Billeder i portrait/landscape
Fra : Troels Jensen

Dato : 17-08-04 19:21

Jeg vil gerne resize mine billeder til min hjemmeside vha en batch-
proces. Men jeg har problemer med for eksempel at resize portrait-
billeder i 600x800 og landscape-billeder i 800x600 i en automatiseret
proces.

Jeg ender med at få billeder, som uanset format er 800 pixels høje. Jeg
har prøvet både Photoshop og JPEGcrops, men uden held.

Kan nogen hjælpe mig?

FUT: dk.fritid.foto

/Troels

--
http://www.troelsweb.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-04 20:26

Troels Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg ender med at få billeder, som uanset format er 800 pixels høje.
> Jeg har prøvet både Photoshop og JPEGcrops, men uden held.

Prøv at spørge i news:dk.edb.grafik - der har du meget større chance for et
brugbart svar end her i en html-gruppe.

FUT: dk.edb.grafik

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 17-08-04 20:27

> Prøv at spørge i news:dk.edb.grafik - der har du meget større chance for
et
> brugbart svar end her i en html-gruppe.

HTML gruppen dk.fritid.foto?

--Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-04 22:48

Michael Holm wrote:

> HTML gruppen dk.fritid.foto?

Jeg så dit spørgsmål i news:dk.edb.internet.webdesign.html - der kan man
ikke forvente at få et brugbart svar på dit problem.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-08-04 22:52

Erik Ginnerskov skrev:

>Jeg så dit spørgsmål i news:dk.edb.internet.webdesign.html - der kan man
>ikke forvente at få et brugbart svar på dit problem

Men der stod tydeligt
Fut: news:dk.fritid.foto

At det så ikke hører hjemme i htmlgruppen, men der var dog sat
fut til en korrekt gruppe.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-04 22:57

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Men der stod tydeligt
> Fut: news:dk.fritid.foto
>
> At det så ikke hører hjemme i htmlgruppen, men der var dog sat
> fut til en korrekt gruppe.

Jeg ved beklageligvis ikke, hvad type spørgsmål, der behandles i
fotogruppen - anså resizing for at høre mere hjemme i grafikgruppen. Jeg
undskylder støjen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-08-04 23:13

Erik Ginnerskov skrev:

>Jeg ved beklageligvis ikke, hvad type spørgsmål, der behandles i
>fotogruppen - anså resizing for at høre mere hjemme i grafikgruppen. Jeg
>undskylder støjen.

Jeg ville også vælge grafikgruppen, men brugerne af fotogruppen
anser spørgsmål om grafikprogrammer for (også) at høre hjemme der
og besvarer dem også gerne der.

Og på
http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto
står der også:
»2. Beskrivelse:
Emner omkring fotografering.

3. Fundats:
I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres.«
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-04 23:40

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> Emner omkring fotografering.
>
> 3. Fundats:
> I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres.«

Hvilket jeg ville opfatte som 'lyssætning, blænde, lukketid, objektivvalg,
filmhastighed, filtre, apparatur'.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-08-04 00:02

Erik Ginnerskov skrev:

>Hvilket jeg ville opfatte som 'lyssætning, blænde, lukketid, objektivvalg,
>filmhastighed, filtre, apparatur'.

Hvis vi skal forsætte, så længe brugerne af en gruppe opfatter et
emne som on-topic, så må spørgsmål om det være acceptabelt.
--
Knud

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-04 22:59

Jeg har svaret dig i dk.fritid.foto:

--
mvh kajo

Fra : Troels Jensen

Dato : 18-08-04 21:35

Der er noget, der undrer mig:

Jeg kan sagtens finde ud af at automatisere en proces, der ændrer
størrelsen og gemmer i en mappe. Men jeg har lagt mærke til, at man ikke
kan bruge "save for web"-funktionen i en automatiseringsproces (så
kommer dialogboksen med JPG-komprimering op for hvert billede).

Grunden til, at jeg gerne vil benytte "save for web", er, at det giver
en bedre komprimering (prøv selv). Men hvorfor gør det egentlig det.
Gemmes billedet på en anden måde end normalt?

