Hylende bundkort
Fra : Flemming Jeppesen

Dato : 17-08-04 07:57

Hej gruppe

Jeg har et lidt ældre AT bundkort ASUS P5A-B ver.1.05 med en AMD K6-2 550
MHz CPU der er 128 MB ram og et Nvidia 32 MB TNT2 grafikkort, styresystemet
er Windows 98SE.

Når jeg starter maskinen er der ingen problemer, maskinen booter fint og den
kommer igang med Windows 98 SE uden noget problem den kan køre alle
programmer og de spil der er til windows 98SE uden problemer overhovdet. Mit
problem er at efter en ca. 15-30 minutter begynder den at hylde, konstant i
ca 15 minutter, så er den stille i ca. 5 minutter og starter forfra. Det er
en høj lyd i et højt toneleje ligesom når man er til ørelæge og får testet
sin hørelse.

Er der nogen der har været ude for dette problem? Og som har en løsning på
problemet?

Skriv her i gruppen eller til min e-mail.

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Flemming Jeppesen
E-mail: info@fj-multiservice.dk

Fra : Bo Olesen

Dato : 17-08-04 09:58

Havde engang sådanne et bundkort el. lign. Kan huske at jeg fik kabinettet
så grundigt lyddæmpet, at der blev for varmt derinde deraf hylen.

Er der ordentlig luftgennemstrømning i kabinettet?

Snurrer blæseren på CPU-køleren og PSU'en, eller sidder køleren ordentlig
fast?

Rens evt. ovenstående kølere.

Batteriet på bundkortet er også ved at være temmelig gammel.

Biosopdatering - kan huske at de sidste nye var fra en tysk asus-side.

Fra : Flemming Jeppesen

Dato : 18-08-04 06:07

Hej Bo

Tak for dit svar.

Ja både cpu køleren og psu køleren køre fint, jeg vil også mene at cpu
køleren sidder ordentlig fast. men jeg vil da lige prøve at rense køleren
det kan jo ikke skade

Jeg prøver også at skifte batteriet, det er rigtig nok et ældre bundkort så
måske vil det også hjælpe.

Jeg prøver at se om asus har en bios opdatering, det er jo også en billig
løsning iforhold til at skippe bundkortet.

Tak for dit svar endnu en gang jeg vender tilbage når jeg har tjekket dine
foreslag hvis ikke de har hjulpet.

Med venlig hilsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 18-08-04 10:18

On 2004-08-18, Flemming Jeppesen <fj@fhps.dk> wrote:

> Jeg prøver at se om asus har en bios opdatering, det er jo også en billig
> løsning iforhold til at skippe bundkortet.

Nogle cpuer kan godt finde på at udsende en højfrekvent lyd ved brug.
Nemmeste måde at teste det på: øret ned til cpuen og stresstest den. Lyden
skulle så gerne ændre sig en smule

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 11:47

Flemming Jeppesen wrote:

> Skriv her i gruppen eller til min e-mail.

Hvorfor til din email?
- Så er der jo ikke andre der får gavn af svaret.

Jesper G. Poulsen

Fra : Flemming Jeppesen

Dato : 18-08-04 06:08

Hej Jesper

Du har ret, lad være med at svare mig på e-mail.

Fra : Leony

Dato : 17-08-04 15:14

"Flemming Jeppesen" <fj@fhps.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har været ude for dette problem? Og som har en
> løsning på problemet?

I subject skriver du at bundkortet hyler, det nævnes ikke i brødteksten.
Er du sikker på at hyletonen kommer fra bundkortet?
Kunne det evt være strømforsyningen i stedet for?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Flemming Jeppesen

Dato : 18-08-04 06:10

Hej Leony

Tak for dit svar.

Hmm det har jeg slet ikke tænkt på, jeg prøver at skifte psu'en ud med en
anden.

Fra : Leony

Dato : 18-08-04 08:17

> Hmm det har jeg slet ikke tænkt på, jeg prøver at skifte psu'en ud
> med en anden.

Harddisken er også en mulighed.
Der har faktisk været hele serier med denne lyd.