Mad til sibilingerne
Fra : dpl

Dato : 16-08-04 20:33

Hejsa
Mine to sibilinger er nu blevet 4 uger gamle, og der er fart over
feltet. Derfor synes jeg det er ved at være tid, til at de kan lære at
spise lidt selv. Raisa har haft rigeligt mælk til dem, og jeg tror
såmænd endda hun selv har taget lidt på, så de lider bestemt ikke nød.
De vejer nu hhv. 380 og 521 g. Lidt sjovt med sådan en stor tromlerund
hankilling, og en fin spinkel neva-pige *smil*.

Men mit spørgsmål er altså, hvad er bedst at begynde fodringen med? Kan
de f.eks. tåle A38? Jeg kunne forestille mig at røre lidt tun eller
torskerogn ud i A38 og så lade dem lege lidt med det? Er det for tidligt
at give dem egentlig killingefoder, altså dåse/tørfoder rørt op i vand?

Hilsen Dorthe
Her er de små grimrianner:
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=10

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-08-04 20:57

Hej Dorthe

Der er næsten frit valg på hylde et, A38, hytteost, torske-
rogn, råt hakket oksekød, tun og selvfølgelig diverse
killingefoder, nogle af mine killinger gik direkte fra
mælkebaren til tørkosten, allerede i den alder har de deres egen mening om
hvad de vil ha'

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-08-04 21:12

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> torskerogn ud i A38 og så lade dem lege lidt med det? Er det for tidligt
> at give dem egentlig killingefoder, altså dåse/tørfoder rørt op i vand?

Vær ikke "for god"
Råt oksekød er godt. Køb en pakke tartar og lav små bitte boller. Det vil de
synes godt om.
Jeg plejer at starte med at lave en underkop med modermælkserstatning. Så
kommer der lidt dåsemad (IAMS killing) i mælkeerstatningen. Putter mere og
mere i. Efter nogle dage er de "rigtige misser" og kan spise hvad-som-helst

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : goofy

Dato : 16-08-04 21:32

Hejsa Dorte

> [...]
for tidligt
> at give dem egentlig killingefoder, altså dåse/tørfoder rørt op

Min menig er at hvis du tager Nina forsigtighed og Mariannes
kostforslag, er jeg overbevist om at du rammer plet.
Vi bruger selv en del A38 blandet med torskerogn, kogt hvid
fisk - små klumper af rår oksekød.
Vi koger også ofte kalkunbryst med ris og blender det sammen med
det vand det er kogt i - vores katte er helt vilde med det.
Fisk er godt for pelsen da den indeholder Omega 3 fedtsyre, det
er der også andre produkter der gør, men for katte vedkomen,
ihvertfald når det er pels vi snakker om, så skal disse Omega 3
fedtsyrer kommer fra fisk

Med venlig hilsen og pøj pøj

Steen Vinbæk
ocicatopdrætter

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-08-04 06:16

dpl wrote:
> [...]
> eller torskerogn ud i A38 og så lade dem lege lidt med det? Er det
> for tidligt at give dem egentlig killingefoder, altså dåse/tørfoder

her i huset startede vi med hytteost.... det har en konsistens og størrelse
der er tilat have med at gøre for killingemunde... og da hun skulle smage på
ALT lige der, gik det supernemt....
vi prøvede med A38 men det var sjovere at plaske i end at smage på*G* men
der er killinger jo meget forskellige... du må vist prøve dig frem ;)
mariannes forslag var rigtig gode....

lige en ting, husk at missemor holder op med at vaske dem for at fjerne
efterladenskaber når de begynder at få fast føde..... bare så du er
opmærksom på det ;)

--
Knus, Sabina, som har en skøn somalipige der savner et nyt hjem....
send mig en mail hvis du er interesseret ;)

Fra : dpl

Dato : 19-08-04 15:15

Sabina Hertzum wrote:

> lige en ting, husk at missemor holder op med at vaske dem for at fjerne
> efterladenskaber når de begynder at få fast føde..... bare så du er
> opmærksom på det ;)

Jep, vi starter potte-træningen samtidig, jeg skal i dag have hentet
noget kattegrus der ikke klumper.

Hilsen Dorthe

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-08-04 18:47

Hej Dorthe

Mine killinger, som faktisk er præcis 4 uger i dag, har fået tilbudt RC
Babycat opblødt i vand (ikke kogende! for så fordamper de vandopløselige
vitaminer/mineraler). Den eneste, der gad at spise det var vores lille pige,
som er blevet fodret med hhv. KMR og Hills A/D de sidste par uger, da hun af
en eller anden grund holdt op med at tage på med ren modermælk... Knægtene
(3 stk.) æder sig store og tykke i modermælken, og gad overhovedet ikke
smage på maden!

Jeg fodrer mine killinger med alt muligt forskelligt - men aldrig
mælkeprodukt og kød i samme måltid, da det kan give maveproblemer.
- Creme fraiche 38% med torskerogn, kogt hvid fisk eller kylling
- råt hakket okse
- opblødt tørfoder (kun i kort tid, så får de det tørt)
- Hills killlingedåsefoder, i starten spædet med lidt vand, senere med hhv.
opblødt/tørt tørfoder. Da jeg havde mit store kuld på 7 killinger brugte jeg
også en del A/D.
- KMR modermælkserstatning med fisk/kylling

Alt foder skal serveres lunet, så det dufter godt!

Jeg har et lidt ambivalent forhold til at give dem for mange
mejeriprodukter - især rent - katte er rovdyr, og havde de levet i naturen
var der ikke kommet nogen rendende med hytteost eller creme fraiche til at
starte på...

Mvh. Camilla

Fra : dpl

Dato : 19-08-04 15:16

Tak for alle de gode forslag, glæder mig til at se hvordan de tager imod
de forskellige ting.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/