Hvad betyder det?
Fra : Jesper

Dato : 17-08-04 09:29

Hej.

Er der nogen som ved hvad følgende betyder (nogle af ordne har jeg selv en
formodning om hvad betyder, men det er jo rart at blive bekræftet).

1) Frisk hæmoptysis

2) Subfebril 37,6

3) Rhonchi

4) Vesikulær respiration

5) Leukocytter 17,3 (er det lidt, middel eller meget forhøjet?)

Håner at I kan hjælpe og på forhånd tak for hjælpen.

mvh

jesper.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-04 09:43

> Hej.
>
> Er der nogen som ved hvad følgende betyder (nogle af ordne har jeg selv en
> formodning om hvad betyder, men det er jo rart at blive bekræftet).
>
> 1) Frisk hæmoptysis

Hæmo = blod, ptysis = spytning. Altså blodspytning eller hoste. Udtømning af
blod fra lunge eller bronkier.

> 2) Subfebril 37,6

Lav febertemperatur.

> 3) Rhonchi

Snorken eller tørre rallelyde, som kan opstå i de større bronkie ved at slim
eller svullen slimhinde sættes i bevægelse under luftens passage.

> 4) Vesikulær respiration

Den lyd, der høres over normalt lungevæv ved normal respiration

> 5) Leukocytter 17,3 (er det lidt, middel eller meget forhøjet?)

Den kan jeg desværre ikke svare dig på, men måske en anden kan. Leukocytter
er hvide blodlegemener (men det vidste du nok) men tallet kan jeg ikke
oplyse dig noget om, da det så vidt jeg ved normalt angives i antal per
liter blod, men det tal du snakker om ligner ikke den enhed.

Håber det gav lidt afklaring på ordene.
Mvh Ragnar, stud.pharm

Kilde: Klinisk Ordbog 2003

Fra : Padmé Amidala

Dato : 17-08-04 16:04

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> wrote in message

> 5) Leukocytter 17,3 (er det lidt, middel eller meget forhøjet?)

Leucocytter skal ligge mellem 3.0-10.0
Så efter min tabel (udleveret af praktiserende læge) er dit leucocyttal for
højt.

> mvh
>
> jesper.

VH