Hvordan åbnes en port manuelt?
Fra : Morten Snedker

Dato : 17-08-04 14:40

Hvis nu jeg har fulgt Tjenester.pdf og lukket for alt, således netstat
ikke returnerer en hujende hattefis...og jeg så pludselig får brug for
at åbne port xxx...hvordan gør jeg så det?

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Troels Arvin

Dato : 17-08-04 14:44

On Tue, 17 Aug 2004 15:39:50 +0200, Morten Snedker wrote:

> og jeg så pludselig får brug for
> at åbne port xxx...hvordan gør jeg så det?

Du starter den service, der lytter på porten. Prøv evt. at være mere
specifik, hvis dette ikke hjalp.

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-08-04 15:00

http://net-faq.dk/faq.pl?get=tcpip

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-08-04 15:02

Morten Snedker <morten"udelad"@ skrev:

> Hvis nu jeg har fulgt Tjenester.pdf og lukket for alt, således
> netstat ikke returnerer en hujende hattefis...og jeg så
> pludselig får brug for at åbne port xxx...hvordan gør jeg så
> det?

Hvis du har behov for at åbne en port, så er det vel fordi at
du har et program, som har brug for den port og den vil i så
fald blot åbne, når du starter pågældende program.

Tjenester.pdf resulterer ikke i, at samtlige porte er hermetisk
lukkede fremover. Den resulterer kun i, at de netværkstjenester,
som normalt kører, uanset om brugeren har brug for dem eller ej,
bliver stoppet. Hvis du installerer et program, som skal bruge
en port for at fungere, vil den port åbne. Når du starter din
browser, dit mailprogram, din newsreader osv. vil der også blive
åbnet porte. Hvis der ikke gjorde det, ville programmerne ikke
fungere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-08-04 16:36

"Thomas G. Madsen" wrote:

> Når du starter din
> browser, dit mailprogram, din newsreader osv. vil der også blive
> åbnet porte. Hvis der ikke gjorde det, ville programmerne ikke
> fungere.

Nu har disse programmer normalt ikke brug for at
lytte på nogen porte. Det er klient programmer, og
de forbinder sig til en server, der lytter på en
port.

Selvom det blot er en klient kan man godt sige at
porten er åben, men den er kun åben for pakker fra
den specifikke server man har kontaktet. Pakker der
kommer andre steder fra vil blive afvist.

http://tinyurl.com/5zm3o

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-08-04 16:52

Kasper Dupont skrev:

> Nu har disse programmer normalt ikke brug for at
> lytte på nogen porte. Det er klient programmer, og
> de forbinder sig til en server, der lytter på en
> port.

Det har du ret i. Det var nogle dårlige eksempler.
Det er også muligt, at jeg har misforstået Mortens indlæg. Jeg nævnede
det blot fordi mange tilsyneladende tror at Tjenester.pdf handler om at
lukke systemet fuldstændigt af, så der aldrig mere bliver åbnet porte
og det er jo ikke tilfældet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-04 21:41

On Tue, 17 Aug 2004 17:51:59 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det er også muligt, at jeg har misforstået Mortens indlæg.

Det ved jeg ikke om du har. Men for eget vedkommende er jeg i en
læreproces, og det er muligt jeg stiller mudrede spørgsmål.

Men jeg bliver klogere, og er taknemmelig for alle svar jeg får - og
skal sandsynligvis korrigeres igen på et senere tidspunkt.

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk