kunne have firma konfigurationen på den ene harddisk og privat
konfigurationen på den anden. Når systemet kørte havde man kun adgang
til den ene disk.

Jeg må dog indrømme at jeg ikke kan huske hvor jeg har set det. Måske
var det Zitech?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders F

Dato : 18-08-04 10:50

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> [...]
> Denne "kontrol boks" koblede man så 2 harddiske til og når man så tændte
> computeren (eller måske før?), skulle man vælge hvilken harddisk man

Den lette måde er en harddiskskuffe med to harddiske til...

> [...]
> til den ene disk.
>
> Jeg må dog indrømme at jeg ikke kan huske hvor jeg har set det. Måske

Ikke Zitech, men noget med Z svjh. Det var en dims til et 5 1/4 hul med et
blåt/hvidt LCD display....

/A

Fra : Leony

Dato : 18-08-04 11:44

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> skrev i en meddelelse

> Den lette måde er en harddiskskuffe med to harddiske til...

Den ville jeg også vælge.

> Ikke Zitech, men noget med Z svjh. Det var en dims til et 5 1/4 hul
> med et blåt/hvidt LCD display....

Produktet hedder ZignX og blev solgt hos Zitech en overgang (det findes
i deres december 2002/januar 2003 katalog - jeg gemmer dem for at kunne
erindre "de gode gamle dage").
http://www.zignx.dk/

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas

Dato : 18-08-04 13:45

Den lette måde er en harddiskskuffe med to harddiske til...

selvfølgelig, den løsning havde jeg ikke overvejet..

tak

thomas

Fra : Emil

Dato : 18-08-04 14:14

Thomas skrev:

>Mange spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe også meget gerne med en opskrift på
>hvordan jeg rent praktisk gør.

Hej thomas

Jeg har købt en ny HD (200 Gb) som blev "ghosted" fra den gamle
(80 Gb).
Den nye kører nu som master, og den gamle som BU (Back Up).
Så er der lige nogle detaljer, som jeg skal spare dig for, ang.
BU af nye DATA, og testkørsel af nye programmer.

Rent praktisk har jeg forbundet en omskifter således, at i den
ene stilling er det den nye som er master, og vise versa.
Det er opnået ved at forbinde omskifteren til de 'pins', hvorpå
man normalt sætter en jumper til at vælge master/slave.

Bruges en 3 x omskifter med 2 pos., kan den sidste omskifter
bruges til at styre et par (forskelligtfarvede) lysdioder.

Denne omskifter må *KUN* betjenes når der ikke er støm til
maskinen! Derfor placeres den på computerens bagside, så ingen
fristes til at "se hvad der sker".

Denne løsning giver *ikke* helt adskillelse m.h.t. virus og data.

Nu må andre træde til: Kan man opnå fuld adskillelse hvis man i
stedet for master/slave bruger CS (Cable Select)?

m.v.h. Emil

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 15:04

> Nu må andre træde til: Kan man opnå fuld adskillelse hvis man i
> stedet for master/slave bruger CS (Cable Select)?

Tjaa, det burde egentligt ikke være svært...
Lav en lille kontakt på strømledningen til hver af de to harddiske - tænd
den harddiske du skal bruge, før du booter op - og bios finder kun den ene.

Fra : Emil

Dato : 18-08-04 15:52

Casper Bang skrev:

>Tjaa, det burde egentligt ikke være svært...
>Lav en lille kontakt på strømledningen til hver af de to harddiske - tænd
>den harddiske du skal bruge, før du booter op - og bios finder kun den ene.

Er du bims mand? Det er da for simpelt. Men faktisk virker det
fint (har prøvet flere gange). Fladkablet kan sidde på begge
diske samtidigt (med forbehold for SCSI-enheder p.gr.a.
termineringen).

Man skal så huske at omskifte både 5 og 12 volt ledningerne, og
omskifteren skal kunne tåle strømmen.

Du har ret i, at det giver *total* adskillelse - og så er det en
billig løsning. Husk igen at placere omskifteren på bagsiden af
kabinettet.

m.v.h. Emil

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 17:25

> Er du bims mand? Det er da for simpelt.

