Defekte kondensatorer.
Fra : Ole

Dato : 17-08-04 22:59

Hejsa.

Mit computer er netop gået død, og ved nærmere gennemgang af tingene ser jeg
at 5 kondensatorer som sidder lige ved siden af cpu-soklen er bulet op og
har lækket noget "snask"..
Får man normalt byttet sådan et kort når det er 13 mdr. gammelt, eller skal
jeg selv igang med loddekolben?
Kan jeg risikere at kortet p.g.a. de defekte kondensatorer har trukket
cpu'en med i døden?
Kortet er et Soltek SL-75FRN2-RL.
Alle kort + RAM'en som sad på kortet virker fint på mit gamle bundkort.

-Olé

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-08-04 00:53

Ole wrote:

> Får man normalt byttet sådan et kort når det er 13 mdr. gammelt,
> eller skal jeg selv igang med loddekolben?

De 2 års reklamationsret gælder stadig, så hvorfor ikke benytte sig af
dem?

> Kan jeg risikere at kortet p.g.a. de defekte kondensatorer har trukket
> cpu'en med i døden?

Nej, det skal du ikke være bange for.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ole

Dato : 18-08-04 02:00

> De 2 års reklamationsret gælder stadig, så hvorfor ikke benytte sig af
> dem?

Det vil jeg selvfølgelig også helst, men jeg tænker at forhandleren måske
vil skyde skylden på overophedning istedet for dårlige komponenter. Så..
Hvis andre har forsøgt og er blevet nægtet ombytning/reperation og måske
istedet er blevet bonget x-antal kroner for at sende noget retur som ikke er
dækket af garantien, så vil jeg hellere selv skifte de par smådimmere..

> Nej, det skal du ikke være bange for.

Ok, det er jeg glad for at høre :)

Tak for dit svar.

-Olé

Fra : Mythos

Dato : 18-08-04 06:16

> [...]
er
> dækket af garantien, så vil jeg hellere selv skifte de par smådimmere..

Du skal nok ikke regne med at det er lige til at skifte disse kondensatorer,
for printpladen er i flere lag, og det er ikke bare sådan at lodde ud og i
igen. Du kan måske få dem ud, men det er noget skidt når sagerne skal loddes
på plads igen, så er det langt fra sikkert at du får det til at hænge på
alle lag, og så får du slet ikke byttet kortet.

Kim Larsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 18-08-04 07:26

"Mythos" <mythoss_43@hotmail.com> skrev i en meddelelse > >

> [...]
> på plads igen, så er det langt fra sikkert at du får det til at hænge på
> alle lag, og så får du slet ikke byttet kortet.

Man kan godt lodde gennem flere lag, det kræver en tynd spids på
loddekolben, noget flusmiddel og en rolig hånd.
Flusmidlet gør at man kan komme gennem alle lagene på kortet, samtidig med
at området bliver renset.
Men jeg vil ikke anbefale det med mindre man ved hvad man har med at gøre,
det er ikke helt så let som det lyder

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-08-04 07:27

Ole wrote:

> Det vil jeg selvfølgelig også helst, men jeg tænker at forhandleren
> måske vil skyde skylden på overophedning istedet for dårlige

Overophedning af maskinen kan ikke give bulede lytter - jeg går ikke ud
fra at du har 100°C i din maskine...

> ombytning/reperation og måske istedet er blevet bonget x-antal kroner
> for at sende noget retur som ikke er dækket af garantien, så vil jeg

Det er en produktionsfejl.

> hellere selv skifte de par smådimmere..

De er ikke sådan selv at skifte, hvis du ikke er meget øvet med en
elektronikloddekolbe (du skal helst leve af at bruge sådan én).

Jesper G. Poulsen

Fra : Grandt

Dato : 18-08-04 07:32

Man kan da altid prøve, men ikke sikkert at der kommer noget ud af det, da
reklamationsret handler om at varen er i orden ved køb. Det påhviler sælger
at påvise at det ikke er defekt inden de første 6 mdr. Derefter er det køber
der skal bevise at kortet var defekt ved køb. Reklamation er kun en garanti
for at kortet er i orden før det bliver solgt!!!

