Spørgsmål om træk
Fra : Alf

Dato : 17-08-04 14:33

Hej NG camping,
Jeg har en gulplade bil med alm. anhængertræk.
Nu overvejer jeg at leje en campingvogn og tage en lille
tur sydpå i nogle uger.
Jeg kender blot ikke de regler, som jeg hermed kommer ind under.
På reg. attesten står der ...vægt m/bremser 1500kg
og ... u/bremser 450kg

Kan en campingvogn monteres på det alm. anhængertræk?

og er der ellers nogle regler som skal overholdes
(helst ikke noget indviklet, tak)

Alf L

Fra : Steen Larsen

Dato : 17-08-04 06:52

Alf wrote:
> [...]
> og ... u/bremser 450kg
>
> Kan en campingvogn monteres på det alm. anhængertræk?
>
> og er der ellers nogle regler som skal overholdes

Hej Alf

Ja det kan du da, men der er nogle regler.

Breden på campingvognen må ikke overstige bilens bredde med mere end 35
cm i hver side.

Den faktiske vægt må ikke overstige de 1500 kg du må køre med, alså må
du gerne køre med en campingvogn med en egenvægt på 1300 kg total 1600
kg bare du ikke laster den mere end til 1500 kg.

Nu ved jeg ikke hvilket kørekort du har men hvis du kun har et B
kørekort så kan du nemt komme i problemer med kørekortreglerne, det mest
enkle er at intaste dine data for bil og campingvogn på denne side så
får du at vide om du må køre med trækket på et B kørekort.

http://www.rfsf.dk/164b3e80

Håber ikke det var for inviklet ellers kom med dine data:

Hvilket kørekort har du.
Bilens totalvægt.
Bilens egenvægt.
Bilens brede uden sidespejle.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Alf L

Dato : 17-08-04 16:09

Hej Steen
Nej, det lyder simpelt nok. Men mine data er ellers

> Hvilket kørekort har du.
A1, B, C og D, men ikke D (noget med anhænger)- der står blot 5 streger i
feltet.
> Bilens totalvægt.
2050
> Bilens egenvægt.
1600
> Bilens brede uden sidespejle.
193cm

Alf L

Fra : Steen Larsen

Dato : 17-08-04 07:32

Alf L wrote:

> A1, B, C og D, men ikke D (noget med anhænger)- der står blot 5
> streger i feltet.
> 2050
> 1600
> 193cm

Hej Alf

Med hensyn til kørekort der mener du vel at du ikke har E
kørekort(hænger), så må du nøjes med en campingvogn med en totalvægt på
max 1450 kg mener jeg, derimod har du ingen problemer med breden du må
køre med maksimal bredden på 255 cm.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Alf L

Dato : 17-08-04 17:06

Men bruger jeg blot det almindelige anhængertræk
(med 4 lednings huller i kontakten)
eller skal der et specielt til?
Jeg mener, er det samme kontakt som bruges til en anhænger
med eller uden bremser?

Skal bilen have specielle bagud spejle?

Alf L

Fra : Steen Larsen

Dato : 17-08-04 11:03

Alf L wrote:
> [...]
> (med 4 lednings huller i kontakten)
> eller skal der et specielt til?
> Jeg mener, er det samme kontakt som bruges til en anhænger

Er det ikke et 7 polet stik det er det mest normale, det kan bruges både
med og uden bremser.

Hvis der er monteret 13 polet stik på campingvognen kan man få et
overgangsstik det bør udlejer have.

Du kan se de forskellige stik på denne side.
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

Sådan ser et overgangsstik fra 13 til 7 polet ud
http://butik.hks-camping.dk/product_info.php?cPath=46_78&products_id=2555

Bilen skal have exstra spejle på, de bør også medfølge når du lejer
campingvognen, det heder at du skal have fornødent udsyn bagud.

Det tolker jeg sådan at man skal kan se siden af campingvognen når man
kører ligeud.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Alf L

Dato : 17-08-04 21:03

Hej Steen,

> Er det ikke et 7 polet stik det er det mest normale, det kan bruges både
> med og uden bremser.

Jo, det er et syvpolet stik, 4 han og 3 hun (eller omvendt), jeg kikkede
forkert.

> Bilen skal have exstra spejle på, de bør også medfølge når du lejer
> campingvognen, det heder at du skal have fornødent udsyn bagud.

Ja, jeg havde tænkt på muligheden at at leje/låne en campingvogn via
denne nyhedsgruppe. Derfor er det med spejle mm. interessant.

Når jeg nu er ved det så

Mit ønske er at køre til frankrig i en månedstid. Om nogle dage, en uge
eller 2.
Startidspunktet betyder ikke så meget, min efterløn får jeg immervæk.
Sluttidspunktet kan være om 2, 3 eller flere uger.
Jeg betaler selvfølgeligt for leje, men, hvis man er interesseret i at låne
min båd, 35" motorsejler, i perioden, så kan det måske modregnes.

Det sidste blot lidt info. Jeg bor i Gentofte og båden ligger i Rungsted.

Alf L

Fra : Sten Bo

Dato : 18-08-04 16:25

Alf L wrote:
> Hej Steen,

> Jeg betaler selvfølgeligt for leje, men, hvis man er interesseret i
> at låne min båd, 35" motorsejler, i perioden, så kan det måske
> modregnes.

Du er en modig mand.

hilsen

Fra : npw