Dagplejemor
Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 17-08-04 19:01

Hej

Min kæreste vil gerne være dagplejemor.

Hvad kræver det?

Fra : Mel A

Dato : 18-08-04 06:30

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> wrote in message
> Hej
>
> Min kæreste vil gerne være dagplejemor.
>
> Hvad kræver det?

Prøv at kontakte den kommune det ville blive i, hvis det er. Jeg mener der
er forskæld på kravne, alt efter hvilken kommune det er.

Mvh Melanie

Fra : Milea

Dato : 18-08-04 15:28

"Mel A" <melanie@_slettes_dinven.dk> wrote in

> [...]
>>

> Prøv at kontakte den kommune det ville blive i, hvis det er. Jeg mener
> der er forskæld på kravne, alt efter hvilken kommune det er.

Hej Martin.

Jeg har selv været dagplejer, i ca. 1 år, tilbage i 1998.

Da jeg ansøgte om at blive dagplejer, var det i forbindelse med, at vi
skulle flytte i nyt hus, i anden kommune.
Inden flytningen, ringede jeg til den nye kommune, talte med
dagplejelederen, og forespurgte om de manglede dagplejere, og om de var
interesseret i at få en ansøgning.

Efter tlf. kontakt, henvendte jeg mig personligt, og afl. min ansøgning.
Kort efter overtagelsen af det nye hus, blev jeg kontaket af
dagplejelederen, som gerne ville se vores bopæl, inden hun kunne sige, om
jeg var egnet som dagplejer.
Dagen hun besøgte mig, havde hun dagplejeformidleren med ( hende der
havde den største kontakt til dagplejerne i området). De stillede mig en
masse spørgsmål, imens de gik rundt og kikkede.

Huset jeg boede i, var på 140 kvm, med aflukket have. Jeg fik af vide, at
det ville være godt, hvis der var et legeværelse til evt. dagplejebørn,
og at det selvfølgelig var mig der bestemte, hvor meget adgang børnene
skulle have til stue og andre værelser.
Efter ca. 1½ times snak og rundvisning, fik jeg afvide, at de gerne ville
ansætte mig - på prøve i 3 mdr.Efter de 3 mdr. ville jeg igen blive
kontaktet, for at høre, om jeg var glad for arbejdet, hvordan vi som
familie klarede det osv. Jeg blev herefter fastansat.

Jeg fik stillet dette til rådighed:
Legetøj fra 6mdr. - 3 år.
Tvillingebarnevogn.
Højstole.
Weekendseng (hvis der var et barn der kun ville sove inde)
Affaldssække til bleer.
Gratis sand/grus til sandkassen
Udendørslegetøj
Gåseler osv.

Jeg havde selv et barn hjemme, og 1 i børnehave. Jeg fik 4 børn ind, i
alderen 6 mdr. til 13 mdr. Min egen der var hjemme, var 1½ år.(Hun talte
ikke med i normineringen)
Arbejdsugen var 48 timer. Jeg havde ikke samme åbningstid hver uge....men
kørte 3 ugers mondul. Dvs. en uge arbejde ex. fredag fra kl. 6.45 til
17.30. Prøvede også at åbne allerede kl. 6, da det kommer an på hvilke
tider ens 'forældre' har behov for. Min tidlige fredag lukkede jeg kl.
15.30.

Som ny dagplejer, kommer man ind i en gruppe, hvor der er tilknyttet op
til 10 andre dagplejere. Disse mødes man med 1x ugentlig, med alle børn,
til leg, fællesspisning osv. Dagplejerne i ens gruppe, kunne man også
kontakte og få hjælp og støtte fra. Blev jeg syg, kom 'mine' børn om til
en fast gæstedagplejer. Sygdom skulle 'anmeldes' senest kl. 6 om morgen,
så forældre kunne varskos, og nå om til anden dagplejer med deres barn.