Ja, det er lige før, ik'? ;)

> Man skal så huske at omskifte både 5 og 12 volt ledningerne, og
> omskifteren skal kunne tåle strømmen.

Tjaa, jeg ville egentligt ikke bruge så meget en omskifter... du kunne
dybest set bare trække ledningerne ud af kabinettet, og bruge afbryderen til
en ganske normal stikkontakt på nul-ledningerne.

> Du har ret i, at det giver *total* adskillelse - og så er det en
> billig løsning. Husk igen at placere omskifteren på bagsiden af
> kabinettet.

Hvor meget brokker en harddisk sig egentligt hvis man kapper strømmen?
Hardwaremæssigt er det vel ikke et problem?
At filsystemet kan tage skade er så en anden snak...

Fra : Emil

Dato : 18-08-04 18:28

Casper Bang skrev:

>Tjaa, jeg ville egentligt ikke bruge så meget en omskifter... du kunne
>dybest set bare trække ledningerne ud af kabinettet, og bruge afbryderen til
>en ganske normal stikkontakt på nul-ledningerne.

Er du bims mand? Hvis du afbryder NUL-ledningerne (altså her stel
for 5 og 12 volt) kan du være sikker på, at der kan opstå store
problemer, da der over nogle ICére kan opstå spændinger på 17
volt, som de -muligvis- ikke vil overleve.
Jeg har dog aldrig prøvet.

>Hvor meget brokker en harddisk sig egentligt hvis man kapper strømmen?
>Hardwaremæssigt er det vel ikke et problem?
>At filsystemet kan tage skade er så en anden snak...

Jo, men det er vel et tilstækkeligt argument for at lade være?

m.v.h. Emil

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 18:31

> [...]
> problemer, da der over nogle ICére kan opstå spændinger på 17
> volt, som de -muligvis- ikke vil overleve.

Hmm... vil der være forskel på at kappe 0-ledningerne, og plus-ledningerne?
Ikke hvad jeg kan se.
Men du kan måske godt have ret i at det kan give problemer hvis man kobler
de to nulledninger sammen.

> Jo, men det er vel et tilstækkeligt argument for at lade være?

Nææ... men er da meget rart at vide HVOR nervøs man skal være for det :p

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-08-04 19:30

Casper Bang wrote:

> Hmm... vil der være forskel på at kappe 0-ledningerne, og
> plus-ledningerne? Ikke hvad jeg kan se.

Ja, der vil være _stor_ forskel. Strømen vil finde en alternativ vej
fra +5V og +12V til stel - det er ikke sikkert at diskene er helt
tilfredse med dette.

> Men du kan måske godt have ret i at det kan give problemer hvis man
> kobler de to nulledninger sammen.

Det vil ikke give problemer (det er stel og ikke 0. 0 hører til i
AC-verdnen).

Stel er stel uanset hvor i maskinen du kigger på den. Det er ét fælles
potentiale.

> Nææ... men er da meget rart at vide HVOR nervøs man skal være for det

Disken er ret ligeglad med om strømmen forsvinder, bare den ikke dukker
op igen lige med det samme.

Hvis forsyningen kommer og går opstår der en række uheldige spikes på
forsyningen og det kan brænde elektronik af uden større problemer.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-08-04 17:27

Emil wrote:

> diske samtidigt (med forbehold for SCSI-enheder p.gr.a.
> termineringen).

Man benytter aktiv terminator for enden af et SCSI-kabel nu om stunder,
så ingen problemer dér.

> Man skal så huske at omskifte både 5 og 12 volt ledningerne, og
> omskifteren skal kunne tåle strømmen.

Et par effekttransistorer vil være at foretrække, dertil en kondensator
på styresignalet fra omskifteren. På den måde undgår man at disken
falder ud ved dårlig kontakt i omskifteren.

Eller endnu bedre: 2 RS-flipflop's til at vælge den ene eller den anden
disk (gennem effekttransistorer). Denne løsning er fuldstændig immun
overfor prel i omskifteren.

> billig løsning. Husk igen at placere omskifteren på bagsiden af
> kabinettet.

Med RS-flipflop's kan man indbygge en elektronisk lås (et par ekstra
komponenter) der spærrer for et skift, hvis der er tændt for maskinen.

