Tætne træbåd
Fra : Preben Christensen

Dato : 17-08-04 23:36

Hej
Hvordan får man nemmest en klinkbygget træbåd tæt igen?
Både i vandet og på land tak gerne links

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Hanne og Hans

Dato : 18-08-04 10:13

Tag en vandslange og vand bordene indvendigt oppe fra, men sørg for at
vandet kan løbe ud igen. Søsæt den på et slæbested hvor den ikke kan synke
helt. Medmindre du kan se igennem bordene, skulle det kunne gøre det.Det er
også et gammelt trick at komme savsmul ned under den når den ligger i
vandet.
Hans.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 11:35

"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvordan får man nemmest en klinkbygget træbåd tæt igen?
> Både i vandet og på land tak gerne links

UPS

Tæt igen - efter hvad???

Efter den har stået på land og er tørret ud??

Det tager lidt tid, men den bliver normalt tæt af sig selv, kan hjælpes på
vej med lidt savsmuld.

Efter grundstødning/skade/eller, ??

Tjaa det kan lyde dyrt

Almindelig dårligdom p.g.a. alder??

Ja der kan hjælpes lidt på vej med diverse tætningsmaterialer f.eks. Hempels
farm 50 og 100, som er (var) nogle gummiagtige malinger/spartelmasser der
kunne dække de værste smårevner. Større revner kan overleve en sommer under
en blyplade med tætningsmasse under. De stor skavanker kræver udskiftning af
materiale (planker, svøb, spanter) - det koster!!!!
Sidste udvej kan være total afrensning og overtræk med glasfiber- det ser
herrens ud, men kan holde skuden flydende efter den egentlig var dømt til
sankthansbålet.

Så afhængig af dit problem, så er der mange svar.

Hilsen John

Fra : Jens Mogensen

Dato : 18-08-04 16:12

Hvis båden er sund - men trænger til behandling :

Tørrer på land fra november til februar.

Søles til i olie indvendigt, så træet suges fuld af olie - og ikke af vand
efter søsætning. - Hempel med antiråd mv.

Udvendigt afrensning ind til træet.
Revner i træet eller klinkerne kan tætnes med speciel kalfatringsmasse. Kan
købes på patroner til fugepistol.
Men kun, hvis det er nødvendigt, og ikke for meget !!!! Hvis en tørringsfuge
fyldes helt ud, og træet senere udvider sig efter søsætning, vil massen
virke som en 'brækstang', der vil få revnen til at udvide sig i længden.!

Derefter oliebehandling, af flere gange - alt det den kan suge
Herefter 2-3 gange primer og 2 - 3 gange bundmaling. Alt godt ind i
hjørnerne i klinkerne.

Når båden så søsættes først i april siver der en lille(!) smule vand i
bunden - og brædderne suger lidt vand, udvider sig og tætner herved
båden. -og hvis arbejdet er gjort ordentligt, er båden så tæt midt i juni at
bunden kan støvsuges !

Næste år skal båden bare vedligeholdes, ikke renses helt af.

Det er vigtigt kun at have båden på land fra november til april, for at
undgå udtørring.

God fornøjelse
Jens

> Hvordan får man nemmest en klinkbygget træbåd tæt igen?
> Både i vandet og på land tak gerne links
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Preben Christensen

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : Preben Christensen

Dato : 18-08-04 20:26

Hej

Det der er at båden har været på land fra oktober og blev renset godt af og
båden kom først i vandet igen i midt i juni den er lidt utæt
men det er der jo ikke noget at sige til at den er da den har været noget
tør inden den kom i vandet.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Jens Mogensen

Dato : 18-08-04 21:36

Træbåde er somregl 'lidt utætte' - det er helt OK.
Bordene skal suge lidt vand for at udvide sig og dermed tætne båden

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-08-04 00:09

På ejendommeligvis fremsatte Preben Christensen følgende påstand:

> [...]
> af og båden kom først i vandet igen i midt i juni den er lidt utæt
> men det er der jo ikke noget at sige til at den er da den har været

Det er helt normalt, hvis der ellers ikke er noget galt med skivet. Jo
længere, den ligger i vandet, og jo koldere, det bliver, jo tættere
bliver din båd.

Bare hold øje med den, og sørg for, at alle pumper osv virker.
Installer evt. en automatisk pumpe, det koster ikke ret meget.

Claus

--
GØR ET KUP!!
Nimbus 26 sælges nu EKSTRA billigt!!!

Fra : Preben Christensen

Dato : 19-08-04 20:14

Hej

Den har en automatisk pumpe installeret så den selv pumper for meget vand
ud,
forøvrigt står der kun ca 5 cm vand i inden pumpen starter vil det da være
en fordel at få mere vand ind inden den pumper?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Jan

Dato : 19-08-04 21:31

Thu, 19 Aug 2004 21:14:08 +0200, "Preben Christensen"
<4124fbf4$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>forøvrigt står der kun ca 5 cm vand i inden pumpen starter vil det da være
>en fordel at få mere vand ind inden den pumper?

Når den ligger i vandet, står der jo vand på udsiden af de (foreløbigt)
tørre bræder, så de vil trække vand derifra.

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-08-04 21:35

> [...]

da
> være en fordel at få mere vand ind inden den pumper?

Ja, det vil jeg mene. Det betyder jo, at pumpen kører unødigt ofte og
dermed betyder mere slid. Men det afhænger jo også af, hvor stor en
overflade disse fem cm. dækker.

Jeg vil mene, at et sted mellem 20-40 liter vand er ok at have
stående, men det er svært at sige, når man ikke har set forholdene.

