Effektiv knude til spiderwire?
Fra : Jesper K. Pedersen

Dato : 17-08-04 23:14

Jeg har skiftet hjul, og fik efter ekspedientens opfordring spiderwire
på hjulet, men har nu flere gange oplevet at min normale fiskeknude
(blinkknuden) simpelthen glider op efter en række kast, så jeg kan vinke
farvel til mit blink og forfang.

Jeg har aldrig oplevet dette ved brug af almindelig billig fiskesnøre -
kan nogen fortælle mig hvilken knude jeg bør bruge?

På forhånd tak
Jesper K. Pedersen

Fra : Michael Boysen

Dato : 18-08-04 10:32

Jesper K. Pedersen wrote:
> [...]
>
> Jeg har aldrig oplevet dette ved brug af almindelig billig fiskesnøre -
> kan nogen fortælle mig hvilken knude jeg bør bruge?

Hej Jesper

Jeg bruger Grinner-knuder rigtig meget.
http://www.carphunters.com/Knuder/grinner.htm

Venlig hilsen
Michael Boysen

Fra : poelse

Dato : 18-08-04 12:57

"Jesper K. Pedersen" skrev d. 17-08-04 23:14 dette indlæg :
> [...]
-
> kan nogen fortælle mig hvilken knude jeg bør bruge?

Jeg har brugt den såkaldte Palomar-knude til supeliner i flere år, og
den er aldrig gledet op for mig. Den har endvidere den fordel at den er
utroligt nem at binde.

Her kan du se den: http://www.salar.dk/fisketipsknuder.html

Håber det er en hjælp.
Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : martin l

Dato : 18-08-04 15:20

Hej
Jeg kan kun tilslutte mig Palomar-knude som jeg nok har brugt i små 8 år den
gå aldrig op og holder
bare kanon.
Den er også dejlig nem at binde selv når det er mørkt og det kun er 0.12 mm
line
Mvh Martin

Fra : Jesper K. Pedersen

Dato : 18-08-04 16:09

On Wed, 18 Aug 2004 16:19:59 +0200
"martin l" <mere.sol@over.fyn.dk> wrote:

> [...]
> år den gå aldrig op og holder
> bare kanon.
> Den er også dejlig nem at binde selv når det er mørkt og det kun er

Jeg prøver den i aften, ikke at det er sket hver dag jeg er ude og fiske
jeg har mistet grej pga. dårlig knude, men det er altid en god ting at
blive bedre - og hvis det så kan gøre det billigere er det jo heller
ikke ringe

Tak for hjælpen
Jesper K. Pedersen

Fra : ME

Dato : 23-08-04 20:30

Det er nok lidt svært at forklare på skrift, men du kan nemt binde en
knude der holder med fletline.

Du skal ligge linen dobbelt ca 10cm så den danner en løkke eller et U.
Denne løkke fører du så igennen øjet hvor den skal bindes fast,
således at linen går igennem dobbelt. Herefter laver du en almindelig
knude med den ovenover agnen og i øjet som linen danner fører du så
agnen ind igennem og strammer til. Den overskydende linetavs der vil
blive tilbage klipper du af lige over knuden Denne knude holder til
alt, har selv fisket på det gule rev mm og har brugt denne, og den har
aldrig svigtet.

Det er som sagt svært at forklare, men knuden er meget nem og enkelt
at binde, og kan du ikke få det til at virke, så spørg evt i en
grejforretning, de burde vide besked og kan vise dig knuden.

Fra : Carl

Dato : 23-08-04 19:32

"Jesper K. Pedersen" <jkp@solnet.homeip.net> wrote in message news:<20040818001417.7064fabd.jkp@solnet.homeip.net>...
> Jeg har skiftet hjul, og fik efter ekspedientens opfordring spiderwire
> p hjulet, men har nu flere gange oplevet at min normale fiskeknude
> (blinkknuden) simpelthen glider op efter en r kke kast, s jeg kan vinke
> farvel til mit blink og forfang.
>
> Jeg har aldrig oplevet dette ved brug af almindelig billig fiskesn re -
> kan nogen fort lle mig hvilken knude jeg b r bruge?
>
> P forh nd tak
> Jesper K. Pedersen

Det er helt fint med alle de flettede liner og knuder, men du skal
være opmærksom på at de typisk ikke holder mere end 50% knudestyrke.
Altså hvis du binder en hvilken som helst knyde med en 10 kg line kan
du ikke forvente at knuden holder mere end 5 kg. !!! du kan læse mere
på følgende side www.laksefeber.dk under knuder.