MS Windows
briani 27239
Image?!
Fra : IcEmAn

Dato : 16-08-04 16:12

Hejza!

Vil have lavet et image af mit c: drev sådan at jeg ikk

skal til at installere alle programmer igen efter en formation.

Hvilket prorgram bruger i til at lave images med?

--
Mvh / Best Regards
Ice!

Fra : FedeDorit

Dato : 16-08-04 16:36

"IcEmAn" <petersenk2004REMOVE@THIShotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> skal til at installere alle programmer igen efter en formation.
>
> Hvilket prorgram bruger i til at lave images med?

Norton Ghost

Fra : Niels

Dato : 16-08-04 16:35

Norton Ghost er super til at lave "billeder", og version 2003 kan afvikles
direkte fra Windows.

Drive Image er også udemærket.

Prøv eventuel at se på Windows egen backup funktion.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-08-04 18:29

Niels wrote:

> Drive Image er også udemærket.

Drive Image findes ikke mere.

Jesper G. Poulsen

Fra : Niels

Dato : 16-08-04 19:39

Jo det gør. Det fulgte da med på en cd da jeg købte mit bundkort

Du har vist ret i, at det blev opkøbt af et andet stort softwarehus...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 08:41

Niels wrote:

> Jo det gør. Det fulgte da med på en cd da jeg købte mit bundkort

Det er i så fald en gammel version.

> Du har vist ret i, at det blev opkøbt af et andet stort softwarehus...

Symantec.

Jesper G. Poulsen

Fra : Pico

Dato : 16-08-04 20:37

Jesper G. Poulsen wrote:

> Drive Image findes ikke mere.

Sikken dog en gang sluder, se:

http://www.powerquest.com/driveimage/
Pico

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 08:43

Pico wrote:

> http://www.powerquest.com/driveimage/

Arh, Symantec, som har deres eget image-software. Hvor længe tror du at
Drive Image består?

Jesper G. Poulsen

Fra : ha

Dato : 17-08-04 14:30

Jesper G. Poulsen wrote:
> Arh, Symantec, som har deres eget image-software. Hvor længe tror du
> at Drive Image består?

Nu skrev du jo at det ikke fandtes mere, så det ...

/ha

.... som er glad bruger af Drive Image 7.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 20:40

ha wrote:

> Nu skrev du jo at det ikke fandtes mere, så det ...

Læs klokkeslet. Jeg fik linket _efter_ at jeg fik informationen om at
Drive Image var et udgået produkt.

Jesper G. Poulsen

Fra : ha

Dato : 18-08-04 09:26

Jesper G. Poulsen wrote:
> Læs klokkeslet. Jeg fik linket _efter_ at jeg fik informationen om at
> Drive Image var et udgået produkt.

Jo jo, det ændrer jo ikke på at dit første svar bare var noget du "troede"

/ha

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-08-04 11:35

ha wrote:

> Jo jo, det ændrer jo ikke på at dit første svar bare var noget du
> "troede"

Det var det info jeg havde fået!

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-08-04 18:32

IcEmAn wrote:

> Vil have lavet et image af mit c: drev sådan at jeg ikk
> skal til at installere alle programmer igen efter en formation.

Hvis du laver et image af dit drev er formatteringen ligegyldig.
Image't vil altid blive lagt tilbage med det filsystem som var da det
blev lavet.

Men det er en ganske god idé at lave et image i ny og næ.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 16-08-04 19:59

"IcEmAn" skrev
> Vil have lavet et image af mit c: drev sådan at jeg ikk
> skal til at installere alle programmer igen efter en formation.
> Hvilket prorgram bruger i til at lave images med?

Jeg har brugt Ghost og et mere moderne program TrueImage
<http://www.acronis.com/products/trueimage/>
Jeg foretrækker TrueImage, fordi det er nemmest at
finde ud af.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 08:43

Thorkild Dalsgaard wrote:

> Jeg foretrækker TrueImage, fordi det er nemmest at
> finde ud af.

Norton Ghost 2003 er da nemt...

Jesper G. Poulsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 17-08-04 15:29

Jesper G. Poulsen wrote:

> Norton Ghost 2003 er da nemt...

Det lyder til, at du er ret godt inde i Norton Ghost 2003, så jeg håber du
vil dele lidt ud af din viden :) Nu har jeg installeret det og valgt at lave
et image af mit C-drev og gemt det på en anden partition.
Hvis jeg så vil re-installere mit Windows, så vælger jeg blot restore i
menuen i Ghost og slipper dermed for brug af disketter, ikk?
Og dette image jeg lige har lavet, er bootable, så der burde ikke opstå
nogle problemer?
Det er kun i tilfælde af, at Windows skulle bryde helt ned, at man har brug
for disketter? Jeg har ikke meget tiltro til disketter, så derfor vil jeg
gerne undgå så meget omgang med dem som muligt.
Er der andet, man skal være opmærksom på ved brug af Ghost?

