router uddeler ip adresser på wan port
Fra : Deltadk

Dato : 16-08-04 23:04

Hej

Har nogen nogensinde erfaret at en router kan give ip adresser ud på sin
wan port ? Har jeg aldrig selv oplevet, men en bekendt siger det godt
kan lade sig gøre. Tror jeg bare ikke på :)

Michael

Fra : Martin Kiefer

Dato : 17-08-04 00:21

"Deltadk" <Deltadk@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> wan port ? Har jeg aldrig selv oplevet, men en bekendt siger det godt
> kan lade sig gøre. Tror jeg bare ikke på :)

Kommer an på routeren. Min Cisco har ingen problemer med at tildele
ip-adresser til de forskellige porte.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Roland Hansen

Dato : 17-08-04 08:28

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse

> "Deltadk" <Deltadk@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer an på routeren. Min Cisco har ingen problemer med at tildele
> [...]

Er du sikker på, at det ikke kun er til dine LAN-porter. at den tildeler
adr. Deltadk spurgte efter WAN-porten og den mener jeg ikke, at routeren
normalt tildeler en ip-adr.

Roland

Fra : Martin Kiefer

Dato : 17-08-04 22:47

"Roland Hansen" <roland.hansen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, at det ikke kun er til dine LAN-porter. at den tildeler
> adr. Deltadk spurgte efter WAN-porten og den mener jeg ikke, at routeren
> normalt tildeler en ip-adr.

Jeg gentager. Kommer helt og aldeles an på routeren.

Jeg bestemmer f.eks. selv hvad der er LAN eller WAN port på min Cisco router
når vi snakker TDC ADSL. Og kan derfor tildele adresser som jeg lyster...

At jeg i princippet så via VLAN kunne spare et WIC-kort og lade min LAN port
være både LAN og WAN er så en helt anden snak.

Fra : Peter Bianchi

Dato : 17-08-04 16:42

Hej Martin

Som du selv siger så lyder det suspekt. De fleste routere kan være DHCP
servere på LAN siden og der tildele adresser.

Men på WAN siden får de typisk tildelt en adresse fra din ISP, og det kan
kun gå den vej. Ellers fik vi et meget kaotisk internet

Det din bekendte måske mener er at routeren kan sættes til en fast ip
adresse på WAN siden (forudsat dette er med i dit abonnement), eller at
bestemte porte kan sættes til at gå bestemte veje fra routeren (forwarding).

Mvh
Peter Bianchi

Fra : Martin Kiefer

Dato : 17-08-04 22:36

"Peter Bianchi" <peter.bianchi@filmbyen.com> skrev i en meddelelse
> Hej Martin
>
> Som du selv siger så lyder det suspekt. De fleste routere kan være DHCP
> servere på LAN siden og der tildele adresser.

Jeg kan nu ikke lige se jeg siger det lyder suspekt.

> Men på WAN siden får de typisk tildelt en adresse fra din ISP, og det kan
> kun gå den vej. Ellers fik vi et meget kaotisk internet

Ikke korrekt. På min Cisco bestemmer jeg skam selv hvad der skal være
LAN/WAN port og kan derfor tildele adresser som jeg lyster. Har ikke lige
testet på den serielle port dertil skal jeg lige have smidt noget mere ram
og flash i en router med serielt interface. Men jeg kan ikke se hvorfor det
ikke skulle kunne lade sig gøre at tildele adresser på dette interface også.

> [...]
> adresse på WAN siden (forudsat dette er med i dit abonnement), eller at
> bestemte porte kan sættes til at gå bestemte veje fra routeren

Tror ikke jeg har nogen bekendte der siger sådan