Rens af vandtank
Fra : Per Pedersen

Dato : 17-08-04 22:16

Hej !

Har læst tidligere her i gruppen at man kan rense vandtank og slanger med en
brintoverilte 38 %,
Varmeveksleren som er lavet af metal kan den tåle så stærk en brintoverilte
?
Hvis jeg kan gøre det hvor meget brintoverilte 38 % til 200 liter vandtank ?

Mvh. Per
Ry Bådlaug: www.ry-bl.dk

---

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-04 16:54

Nu er "metal" jo et vidt begreb, men jeg er rimelig sikker på din
varmeveksler kan tåle brintoverilte. Det opløses jo, så det bliver en meget
lavere koncentration. Jeg brugte altid brintoverilte i min ståltank.

Der skal så meget i, at der kommer en lille smule skum ud af vandhanerne,
når man pumper (efter at vandet har stået 5-10 minutter).

Jeg ville tro du skulle bruger 1 liter, men prøv med en halv først og se om
der sker noget.

Bjarke

Fra : Per Pedersen

Dato : 21-08-04 09:32

"Bjarke Christensen" skrev i en meddelelse

> [...]
> når man pumper (efter at vandet har stået 5-10 minutter).
>
> Jeg ville tro du skulle bruger 1 liter, men prøv med en halv først og se

Hej !

Tak for svaret !

Mit problem er at når vandet ikke er blevet brugt et stykke tid (nogle dage)
så lugter
det når vi åbner for vandhanen, når det så løbet et stykke tid lugter det
ikke mere, jeg tror at det er det vand der står i slangen som bliver dårlig.
Jeg har ellers skifte alle slangerne til nogle som skulle være godkendt til
fødevare og som er købt ved Madsneø Marinecenter.

Vandet er først begyndt at lugte her efter sommerferien, da det blev varme !

Jeg vil prøve at rense dem med brintoverilte en af dagene

Mvh. Per

---

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-08-04 10:02

Ja, det er sandsynligt. Det vigtigste med vandslanger er at de sorte eller
lavet i et tilsvarende materiale der ikke slipper lys ind. Alger kan nemlig
ikke vokse uden lys. At de er godkendt til fødevarer er nok mere et udtryk
for at de ikke frigiver kemiske stoffer til vandet. - men det er jo også
meget rart at vide.

Du kan evt. give slangerne en ekstra tur med lidt kraftigere opløsning. Smid
brinteroverilte i tanken til en hel tankfuld med start med kun et fylde den
fx 1/4 op og pump så den kraftigere opløsning ud i hanerne inden du
fortsætte på normal vis.

Jørgen ide med at tilsætte (fx de sølvbaserede) konserveringsmidler er
normalt ikke nødvendigt, men lige i dit tilfælde ville jeg nok følge Jørgens
råd og se om det hjælper.

Et alternativ er Rodalon (versionen til indendørs brug). Brintoverilte er
mere "krast" men har den fordel at det henfalder til normalt rent vand.
Rodalon er mere "sikkert" at arbejde med, men jeg er utryg ved hvad der er
af "midler" i det som ikke forsvinder uden intensiv skylning. Jeg brugte dog
rodalon i år (i mangel af brintoverilte) og jeg har (tror jeg) ikke taget
skade.

Fra : Jørgen L.

Dato : 21-08-04 09:48

> [...]
> ?
> Hvis jeg kan gøre det hvor meget brintoverilte 38 % til 200 liter vandtank

Jeg bruger i campingvognen nogle piller der hedder Aqua clean, en pille pr.
20 l. de holder hele systemmet bakterie og alge frit i op til 6 måneder, de
koster godt nok omkring 200 kr. for 100 piller, men det giver en pris på 10
øre pr. liter.

Efter at jeg er begyndt at bruge disse piller er der ikke længere den
slimede fornemmelse i bunden af tanken, og jeg syntes ikke at de giver en
ændret smag eller lugt.

Hilsen Jørgen