Claus
--
GØR ET RIGTIGT GODT KUP!
Nimbus 26 NU nedsat til kun kr 38.000 !!

Fra : Gunnar Holm

Dato : 20-08-04 08:49

Det der med, at lade pumpen holde vandet ude når båden er søsat er ikke så
smart, revnerne i bordene lukker sig kun fra vandlinien og ned, hvis så, når
båden engang er kommet op og flyde i normal position, der feks., kommer en
ordentlig regnskylle, pumpen svigter eller man har lagt noget tungt i båden
så får du områder af bordene hvor der måske stadig er utætheder, under vand
og vil så finde båden sunket. Mit råd er: "Bordfyld båden næsten helt, når
du har søsat".

Mvh.
Gunnar.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-08-04 09:39

Gunnar Holm wrote:
> [...]
> og vil så finde båden sunket. Mit råd er: "Bordfyld båden næsten helt, når

Synes jeg også lyder som en god idé. Jeg har sejlet i en klinkebygget
træbåd som tog vand ind når vi fik lidt krængning på - ikke smart.

Men husk lige at tømme båden for ting der ikke skal have vand

Lige en tanke: Hvad med elinstallationer? Det er jo ikke så heldigt at
få vand i ledninger og kontakter, men man installerer måske alle
ledninger oppe under ruffet og dækket i en træbåd?

- Lars

Fra : Jan T Pharo

Dato : 20-08-04 10:48

Fri, 20 Aug 2004 10:39:01 +0200, Lars Kristensen;
<cg4db6$nmc$1@news.cybercity.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Synes jeg også lyder som en god idé. Jeg har sejlet i en klinkebygget
>træbåd som tog vand ind når vi fik lidt krængning på - ikke smart.

Det gør mit skib også. Men det kan ikke fylles op med vand...

>Men husk lige at tømme båden for ting der ikke skal have vand

.... derfor.

>Lige en tanke: Hvad med elinstallationer? Det er jo ikke så heldigt at
>få vand i ledninger og kontakter, men man installerer måske alle
>ledninger oppe under ruffet og dækket i en træbåd?

Maskinen ligger næsten helt under vandlinien.
Nogle lamper i kahytten er under vandlinien.
Man skal kun acceptere, at der kommer noget vand på læ side ved
krængning.
Men en enkel robåd af træ kan man da gerne sænke de første dage. Og
andre små både uden åbne elkontakter også. Så skal man kun koble
automatpumpen fra og tætte/isolere kontakterne.

--
/jan
<><

Fra : Ivar Holm

Dato : 20-08-04 19:47

En bagermester, jeg kender, havde en spidsgatter. Når den skulle søsættes,
penslede han de værste revner med bagemargarine. Ideen er ikke så tosset.
Efterhånden som revnerne lukker sig presses margarinen ud og forsvinder
under sejlads. I gamle dage brugte man oksetalg.

Ivar Holm

Fra : Preben Christensen

Dato : 20-08-04 21:50

Hej

Alle mine elinstallationer sidder i toppen under ruf så de ikke får vand
men jeg kan da godt se at jeg muligvis skal lade den få mere vand ind og så
lad pumpen tage det der er over vandlininen for
at få den tæt men hvad så med min motor?
Den med margarinen eller oksefedt har jeg nu aldrig hørt om.
Kan man når båden er oppe sprøjte en eller anden tyk masse på hvis nu jeg
skraber træet helt rent, noget i stil
af "fed tecktyl" eller lignenden for derefter at male den med bundmaling,
her tænker jeg på en fed masse man
kan sprøjte på med en sprøjte pistol fra en kompressor eller hvad gør man
ellers i revnerne imellem klinkerne??
Man kalfatre jo ikke en klinkbygget træbåd vel ???

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Jan

Dato : 21-08-04 08:01

Fri, 20 Aug 2004 22:50:10 +0200, "Preben Christensen"
<412663f2$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>hvad gør man
>ellers i revnerne imellem klinkerne??

Indtil træet har tætnet?
Nogle lægger malertape over på udsiden, efter at bundmalingen er kommet
på.

Hvis klinkerne er for løse til at det bliver tæt, så skal der nok noget
mere til. Skifte klinkerne ud, for eksempel.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-04 14:48

> [...]

gør
> man ellers i revnerne imellem klinkerne??
> Man kalfatre jo ikke en klinkbygget træbåd vel ???

Nej, og du skal holde dig fra alle de mærkelige løsninger med
fugemasse og lignende. Det gør kun utæthederne *meget* værre, fordi
det kommer ind mellem bordene, og så kan bordene ikke lukke sig.

Hvis båden ikke kan blive tæt uden alle disse fuskerløsninger, så må
du få det lavet ordentlig.

Men giv nu båden tid til at lukke sig. Det er ikke noget der sker på
en uge eller to. Det kan sagtens tage en måned eller mere, før den har
lukket sig helt. Lad vandet stå så højt, som det nu er muligt uden at
det ødelægger noget, så skal den nok blive tæt.

Claus

--
GØR ET KUP!!
Nimbus 26 sælges nu KUN 35.000!!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-04 14:43

På ejendommeligvis fremsatte Ivar Holm følgende påstand:

> [...]
> ikke så tosset. Efterhånden som revnerne lukker sig presses
> margarinen ud og forsvinder under sejlads. I gamle dage brugte man

Det bruger man da stadig.

Det er absolut det bedste. Men problemet er, at det lugter møgfælt,
når man skal koge det, og da det skal koge længe, så kan stanken hænge
i rummet længe efter.

Claus