Skiftekredsløbet skal drives af +5Vsb.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders F

Dato : 18-08-04 18:09

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Eller endnu bedre: 2 RS-flipflop's til at vælge den ene eller den anden
> disk (gennem effekttransistorer). Denne løsning er fuldstændig immun

Jeg har haft en løsning på tegnebrædtet med et relæ, en switch og lidt
elektronik, der gør at man switchens stilling kun har en virkning når PC'en
har været slukket...
Men jeg kan altså stadig ikke lide den med at have en HD uden strøm på
siddende på kablet. Nogle af de gamle opførte sig nemlig absolut ikke
pænt... Så jeg ville indføre nogle mux'er i alle data/kontrolsignaler!

Det var sgu' da et kedeligt sted!

> Med RS-flipflop's kan man indbygge en elektronisk lås (et par ekstra
> komponenter) der spærrer for et skift, hvis der er tændt for maskinen.

Absolut anbefalelsesværdigt!

Mvh.
Anders

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 18:33

> Men jeg kan altså stadig ikke lide den med at have en HD uden strøm på
> siddende på kablet. Nogle af de gamle opførte sig nemlig absolut ikke
> pænt... Så jeg ville indføre nogle mux'er i alle data/kontrolsignaler!

Dét har jeg gjort utallige gange, når jeg har haft sat computere op... har
aldrig givet mig problemer.
Men OK, jeg er da heller ikke bange for at koble mit anlæg til computeren,
mens begge er tændt :p Det kan ske at tingene ikke kan klare det, men det er
sjældent.
Om det i teorien kan skade at have en hdd koblet til, uden strøm, kan jeg
ikke sige... kan kun sige at jeg har erfaring med at det ikke er et problem.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-08-04 19:09

Casper Bang wrote:

> Om det i teorien kan skade at have en hdd koblet til, uden strøm, kan
> jeg ikke sige... kan kun sige at jeg har erfaring med at det ikke er

Det kan det ikke.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-08-04 19:23

Anders F wrote:

> Jeg har haft en løsning på tegnebrædtet med et relæ, en switch og lidt

Problemet med relæ'et er at hvis forsyningen ikke er 100% stabilt, så
vil det stå og klapre - det har diske ikke godt af...

> Men jeg kan altså stadig ikke lide den med at have en HD uden strøm på
> siddende på kablet. Nogle af de gamle opførte sig nemlig absolut ikke

Jeg har aldrig haft problemer i den retning, hverken med IDE-diske
eller SCSI-diske.

> pænt... Så jeg ville indføre nogle mux'er i alle data/kontrolsignaler!

Hvad ville du multiplekse?

En række FET'er i serie med datasignalet og så åbner og lukker du med
gaten (variabel modstand). Eller du monterer tri-state bidirektional
latch på forbindelserne (2 stk af dem nedenunder).

http://www.national.com/pf/54/54AC245.html

Retningen styres via IDE-connectorens ben 23 og 25.

> Det var sgu' da et kedeligt sted!

Ja. Den kan fint sidde på fronten, hvis man laver skiftestyringen
ordentlig.

> Absolut anbefalelsesværdigt!

Ja. OS er ikke glad for at én disk falder ud og en anden kommer til.
Specielt ikke hvis den disk der forsvinder er systemdisken.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders F

Dato : 19-08-04 16:50

> Problemet med relæ'et er at hvis forsyningen ikke er 100% stabilt, så
> vil det stå og klapre - det har diske ikke godt af...

Hvis din forsyning er så ustabil er der intet der virker

> Jeg har aldrig haft problemer i den retning, hverken med IDE-diske
> eller SCSI-diske.

Prøv med en gammel WD

> Hvad ville du multiplekse?
>
> En række FET'er i serie med datasignalet og så åbner og lukker du med
> gaten (variabel modstand).

Yep, og med to sæt til samme "host" har du så bygget en 2:1 analog
multiplexer - bare lidt dyrere og mere besværligt

> Eller du monterer tri-state bidirektional
> latch på forbindelserne (2 stk af dem nedenunder).
>
> http://www.national.com/pf/54/54AC245.html
>
> Retningen styres via IDE-connectorens ben 23 og 25.

