Noget at fange i øjeblikket i Frederikshav~
Fra : ME

Dato : 16-08-04 19:50

Hej

Nogen der kan fortælle om der fanges noget i øjeblikket i
Frederikshavn eller i Hirtshals, og hvis ja, hvilket og hvorhenne skal
man fiske????

Tak

Fra : Jesper K. Pedersen

Dato : 16-08-04 21:54

On Mon, 16 Aug 2004 20:50:27 +0200
ME <Home@home.com> wrote:

> Hej
>
> Nogen der kan fortælle om der fanges noget i øjeblikket i
> Frederikshavn eller i Hirtshals, og hvis ja, hvilket og hvorhenne skal
> man fiske????

Jeg er lige kommet hjem efter en ca. 2 timer våd men hyggelig lille
aften på nordre mole i Frederikshavn (ved Sandholm), hvor jeg tog 3
makrel og et par hornfisk ca. halvt ude på molen på hav siden.

Mvh
Jesper K. Pedersen

Fra : ME

Dato : 17-08-04 16:37

Hej

Okay

Blev de taget på blink eller sild og prop??? Er der i øvrigt mange
makrel ved Frederikshavn i øjeblikket???? Er der ingen fladfisk i
øjeblikket??

Fra : Jesper K. Pedersen

Dato : 17-08-04 21:39

On Tue, 17 Aug 2004 17:37:11 +0200
ME <Home@home.com> wrote:

> [...]

<KLIP>

> Blev de taget på blink eller sild og prop??? Er der i øvrigt mange
> makrel ved Frederikshavn i øjeblikket???? Er der ingen fladfisk i
> øjeblikket??

De blev alle taget med rød/sølv blink og makrelforfang.
Jeg har ikke set nogen nævneværdig fangst af fladfisk og de lokale
brokker sig også alle over dårlige fangster af dem.

Dog kan jeg se der går en del ørreder indenfor i havnebassinet så det
bliver målet for næste tur.

Mvh
Jesper K. Pedersen

Fra : Jesper K. Pedersen

Dato : 17-08-04 23:06

On Tue, 17 Aug 2004 23:12:22 +0200
"The Phantom" <Htb@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> den der nodre mole, helt ude ved spidsen??? Jeg var selv i
> Frederikshavn for 14dage siden, vi så ingen havørreder.

Langs hele den nordre mole kan man i godt vejr se ørrederne komme ud af
grøden langs molen og snuppe lidt forskellige godbider. Når man sidder
på molen kan man også se, hvad jeg formoder (og er blevet fortalt) er
ørreder der springer.
Faktisk er der ofte lokale fra fiskeriforeningen i Frederikshavn der går
og blink/spinnefisker helt inde langs hele den nordre mole.

> Men fangede kun én sølle makrel. Det var ikke ligefrem værd at stå
> op kl 3 for.... hehe men hvis du siger der er ved og komme
> gang i fiskene, så kunne det da godt ske du lige ville fortælle hvor
> de går henne

Gid det var så let - nu må jeg sige jeg ikke ligefrem er nogen ekspert
fisker men da har fisket 3-4 gange om ugen de sidste par måneder i
Frederikshavn, men altid på atypiske tidspunkter (derfor nok også mit
varierende held).

Det er sjældent jeg fisker helt ude fra molehovedet, men om aftenen
bliver der fisket en del mindre torsk (engang imellem har man lyst til
at smide turisterne i vandet... tror ikke helt de forstår konceptet om
"mindste størrelse" på fisk...)
Oftest fisker folk med bundudstyr som tungt lod og orm, og der fanges en
del mindre torsk, men selv fisker jeg udelukket med blink/spinner og
lign.

Min erfaring i Frederikshavn omkring molen ser nogenlunde sådan her ud:

Makrel/Hornfisk

/----\
=================| | Torsk
| |
Ørred | |
O====\----/

Hornfisk

Bemærk at man kan fange gode makrel med blink/forfang det meste af vejen
ind på ydermolen (eller i hvert fald fra ca. halvejs ude på molen).
Efter at have fået mit kast lidt forbedret så er jeg også begyndt at
kunne nå den/de stimer af makrel der står ude på det lidt dybere vand,
hvilket jeg godt kan mærke på antallet af fangster/strikes jeg får.

Hvis man har lyst til at prøve at få de lidt bedre ørreder skal man dog
ud i Sandholm delen (derude hvor møllerne står), hvilket jeg dog ikke
med egen erfaring kan bekræfte.

Håber det har givet dig en lille ide om hvor du skal prøve og søge hen.

Mvh
Jesper K. Pedersen