> [...]
er
> dækket af garantien, så vil jeg hellere selv skifte de par smådimmere..

Garanti??? Det er der sikkert ikke....... hvis der er tale om
reklamationsret.

Husk på Garanti og Reklamationsret er 2 vidt forskellige ting. Så skriv
venligst hvad der menes....så er det nemmere at få svar på det man søger!!!

Grandt
....som er kæmpemodstander af Reklamationret!!!!! ;-((

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-08-04 14:14

"Grandt" <grandt@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> ...som er kæmpemodstander af Reklamationret!!!!! ;-((

Det må du godt lige uddybe en smule, hvis du vil?

Fra : Grandt

Dato : 18-08-04 20:08

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:412355df$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Grandt" <grandt@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [SNIP]
>
> Det må du godt lige uddybe en smule, hvis du vil?

He-he....Det bliver vist for langt og indviklet at komme ind på her... Men
måske en anden gang i en gruppe hvor den diskussion hører hjemme!!!

Grandt

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-08-04 21:46

> [...]
> >

> He-he....Det bliver vist for langt og indviklet at komme ind på her... Men
> måske en anden gang i en gruppe hvor den diskussion hører hjemme!!!

Ok jeg undrede mig blot over den udtalelse, og det gør jeg stadigvæk.
Kan da lige til information sige, at den rette gruppe til debatten vil være
dk.forbruger.

Fra : Leony

Dato : 18-08-04 08:22

"Ole" <spamfri@findes.ikke> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg selvfølgelig også helst, men jeg tænker at forhandleren
> måske vil skyde skylden på overophedning istedet for dårlige
> komponenter.

Ring til forhandler og spørg inden du sender kortet.
Hvis der gives nej til ombytning, så send et billede til producenten af
de bulede kondensatorer (endnnu bedre lav et link på til noget offentlig
plads, så ryger din mail ikke i et filter pga vedhæftede filer).
Spørg om dette er grund til ombytning, hvis producenten siger ja, så
snak med producent i stedet for forhandler.

> [...]
> ombytning/reperation og måske istedet er blevet bonget x-antal kroner
> for at sende noget retur som ikke er dækket af garantien, så vil jeg

Lad for guds skyld være med at lodde, pille, rode og rage ved bundkortet
før alle andre muligheder er opbrugt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 18-08-04 14:33

On Tue, 17 Aug 2004 23:58:58 +0200, "Ole" <spamfri@findes.ikke> wrote:

> [...]
>jeg selv igang med loddekolben?
>Kan jeg risikere at kortet p.g.a. de defekte kondensatorer har trukket

Uhada

Jeg har solgt mit FRN2-L

Min erfaring gamle Abit slot1 bundkort, som ofte lider af samme fejl,
er at det er meget vanskeligt at lodde de kondensatorer af. Samt at
det er vanskeligt og dyrt at finde kondensatorer med de rette
specifikationer og dimensioner.

Så 8 stk. giver helt klart træthedsfornemmelser hos mig: ud med møget
men naturligvis helst på leverandørens regning

Du kan risikere at sagen tager flere måneder at behandle, og når du så
får et lignende kort igen, har du måske alligevel droppet socketA.

mvh

John

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 14:18

JK ( at mail dot dk) wrote:
> Samt at det er vanskeligt og dyrt at finde kondensatorer med de rette
> specifikationer og dimensioner.

Nej du synes det er vanskeligt at skifte, det er ikke ens betydende med at
alle andre deler den opfattelse ;)

Om de rigtige kondensatorer kan være svare at finde (til en fornuftig pris)
kan du så have ret i.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 18-08-04 17:06

On Tue, 17 Aug 2004 23:58:58 +0200, Ole wrote in
dk.edb.hardware.bundkort
<CcvUc.36002$Vf.2001914@news000.worldonline.dk>:

> [...]
>at 5 kondensatorer som sidder lige ved siden af cpu-soklen er bulet op og

Det er et ret kendt problem. Det omtales flere steder på nettet, bl.a.
på:
http://badcaps.net/

Jeg har med held skiftet kondensatorer i et par IBM Netvista pcer, som
kom til at fungere fint igen.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Ken

Dato : 18-08-04 21:24

http://www.overclockers.com/tips00140/