NFTS til FAT???
Fra : Hans

Dato : 17-08-04 07:42

Hej

JEg har en ekstern harddisk som er formatteret til NFTS filsystem og den
skulle gerne formatteres om til FAT filsystem. Hvordan gøres det? Jeg kan gå
ind og se under disksystemer/format og der kan man kun formattere til NFTS
(Jeg har win xp home). Der er en anden disk i mit system der er FAT og en
kan man godt formattere til NFTS, men åbenbart ikke omvendt???

mvh

Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 17-08-04 08:08

Hans wrote:

> JEg har en ekstern harddisk som er formatteret til NFTS filsystem og den
> skulle gerne formatteres om til FAT filsystem. Hvordan gøres det? Jeg kan gå

Det er korrekt at du ikke kan lave en NTFS formateret harddisk om til
FAT - med de indbyggede værktøjer i Windows.

Jeg ser 2 muligheder:

1. Du køber et program, fx Partition Magic og konvertere drevet.
2. Du kopiere alle data over på en anden harddisk, sletter alt og
formatere disken til FAT.

En anden ting - du mener FAT32, ikke? Det ville være en skam at bruge
FAT(16). :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Hans

Dato : 17-08-04 08:19

Hej
Der ligger ikke noget på disken! Hvordan laver man den om i win xp
home...jeg kan ikke vælge en funktion der kan klare det for mig!

mvh

Hans

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 17-08-04 09:02

Hans skrev:
> Der ligger ikke noget på disken! Hvordan laver man den om i win xp
> home...jeg kan ikke vælge en funktion der kan klare det for mig!

Du går ind i disk management (under control panel -> Administrative Tools ->
Computer Management -> Disk Management)
Så har du mulighed for at slette og/eller formatere partitionen efter eget
ønske.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Mads

Dato : 17-08-04 09:02

On Tue, 17 Aug 2004 09:18:44 +0200, "Hans" <boschjac@hotmail.com>
wrote:

>Hej
>Der ligger ikke noget på disken! Hvordan laver man den om i win xp
>home...jeg kan ikke vælge en funktion der kan klare det for mig!

XP har ingen måde at formattere FAT32 på.
Du skal boote med en opstartsdiskette og
formattere på den "hårde" måde, nemlig
med DOS kommandoer.
Du er sikkert også nødt til både at køre
Fdisk først og derefter Format fra DOS

Bare vær 200% sikker på at det er den
rigtige disk du Fdisker.

mvh Mads

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 17-08-04 09:43

Mads skrev:
> XP har ingen måde at formattere FAT32 på.

Jeg mener da, at XP kan formatere partitioner med FAT32, sålænge
partitionerne er under 32 GB grænsen.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Anders Lund

Dato : 17-08-04 10:13

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Jeg mener da, at XP kan formatere partitioner med FAT32, sålænge
> partitionerne er under 32 GB grænsen.

Har lige testet det, dog uden at gøre det. Hvis jeg har en partition på
36 GB, så kan jeg kun vælge at formatere med NTFS. Vælger jeg i stedet
en partition på 10 GB, får jeg lov til at formatere med både NTFS og FAT32.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Pophaar

Dato : 17-08-04 10:26

Det er helt korrekt. Og endda FAT16 med en endnu lavere kapacitet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 11:43

Pophaar wrote:

> Det er helt korrekt. Og endda FAT16 med en endnu lavere kapacitet.

Det er en begrænsing i FAT16.

Grænsen for FAT32 er en der ligger i XP (og i 2000, SVJH).

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 11:44

Mads wrote:

> XP har ingen måde at formattere FAT32 på.

Jo.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jacob

Dato : 17-08-04 16:26

> Jo.
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen

Hvis dit c:/ drev er i ntfs så hent NtfsFloppySetup.exe så kan du boote i
DOS
og formattere i DOS ligeledes

jacob

Fra : Hans

Dato : 17-08-04 17:06

Hej

Det drejer sig om en ekstern harddisk og derfor har den ikke et c:, men l:

mvh

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 20:03

Jacob wrote:

> Hvis dit c:/ drev er i ntfs så hent NtfsFloppySetup.exe så kan du
> boote i DOS
> og formattere i DOS ligeledes

Det har jeg nu ikke behov for... Ellers tak

Jesper G. Poulsen

Fra : Hans

Dato : 17-08-04 21:54

Hej
Jeg skal bruge fat32 fordi den skal sættes en pc med windows 98!

mvh
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 22:27

Hans wrote:

> Jeg skal bruge fat32 fordi den skal sættes en pc med windows 98!

Hvordan passer det med mit indlæg?

Hvis du kiggede lidt på http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
ville du opdage at dit indlæg er fuldstændigt malplaceret, da det ikke
er det rigtige indlæg du laver en opfølgning til.

FUT:dk.admin.netikette - svar på dette indlæg havner dér.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-08-04 17:12

Hans skrev:

> Det drejer sig om en ekstern harddisk og derfor har den ikke
> et c:, men l:

Og hvis den er koblet til via USB eller Firewire, kan den vel
heller ikke ses fra DOS.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 17-08-04 17:23

hmmmm...det er rigtigt!....jeg skulle aldrig have formateret den i NFTS
format!!!!
mvh

Hans

Fra : Casper Bang

Dato : 17-08-04 17:57

> hmmmm...det er rigtigt!....jeg skulle aldrig have formateret den i NFTS
> format!!!!

Hvorfor skal du egentligt bruge den i fat?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 20:11

Hans wrote:

> hmmmm...det er rigtigt!....jeg skulle aldrig have formateret den i
> NFTS format!!!!

Hvorfor ikke det?

Som Thomas er inde på, så kan DOS ikke anvende Firewire og USB.

Og disken skal ikke være særligt stor før slack bliver en magtfaktor
med FAT32.

Jeg har en 100GiB partition der formatteret med FAT32. Den er halvt
fyldt (med mange store filer) og jeg har 214MiB _slack_ !

Jesper G. Poulsen