Søren

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 20:48

Søren Nielsen wrote:

> Det lyder til, at du er ret godt inde i Norton Ghost 2003, så jeg
> håber du vil dele lidt ud af din viden :) Nu har jeg installeret det

Gerne.

> og valgt at lave et image af mit C-drev og gemt det på en anden
> partition. Hvis jeg så vil re-installere mit Windows, så vælger jeg
> blot restore i menuen i Ghost og slipper dermed for brug af

Ghost i Windows eller Ghost i DOS?

> disketter, ikk? Og dette image jeg lige har lavet, er bootable, så
> der burde ikke opstå nogle problemer?

Du kan ikke boote på et image der ligger på en anden partition uden
første at rette boot.ini (såfremt du anvender XP/2000 - anvender du
Win9x/ME kan du slet ikke).

> Det er kun i tilfælde af, at Windows skulle bryde helt ned, at man
> har brug for disketter? Jeg har ikke meget tiltro til disketter, så

Du vil altså starte din restore fra Windows?
Det skulle der ikke være noget i vejen for. Det er jo alligevel et
DOS-prgram der udfører operationen i sidste ende.

> derfor vil jeg gerne undgå så meget omgang med dem som muligt.

Jeg bruger altid en bootdiskette når jeg restore'r et image. Fordelen
derved er at man ikke skal huske at gøre et eller andet - den finder
selv vej

Og når jeg har brug for restore er det som regel fordi Windows nægter
at boote.

> Er der andet, man skal være opmærksom på ved brug af Ghost?

Nøh...

Jesper G. Poulsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 17-08-04 22:40

Jesper G. Poulsen wrote:

> Gerne.

Tak :)

> Ghost i Windows eller Ghost i DOS?

I Windows. Hvis man starter Ghost fra taskbar'en, så kan man vælge punktet
"Restore your computer" og så finder jeg mit image (der i det her tilfælde
ligger på mit E-drev) og vælger Source image og Destination. Nu kommer der
en advarsel om, at jeg er igang med at overskrive min Windows-installation
og til sidst en oplysning om, at Windows nu vil genstarte og Ghost vil
udføre de ønskede jobs i DOS. Altså at jeg, hvis jeg trykkede OK, vil
indlæse det image, der ligger på mit E-drev. Men det kan man måske ikke?

> Du kan ikke boote på et image der ligger på en anden partition uden
> første at rette boot.ini (såfremt du anvender XP/2000 - anvender du
> Win9x/ME kan du slet ikke).

Dvs. den eneste løsning er, at lave en bootable diskette?

> Du vil altså starte din restore fra Windows?
> Det skulle der ikke være noget i vejen for. Det er jo alligevel et
> DOS-prgram der udfører operationen i sidste ende.

Ja, hvis det kan lade sig gøre. Jeg kan godt se, at hvis Windows bryder ned,
så er den eneste løsning nok at bruge en diskette og tage den derfra. Altså
når og hvis Windows bryder ned, så booter jeg på en diskette og finder stien
til mit image og Ghost re-installerer Windows uden problemer?

> [...]
> selv vej
>
> Og når jeg har brug for restore er det som regel fordi Windows nægter

Ja, det er jo selvfølgelig rigtigt.

> Nøh...

Godt :)

Søren

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 22:49

Søren Nielsen wrote:

> Altså at jeg, hvis jeg trykkede OK, vil indlæse det image, der ligger
> på mit E-drev. Men det kan man måske ikke?

Hvis Ghost kan boote maskinen, så vil det virke fint. Det gjorde den
vel også da den oprettede det image?

> Dvs. den eneste løsning er, at lave en bootable diskette?

Det kommer an på om Ghost brugte disketter for at oprette det image,
for det blev vel oprettet i DOS?

> den derfra. Altså når og hvis Windows bryder ned, så booter jeg på en
> diskette og finder stien til mit image og Ghost re-installerer
> Windows uden problemer?

Ja. Det kører som smurt i linolie, så Leth er det

> Godt :)

Ellers spør' du bare igen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 17-08-04 22:58

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvis Ghost kan boote maskinen, så vil det virke fint. Det gjorde den
> vel også da den oprettede det image?

Det virkede fint, at jeg oprettede det image. Så ser alt jo ud til at køre
efter planen.

> Det kommer an på om Ghost brugte disketter for at oprette det image,
> for det blev vel oprettet i DOS?

Nej, jeg brugte ingen disketter for at lave det image.

> Ja. Det kører som smurt i linolie, så Leth er det

Fint fint, så må jeg hellere få lavet den diskette i en fart, så jeg er
forberedt til næste gang det går galt :)

> Ellers spør' du bare igen.

Jeg takker mange gange :)

Søren