Jeg ved ikke hvordan lønnen er for dagplejere i dag. Jeg fik exstra
fradrag, da dagplejeren sørger for formiddagsmad, frokost og
eftermiddagsmad, samt er der slitage på hjem. Nogle kommuner giver også
et årligt tilskud til legetøj, som dagplejeren selv råder over. Det lå på
det tidspunkt på ca. 600 kr.
(Kommunen skulle dog se kvittering på indkøbt legetøj)

Som dagplejer skal man ikke købe bleer og specialkost. Dette skal
forældre selv medbringe.
Dagplejeren bliver dog underlagt en kostpolitik, samt rygepolitik.

Nårja, vi havde også hund og kat, så jeg var ikke egnet til at modtage
allergi børn. I den samlede dagplejegruppe (ca. 30 stk.), var der 2
allergidagplejere.

Ydereligere fik jeg et førstehjælpskursus, og var pålagt ca. 4
dagplejemøder årligt.

Håber det hjalp dig lidt - en lang smøre, men det jeg husker i store træk

/Milea

Fra : Hans Hüttel

Dato : 19-08-04 20:24

Mel A skrev:

> Prøv at kontakte den kommune det ville blive i, hvis det er. Jeg mener der
> er forskæld på kravne, alt efter hvilken kommune det er.

Det må være forfærdeligt, hvis kommunen virkelig kræver at en dagplejer
skal skælde ud på forhånd...

Hans

Fra : Mette

Dato : 18-08-04 08:32

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min kæreste vil gerne være dagplejemor.
>
> Hvad kræver det?

Jeg har ofte set opslag i avisen om at kommunen søger dagplejemødre. Jeg
mener at huske, at det kræver, at man har en passende bolig med plads til
3-4 børn - der skal være plads til leg - og masser af legetøj. Hvis man bor
i lejlighed skal der være mulighed for at komme på legeplads.
Derudover har man en arbejdstid fra 7.00-17.00 hver dag og man skal
naturligvis være glad for børn og kunne samarbejde med forældre (meget
vigtigt!!!)

Jeg havde selv min datter i dagppleje (to forskellige) indtil
børnehavetiden. Jeg havde dog problemer med den sidste dagplejemor, pga.
samarbejdsvanskeligheder.

Det er også vigtigt at din kæreste har lyst og evne til at aktivere,
stimulere og beskæftige børnene i løbet af dagen. Det er ret hårdt arbejde,
tror jeg.

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 18-08-04 09:17

> [...]
bor
> i lejlighed skal der være mulighed for at komme på legeplads.

Ok... legetøj har vi rigeligt af. Om ½-1 år flytter vi i hus med have,
legeplads lige overfor, og på 130 m2. Det må da være passende? Der er i al
fald god plads.

> Derudover har man en arbejdstid fra 7.00-17.00 hver dag og man skal
> naturligvis være glad for børn og kunne samarbejde med forældre (meget
> vigtigt!!!)

Det er hun skam osse ;) - har lige siden hun var lille hjulpet sin mor med
hendes dagplejebørn...

Hvad gør forældrene egenligt hvis en dagplejemor skulle blive syg?

> Jeg havde selv min datter i dagppleje (to forskellige) indtil
> børnehavetiden. Jeg havde dog problemer med den sidste dagplejemor, pga.
> samarbejdsvanskeligheder.

ok...

> Det er også vigtigt at din kæreste har lyst og evne til at aktivere,
> stimulere og beskæftige børnene i løbet af dagen. Det er ret hårdt
arbejde,
> tror jeg.

Det har hun bestemt. Hun er god til børn. Hun har også arbejdet i
børnehaver, SFO´er og lignende i 3 år....

Jeg var bare bange for at det krævede en eller anden lang uddannelse, for
der har hun kun social og sundhedsskolens indgangsår...

Er det et problem at hun "kun" er 23 år?

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 09:30

> [...]

> Ok... legetøj har vi rigeligt af. Om ½-1 år flytter vi i hus med have,
> legeplads lige overfor, og på 130 m2. Det må da være passende? Der er i al

Legetøj m.m leverer kommunen til jer. Der kommer vidst også et ekstra
tilskud / skattefradrag oven i lønnen, til den ekstra mad, som man jo
bruger.