Sikkert en udemærket løsning, hvis der er margen til delay'ene...

Mvh.
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-08-04 22:13

Anders F wrote:

> Hvis din forsyning er så ustabil er der intet der virker

Forsyningen til relæ'erne, ikke forsyningen til disken...
Der bør ikke anvendes samme forsyning til de to funktioner, da
kontaktstøj fra den ene funktion kan påvirke den anden i negativ
retning.

> Prøv med en gammel WD

Jeg har en gammel Micropolis (SCSI) fra 1987 - ingen problemer dér
Og en Seagate ST157A - heller ingen problemer.

De er nu begge blevet pensionerede, men de virker stadig.

> Yep, og med to sæt til samme "host" har du så bygget en 2:1 analog
> multiplexer - bare lidt dyrere og mere besværligt

Que?
Det er en kontaktfunktion, ikke en multiplexfunktion.

> Sikkert en udemærket løsning, hvis der er margen til delay'ene...

Jeg har ikke lige checket tider for kredsen - det var en hurtig løsning
direkte ud af hovedet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders F

Dato : 20-08-04 09:06

> [...]
> Der bør ikke anvendes samme forsyning til de to funktioner, da
> kontaktstøj fra den ene funktion kan påvirke den anden i negativ

Hmm! (Nu er vi vist ude i voodoo'en

> Jeg har en gammel Micropolis (SCSI) fra 1987 - ingen problemer dér
> Og en Seagate ST157A - heller ingen problemer.

Jeg har vist "desværre" kastet alle mine gamle diske ud - ellers kunne du
gerne få en! Men det er da lykkeligt, hvis de nye uden videre tolererer
ekstra diske på kablet...

> De er nu begge blevet pensionerede, men de virker stadig.

> Que?
> Det er en kontaktfunktion, ikke en multiplexfunktion.

___ disk 1
mux ---/ ---- disk 2

ifht.

2*sw -*-/ ----- disk 1

*-/ ----- disk 2

> Jeg har ikke lige checket tider for kredsen - det var en hurtig løsning
> direkte ud af hovedet.

Fair enough! En evt. håbefuld konstruktør bør dog absolut checke det inden
han/hun laver mange

Mvh.
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-08-04 23:07

Anders F wrote:

> Hmm! (Nu er vi vist ude i voodoo'en

Kontaktstøj har intet med voodoo at gøre.

> Jeg har vist "desværre" kastet alle mine gamle diske ud - ellers
> kunne du gerne få en! Men det er da lykkeligt, hvis de nye uden

Hvad skulle jeg bruge _dine_ gamle diske til?

> ___ disk 1
> mux ---/ ---- disk 2

Den laver man med en J/K-flipflop. Clock'en skifter state.

> Fair enough! En evt. håbefuld konstruktør bør dog absolut checke det
> inden han/hun laver mange

Alternativet er at finde den som ECL

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders F

Dato : 23-08-04 11:14

> Kontaktstøj har intet med voodoo at gøre.

Nej, men "kontaktstøj" der er voldsom nok til at slippe et relæ vil
garanteret også forårsage en reboot eller andet tjald.

> Hvad skulle jeg bruge _dine_ gamle diske til?

Så kunne du få syn for sagen

/Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-08-04 09:45

Anders F wrote:

> Nej, men "kontaktstøj" der er voldsom nok til at slippe et relæ vil
> garanteret også forårsage en reboot eller andet tjald.

Ja og derfor skal der også være to separate kredsløb. Du har et
kredsløb med kontakten i og et med disken i.

> Så kunne du få syn for sagen

At du ikke kan få det til at virke?

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders F

Dato : 27-08-04 09:21

> Ja og derfor skal der også være to separate kredsløb. Du har et
> kredsløb med kontakten i og et med disken i.

Argh! Jeg lader den dø i fred. To kredsløb skader jo ikke nogen

> At du ikke kan få det til at virke?

Nej, min eventuelle inkompetance burde ikke interessere jer - så den holder
jeg så vidt muligt for mig selv
Men nogen kunne måske ha' glæde af at vide, at man ikke kan regne med, at en
disk opfører sig pænt på I/O'erne, når der ikke er strøm på...

Mvh.
Anders