Indkøbskurv - Hvordan?
Fra : Daniel Valentin

Dato : 16-08-04 19:54

Hey allesammen!
Jeg er gået igang med et projekt hvor jeg vil opbygge en
indkøbskurv! Efter at have læst en masse på nettet, mest en masse
fancy tutorials jeg ikke forstod, er jeg kommet frem til at jeg
skal have fat i sessions. Men hvordan skal det hele sættes
sammen?
Jeg er stadig relativ nybegynder i ASP, men vil gerne lære, så
jeg spørger ikke efter sourcecodes osv. men bare én der kunne
fortælle mig hvordan en simpel indkøbskurv hænger sammen, og hvad
jeg skal bruge (sessions osv.) for at få det til at lykkes! Hvis
jeg bare har den store sammenhæng/idé kan jeg selv udforske de
forskellige områder og sætte delene sammen..
Eller hvis i evt. kan henvise mig til andre steder!?

Mange tak for hjælpen!

-Daniel Valentin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Migger

Dato : 16-08-04 22:05

Sessions er ikke nogen dårlig idé, du skal bare være opmærksom på at
disse udløber efter en tid, det er drøn irreterende som kunde hvis man
går på toilettet, og kurven er tom når man kommer igen.

En anden mulighed er at bruge cookies, de kan også gemmes fra gang til gang.

Du kan læse om både cookies og sessions på HTML.dk

Nu laver vi for nemheds skyld et eksempel med sessions, jeg vil anbefale
dig at bruge cookies.

Når jeg laver inkøbskurv plejer jeg at give alle vare et unikt
varenummer. Dette nummer kan jeg så bruge når jeg skal håntere min
indkøbskurv.

Når min kunde så lægger en vare i kurven så lægger jeg varenummeret ind
bagest i min session, så kan alle numre ligge i samme session, adskilt
af f.eks. ";"

eks:

Session("kurv") = Session("kurv") & ";" & Varenummer

Vi siger at kunden køber 4 varer, så vil session("kurv") indeholde
"0001;0002;0003;0004;"

Dette kan du så splitte op i et array således:

kurv = Session("kurv")
arrKurv = split(Kurv,";")

Så kan vi læse alle varene igennem:

for a = 0 to Ubound(arrKurv) -1

Response.write arrKurv(a) & "<br>"

Next

Jeg trækker en fra i linien med "for a =...." fordi det sidste semikolon
gør at den sidste del af arrayet er tomt

Jeg ved ikke om du ved noget om arrays, men du kan læse om dem på HTML.dk

Jeg håber du kan bruge det til noget, prøv dig frem og læs html.dk's
tutorial omkrig asp

--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : Daniel Valentin

Dato : 17-08-04 18:50

Migger wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Jeg ved ikke om du ved noget om arrays, men du kan læse om dem på HTML.dk
>
> Jeg håber du kan bruge det til noget, prøv dig frem og læs html.dk's

Mange tak for det gode svar! Dette var stort set hvad jeg skulle bruge, har
allerede fået oprettet en simpel indkøbskurv! Holder mig til Sessions indtil
videre. Det kan være jeg vender tilbage hvis jeg løber ind i flere problemer!
Mange tak!

Fra : Migger

Dato : 17-08-04 19:44

> Mange tak for det gode svar!
Det var så lidt, glæder mig at du kunne bruge det.

Lige en ting angående dit svar, det er en god idé at slette det du ikke
citere direkte på, det gør indlægget meget nemmere at finde rundt i.

--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : Daniel Valentin

Dato : 18-08-04 21:38

> Lige en ting angående dit svar, det er en god idé at slette det du ikke
> citere direkte på, det gør indlægget meget nemmere at finde rundt i.
Skrevet bag øret ;)

Fandt en ting:

Når jeg skal have den til at liste hvad der er i indkøbskurven har jeg
problemer!

Jeg bruger SQL sætningen
strSQL = "SELECT * FROM bukser where varenummer=" & arrKurv(a)

meen, jeg er efterhåndfen overbevist om at dette er helt forkert!

Jeg prøver på at få den til at liste varenavn, pris osv. Jeg har
varenummeret, hvordan fortsætter jeg herfra?