> Hvad gør forældrene egenligt hvis en dagplejemor skulle blive syg?

Så kommer børnene til en anden dagpleje i området, ligesom din kæreste kan
få flere børn en dag, hvis en anden dagpleje er syg.

> Jeg var bare bange for at det krævede en eller anden lang uddannelse, for
> der har hun kun social og sundhedsskolens indgangsår...

Det kræver ingen uddannelse. Vi havde vores børn passet hos en nystartet
dagpleje. Ifølge hende kom kommunen og kiggede på huset og stillede en masse
personlige spørgsmål. Derefter kom hun ud til andre dagplejere i nogle uger,
hvor hun kunne se dagligdagen med børnene.

> Er det et problem at hun "kun" er 23 år?

Mener at have hørt / læst, at man helst skal være fyldt 25 år for, at kunne
blive dagpleje.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mette

Dato : 18-08-04 10:19

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Legetøj m.m leverer kommunen til jer. Der kommer vidst også et ekstra
> tilskud / skattefradrag oven i lønnen, til den ekstra mad, som man jo

Faktisk er lønnen meget lav, men fradraget er MEGET højt - pga. mad, legetøj
og slid på boligen. Så det er faktisk et pænt betalt job.

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 19-08-04 13:11

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Mener at have hørt / læst, at man helst skal være fyldt 25 år for, at
kunne
> blive dagpleje.

Hmmm kan nogen be/afkræfte dette?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-08-04 13:48

Martin Nielsen / Fårevejle wrote:
> "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> kunne
>
> Hmmm kan nogen be/afkræfte dette?

ja ;) din lokale kommune ;)

jeg synes det er alletiders ide med dagplejer, og har selv benyttet dem med
STOR glæde det meste af tiden..... men når de er sagt så er jeg nødt til at
fortælle en historie om en af min søns dagplejere som desværre ikke viste
sig at være så heldig....

her er tale om en ung mor som også synes det var alletiders ide at gå hjemme
med eget barn og samtidig få penge for at passe andres og få glæden af at
nyde børn hver dag.....
desværre fik denne unge mor (som vist var omkring 28 eller sådan) tildelt 3
børn som alle var jævnaldrene med hendes egen datter, ca 1½ år alle fire, og
alle 3 børn startede den samme uge som min søn.... og så gik det sjove
ligesom af det..... min søn trivedes ikke særlig godt i den pågældende
dagpleje og det er min opfattelse at det skyldes to faktorer...
1: moderens eget barn var altdominerende og det led de andre børn under, da
datteren konstant fik lov at bestemme....
2: at alle børnene var jævnaldrene og derfor var der ingen der naturligt
kunne vise de små hvordan tingene skulle gøres.....
min søn gik der i 3½ md så så jeg mig nødsaget til at tage ham ud, for det
var en konstant kamp med ham.... han skrev når vi ankom, han skreg når vi
tog hjem og jeg brugte konsekvent 1½-2 timer hver eftermiddag på at berolige
ham og få ham til at slappe af......
moderen her havde så også en dreng der lige var startet i skole og som
naturligvis ikke gik i SFO eller lignende..... forståeligt nok når mor nu
gik hjemme, men i min mening tog det ALT for meget focus fra de børn hun fik
penge for at passe.....
det kan naturligvis også være den pågældende dagplejer der blot ikke havde
helt tjek over det.. men det vil jeg så helst ikke udtale mig om..... hun
var en sød kvinde uanset så det var ikke årsagen til at jeg skiftede ;)

inden min søn startede i denne dagpleje gik han i 9 mdr hos en anden
hjemmegående mor, som havde en pige på 3 hjemme sammen med hendes søn på 7
mdr.... min søn var 9 mdr da han startede det og STOR trivedes..... så jeg
ved godt det KAN lade sig gøre at kombinere at gå hjemme med sine egne børn
og stadig have focus på andres, men man skal altså passe på ;)

han sluttede sin dagplejekarriere hos en dame som allerede havde børnebørn
og har lå børnegruppens 4 børn fordelt spredt i 2 aldersgrupper.... helt små
(6-10 mdr) og omkring 2 år...... og DET fungerede perfekt..... det er
absolut min farvorit af de tre dagpelejere jeg har prøvet, især fordi
gruppen var godt sammensat.... og det bør nok siges at denne dagplejemor
selv havde indflydelse på at sige til og fra overfor hvilken aldersgruppe
hun kunne klare.....

