Ferien var nær endt på havbunden.
Fra : Ukendt

Dato : 17-08-04 13:22

Hej allesammen.

vi sejlede for anden år til Sverige, og overfarten gik uden problemer i
stille vejr, med en del bølger lige inden skærgården. Da vi så var anløben
havn ville jeg lige tjekke motoren, og med forskrækkelse så jeg der stod 30
cm vand i bunden, og efter jeg havde lænset var det som der kom lidt vand
ind ved soklen hvor skrueakslen gik ud gennem skroget, og havde lige set at
ferien skulle ende her, men det var bare lidt vand der løb tilbage fra en
lille revne. Jeg undersøgte hele båden og kølerslanger uden at finde fejlen,
og med lidt nervøsitet lagde vi os til at sove om aftenen, dog med vækkeuret
sat til nogle gange i løbet af natten, men båden var tæt.
Næste dag fik vi gæster som skulle med i et par dage, for at se om det var
noget for dem at sejle, og jeg turde ikke fortælle om vores uheld så jeg
tænkte jeg lige ville holde et vågent øje, medens vi sejlede ned af elven.
20 min. sejlads faldt temp. på motoren og ladelampen lyste, jeg åbnede
straks motorlemmen, og så der stod vand op lige under indsugningen på
motoren, og jeg drejede ind til siden så båden gik på grund.
Lige inden vi sejlede fra Danmark havde jeg sat en el lænsepumpe til, men el
ledningerne var røget i akslen og den virkede ikke, og jeg satte slangerne
over på en manuel pumpe, og jeg fik tømt båden. Efter at have brugt 1 time
uden at finde fejlen sejlede vi videre med dørkpladerne af, så vi kunne se
hvor vandet kom fra, men der kom ingen vand.
Senere på dagen slog det mig at vandet selvfølgelig var kommet baglæns ind
af slangerne, fordi når vi alle sad bag i båden var udgangen fra lænsepumpen
under vandoverfladen, og der var ingen ventil i el pumpen som der er i
håndpumpen. Vi kunne så ånde lettet op og resten af ferien gik rigtig godt.

mvh Finn

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 17-08-04 14:14

<snip>
> [...]
> under vandoverfladen, og der var ingen ventil i el pumpen som der er i
> håndpumpen. Vi kunne så ånde lettet op og resten af ferien gik rigtig

Der var du heldig, det var sgu godt i holdte lidt øje. Det med at
lænse-slangen laver en hævert er set før Her lå de i havn og vågnede
først da hunden svømmede rundt og gøede. Det er ret vigtigt med den
kontra-ventil, en hård og høj sø sætter let en hævert igen.
Men får prøvet og set nogle ting når man har sejlen en del år, jeg har selv
prøvet at vandet spulede ind af stævnrøret, at vandet kom ind ved boltene
ved knæet, at flække et udstødningsmanifold så motoren pumpede vand ind i
motorrummet, at der røg en køleslange, at slangen til speedometeret
knækkede, at knække en bom, knække en mast, knækket ror og rorpind, utæt
brændstoftank, utæt ferskvandstank...
Alt dette har lært mig 2 ting, ha respekt for vand og altid have en
redningsvest inde for rækkevide (ej gemt væk i en kistebænk)
Den største griner var nok da min hænge-fodstrop knækkede, med tilskuer
på...

-Leon

---

Fra : Hanne og Hans

Dato : 17-08-04 15:22

Jeg har oplevet at svanehalsen der sidder på udstødningen, der hvor den går
ud af båden, var tæret.
Der kom kun vand ind når båden sejlede over 5 knop.
Det tog mig over et år inden jeg fandt ud af det.
Hans.