/Troels

--
http://www.troelsweb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 22:05

"Troels Jensen" <tjREMOVE@THIStroelsweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

>kan bruge "save for web"-funktionen i en automatiseringsproces (så
>kommer dialogboksen med JPG-komprimering op for hvert billede).

Prøv at medtage i din action, hvor filen skal gemmes og at den originale
fil skal lukkes uden ændringer.

--
mvh kajo

Fra : hcma

Dato : 19-08-04 09:29

[...]

Nedennævnte er klippet fra: http://www.eksperten.dk/artikler/46
"Undgå så vidt muligt at indspille Save/Gem funktioner i en action med
mindre den er nødvendig for resultatet.
Du kan have brug for en action hvor du ændre billede-arkivformat og så har
du bruge for at indspille Save as/Gem som eller hvis du vil gemme til Web
Save for Web/Gem til Web. Når du indspiller gemme funktioner er det vigtigt
at du ikke skriver noget i navngivningsfeltet men blot vælger
format-indstillinger. Skriver du et navn vil samtlige billeder du udføre din
handling på få samme navn og dermed overskrive hinanden så du ender op med
kun at have det sidste billede.
Når du vil udfører Batch på en mappe er det en god idé at planlægge lidt på
forhånd så du har en modtagermappe klar som du kan vælge i
Batch-dialogboksen."
m v h
hc

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-08-04 21:59

Troels Jensen skrev:

> [...]
> til, at man ikke kan bruge "save for web"-funktionen i en
> automatiseringsproces (så kommer dialogboksen med

Ja det gør den, hvis du ikke husker et flueben i 'Tilsidesæt
"Gem som"-kommandoer i handlinger' i batch-kørslen. ('Override
Action "Save As" Commands' på engelsk).

Hvis du inkluderer destinationsmappen i selve handlingen, vil
Photoshop gemme i den samme mappe og med samme kompressions-
indstillinger, når du senere kører en batch-kørsel og med
flueben i 'Tilsidesæt "Gem som"-kommandoer i handlinger', vil
den ikke spørge om hverken kompressionsindstillinger eller
destinationsmappe, da det er inkluderet i handlingen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kenneth K

Dato : 17-08-04 20:31

On Tue, 17 Aug 2004 20:20:38 +0200, Troels Jensen
<tjREMOVE@THIStroelsweb.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg ender med at få billeder, som uanset format er 800 pixels høje. Jeg
> har prøvet både Photoshop og JPEGcrops, men uden held.

Hvis du bruger procent istedet for pixels vil det virke. Nedskalerer jeg
f.eks et billede fra mit D70 med 26,6% bliver den længste side 800px hvor
anden side bliver 532px. Det er ligegyldig hvordan det vender, længste
side bliver altså 800px. Det kræver dog at billederne du skalerer har
samme størrelse.

vh,
Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-04 22:54

"Kenneth K" skrev i en meddelelse newsscv5s9lzxk021p@news2.tele.dk

> [...]
> anden side bliver 532px. Det er ligegyldig hvordan det vender, længste
> side bliver altså 800px. Det kræver dog at billederne du skalerer har

Genialt, den med procent havde jeg ikke lige tænkt på.

I Photoshop er det så bare at indspille en action, med både nedskalering
og komprimering etc.
Når du så har lavet din action går du i filmenuen, vælger Automate -
batch, og finder den action du indspillede.
Her vælger du og så fra hvilken mappe billederne skal hente og hvilken
mappe de behandlede billeder skal gemmes i.

--
mvh kajo

Fra : Troels Jensen

Dato : 18-08-04 21:08

Fra : Troels Jensen

Dato : 18-08-04 21:33

> [...]
> en bedre komprimering (prøv selv). Men hvorfor gør det egentlig det.
> Gemmes billedet på en anden måde end normalt?

Jeg undskylder mange gange - den skulle ikke have været postet i denne
gruppe...

/Troels

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 18-08-04 08:00

Hej Troels

Prøv at bruge ACDsee. Det virker perfekt hos mig. Og det virker utroligt
hurtigt.

VH
Per