det er derfor min opfattelse at dagplejere bør være opmærksomme på
aldersfordelingen i deres børneflok, for jeg kan huske at 2 supplerer
hinanden mens 4 jævnaldrene vil konkurrere ;)
--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Mette

Dato : 19-08-04 14:18

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> det er derfor min opfattelse at dagplejere bør være opmærksomme på
> aldersfordelingen i deres børneflok, for jeg kan huske at 2 supplerer
> hinanden mens 4 jævnaldrene vil konkurrere ;)

Jeg kan ikke være mere enig. Min datter startede sin pasningskarriere som 17
mdr og kom i dagpleje, hvor der var én ældre dreng. Men efterhånden som mi
datter blev ældre kom der flere babyer - dvs. min datter fik ikke den
nødvendige sprogstimuli og efterligning af store, som hun havde så hårdt
brug for (hun talte/forstod ikke dansk før hun var 16 mdr. pga. 16 mdr. i
USA).
Hun blev derfor flyttet til en ny dagplejemor, der havde ældre og
jævnaldrende børn og det hjalp rigtigt meget.
Hende begyndte jeg desværre at få problemer med pga. diskussion om
middagssøvn. Det er ikke alle børn, der har brug for middagssøvn, men ifølge
"reglerne" (?) skulle hun sove min. 1 time til middag, fordi det var
pause-tid for dagplejemoderen. Det kørte helt op i en spids en dag, hvor hun
skældte mig ud (!!) foran min datter, da jeg skulle aflevere hende en dag.
Meget ubehagelig oplevelse for min datter og jeg.

Jeg var glad da hun skulle i børnehave da hun knap var fyldt tre år. Men jeg
var også glad for at hun havde muligheden for at gå i dagpleje, da hun havde
været hjemme ved mig i 17 mdr. forinden - det var en blid start.

Og suk...i dag er hun den andenældste i børnehaven og skal i skole om et år.

Fra : Nette

Dato : 19-08-04 22:00

"Mette" skrev

> Jeg kan ikke være mere enig.

Der er brodne kar imellem alt!!!

Jeg kender også til skrækhistorierne, men jeg kender endnu flere gode
historier.
Jeg kender ligeledes til skrækhistorierne om vuggestuerne, men alligevel
vælger jeg at sende mine børn i vuggestue.
Det gør jeg fordi, der er flere børn, flere voksne. Hvis der er een voksen
mit barn ikke bryder sig om, kan det gå hen til en anden. Ligeledes kan den
ene voksen, som måske ikke bryder sig om mit barn, overlade det til en
anden.
Desuden er der flere til at "hanke op" i hinanden, flere til at tage
overblikket og børnene oplever ikke den samme stress som en dagplejemor kan
have, når hun har fire unger, der står hylende omkring sig.
Jeg ser ingen forskel på uddannede og uuddannede inden for området.
Jeg tror på, at det at passe børn er noget man enten har i sig eller noget
man aldrig får. Det eneste, der kan gøre en forskel for mig er en masse
erfaring. Og erfaring kommer som regel med alderen. Men man skal jo starte
et sted og være grøn på området, før man kan blive gammel og garvet,
sååå.... de unge og nye skal også have chancen.
Og så ved jeg ikke lige, hvordan jeg skal slutte det her af, for det var
bare lige en masse tanker, jeg sad og brændte inde med.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-08-04 08:29

Mette wrote:

