Sikre at brugere får en opdateret side hve~
Fra : Bo Hedegaard

Dato : 16-08-04 22:24

Hej Alle.

Da jeg ikke er en ørn til hverken asp. eller php , håbede jeg på at
der fandtes et java script eller lign.som kunne sikre mig at mine besøgende
på min
webside, loader en opdateret .htm fil hver gang de besøger sitet ??

Findes der noget jeg kan bruge eller skal jeg bare glemme alt om det ?

Med venlig hilsen
Bo Hedegaard.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-08-04 22:56

Bo Hedegaard wrote:
> [...]
> besøgende på min
> webside, loader en opdateret .htm fil hver gang de besøger sitet ??

Indsæt disse tre linjer i sidens head:

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Bo Hedegaard

Dato : 17-08-04 23:05

Hej Erik.
Tak for at du gider hjælpe en stakkel i nød.
Jeg synes bare ikke rigtig at siden bliver opdateret alligevel Hmmm....
Med venlig hilsen
Bo Hedegaard.

Fra : Bo Hedegaard

Dato : 17-08-04 23:13

Hej igen.
Jeg må hurtigt dementere nedenstående tekst. Det virker jo som det skal.
Erik, jeg takker og bukker
Med venlig hilsen
Bo Hedegaard.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-04 22:55

Bo Hedegaard skrev:

>der fandtes et java script eller lign.som kunne sikre mig at mine besøgende
>på min webside, loader en opdateret .htm fil hver gang de besøger sitet ??

Jeg har ikke brugt den slags, men overvejer at gøre det til
Fidusos sider.

>Findes der noget jeg kan bruge eller skal jeg bare glemme alt om det ?

Hjemmesideskolen.dk er et fedt sted at besøge:

http://www.hjemmesideskolen.dk/forside.asp

Hvis du kikker i koden til forsiden, kan du se en stribe metatags
hvoraf nogle har til hensigt at garantere at siden ikke caches.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-08-04 07:34

Bo Hedegaard skrev:
> [...]
> webside, loader en opdateret .htm fil hver gang de besøger sitet ??
>
> Findes der noget jeg kan bruge eller skal jeg bare glemme alt om det ?

Der findes en del du kan bruge, men jeg synes du skal glemme alt om det,
brugerens indstillinger for at se efter en opdateret version vil ofte
være gode nok (default er vist at checke for ny version ved hvert besøg).

Hvis du disabler cache hos brugeren så forøger du download-byrden
væsentligt, ikke mindst på billeder m.v, som sjældent udskiftes dagligt.

Browserne er gode til det, lad dem gøre arbejdet og lad brugerne få de
hurtige sider.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bo Hedegaard

Dato : 17-08-04 23:01

Hej igen.

Ja jo, men når man nu er blevet stædig og ikke synes at brugerne selv skal
bestemme. Nå men det bliver måske også ved det, jeg synes ikke det virkede
med de meta filer fra Erik desværre.
Jeg takker for svarene.

Med venlig hilsen
Bo Hedegaard.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-08-04 09:22

Bo Hedegaard wrote:
> Ja jo, men når man nu er blevet stædig og ikke synes at brugerne selv skal
> bestemme. Nå men det bliver måske også ved det, jeg synes ikke det virkede
> med de meta filer fra Erik desværre.

Nu har du vist fundet ud af at det virker hos dig alligevel, så håber
jeg du ikke bliver skuffet når du opdager at nogle browsere kan
indstilles til at ignorere metakoder. Det kræver så omvendt kyndige
brugere, så du får sikkert lov til at jage de fleste af dine
modembrugere væk med nu fordoblet load-tid

Bemærk i øvrigt den måde jeg har opstillet den her post på - det gør det
noget lettere at følge med i gruppen når man ikke læser hele tråden på
en gang, at man svarer under det man svarer på, og klipper det
unødvendige væk :)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-08-04 09:53

Bo Hedegaard skrev:

> Ja jo, men når man nu er blevet stædig og ikke synes at
> brugerne selv skal bestemme.

Det er efter min mening en dårlig strategi. De fleste besøgende på
et website kommer af egen fri vilje - og hvis de føler sig dårligt
behandlet vil mange gå igen.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bo Hedegaard

Dato : 18-08-04 23:19

> Det er efter min mening en dårlig strategi. De fleste besøgende på
> et website kommer af egen fri vilje - og hvis de føler sig dårligt
> behandlet vil mange gå igen.

Ja Jo .. jeg kender jo godt selv situationen !
Men, der er jo eksempler hvor det er ret vigtigt om siden er opdateret, det
kunne være en lystfiskerklub, hvor medlemmerne kunne tjekke weekendens
rekordfisk time for time. Så dutter det jo ikke at man sidder og kigger på
en gammel uaktuel fisk, fortå mig ret .. det er selvfølgelig sjældent det
sker.
Så derfor kunne det jo være sjovt hvis man kunne få det til at virke.
Tak for Jeres svar
Med venlig hilsen
Bo Hedegaard.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-04 13:27

Bo Hedegaard skrev:

> Men, der er jo eksempler hvor det er ret vigtigt om siden er
> opdateret, det kunne være en lystfiskerklub, hvor medlemmerne
> kunne tjekke weekendens rekordfisk time for time.

Ja. I sådanne tilfælde ville jeg primært sørge for at siden
indeholdt en oplysning om tidspunkt for genereringen - så brugeren
selv kan vurdere om det er nyeste version.

Dernæst kan det være en ide at bruge expire/chache-settings (jf.
tidligere i tråden) for at fortælle browsere at siden ikke bør
caches.

Det er også muligt at sætte en side til at reloade med et givent
interval - men den mulighed vil jeg kun anbefale hvis man ved at
siden bliver opdateret i det interval man har sat - ellers er det
spild af kræfter, både for serveren og for klienten. Man skal også
være opmærksom på at sider med mulighed for indtastninger
(formularer) aldrig bør reloades automatisk - så mister brugeren
sine indtastninger.
--
Jens Gyldenkærne Clausen