> [...]
> en dag, hvor hun skældte mig ud (!!) foran min datter, da jeg skulle
> aflevere hende en dag. Meget ubehagelig oplevelse for min datter og

i mine øjne er den perfekte dagplejer (jeg er ikke af den overbevisning at
det udelukkende er et kvindejob) en person med en vis erfaring i
børnepasning, og en person med en vis myndighed, men som samtidig forstår at
samarbejdet med forældrene er alfa og omega, for at få en god oplevelse for
BÅDE barnet, dagplejeren og forældrene.....
jeg havde det held at opleve det to gange, og har også været heldig at møde
den samme type mennesker i min søns børnehaver...... men som Nette siger, er
der brodne kar i alt.... og man skal ikke lade sig afskrække hvis man mener
man har de kvaliteter der skal til..... hvad vigtigere er, er at man som ny
i faget er opmærksom på børnenes og forældrenes respons på et helt
personligt plan... for naturligvis vil der være et samarbejde med andre
dagplejere og kontoret, men det er forældrene der har hemmelighederne ;)

> [...]
> var en blid start.
>
> Og suk...i dag er hun den andenældste i børnehaven og skal i skole om

det går stærkt ;) min er efterhånden 10 år, og løsriver sig mere og mere fra
mors faste greb ;) det er skræmmende når de begynder at fortælle om at de da
sagtens kan køre turen selv hjem til en kammerart og hjem igen, og faktisk
kan finde ruter man ikke anede eksisterede.... når disse ruter så samtidig
er 1000 gange mere sikre end de kendte... så bliver man sku stolt ;)

Fra : pedellen

Dato : 20-08-04 06:45

> det er derfor min opfattelse at dagplejere bør være opmærksomme på
> aldersfordelingen i deres børneflok, for jeg kan huske at 2 supplerer
> hinanden mens 4 jævnaldrene vil konkurrere ;)
> --
I min kommune kan jeg ikke selv bestemme, hvilken alder nye børn skal
have, når de kommer hjem til mig i dagpleje. Jeg må bare tage pænt imod
alt hvad der bliver sendt ud. Og nogen gange er man heldigere end andre.
Dog må vi kun have to børn som er under et år. Men vi kan sagtens
komme ud for at få to børn på et halvt år, og så to på 12 mdr. og så
lige et gæstebarn. Sådan nogen dage kan godt være ret hårde.......

Men et dejligt job, det er det da. Der er en stor grad af frihed i det,
da man selv tilrettelægger sin dag. Lige nu bliver jeg brugt alle 48
timer om ugen + overarbejde, men hele foråret arbejdede jeg kun ca 6
timer om dagen, dvs 36 om ugen.

Jeg så et sted at en skrev at hos hendes dagplejer skulle der være en
times middagssøvn. Sådan er det ikke hos mig. Men her i huset er der
middagsRO. Dvs at i ca 1/2 om middagen er der ro og fred. Så må de børn,
som ikke skal sove ligge og læse i bøger eller andet lige så stille. For
med en arbejdsdag på næsten 10 timer, der har jeg altså brug for lige at
hvile ørerne lidt. På jeres arbejdsplads er der jo indlagt pauser, det
er der ikke her. Jeg går sjældent på toilettet uden at der står et barn
og kalder på mig eller jeg har en med. Så derfor har jeg brug for den
lille pause.

Mange hilsner
Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette

Dato : 18-08-04 10:18

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det et problem at hun "kun" er 23 år?

Det lyder som om I har det rigtige forudsætninger og især hendes erfaring er
jo enorm. Da jeg fik min datter havde jeg aldrig holdt en baby i mine arme
før!!
Mht. alderen ved jeg det dog ikke. Det hjælper nok, at hun har et barn og er
i fast forhold

Når dagplejemoderen bliver syg, ringer hun til kommunen meget tidligt om
morgenen, der så placerer børnene hos en anden dp-mor i samme "gruppe"
(gruppen mødes en gang om ugen til fælles leg, så ungerne kender de andre
dp-mødre) - forældrerne ringes op inden syv med besked om, hvor barnet skal
hen istedet for.