matematikprogrammer
Fra : Jens Grevang

Dato : 16-08-04 15:11

Nogen der har kendskab til gode danske freeware-programmer til
matematiktimen på mellemtrinet??
JG

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-04 17:27

Jens Grevang <jens@grevang.dk> wrote:

> Nogen der har kendskab til gode danske freeware-programmer til
> matematiktimen på mellemtrinet??

Det er ganske vist hverken freeware eller på dansk, men:

http://www.wolfram.com/products/teachersedition/index.html

er beregnet til at matematiklærere skriver deres egne opgaver i det, som
eleverne skal løse. Interaktivt.

Jeg har selv købt programmet, som kommer på to CD-ROMer. En til Windows
og MacOS, og en til MacOS X.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mikael Jensen

Dato : 16-08-04 22:32

Det var da egentlig et utroligt godt program du har vist der.... ved du om
det er muligt at få det på dansk?

mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 17-08-04 04:37

Mikael Jensen <mikaeljensen@hotmail.com> wrote:

> Det var da egentlig et utroligt godt program du har vist der.... ved du om
> det er muligt at få det på dansk?

Det tror jeg ikke, men når man skriver et bestemt undervisningsprogram i
det, så kan man naturligvis bruge danske spørgsmål og svar.

Og ja, jeg har selv købt programmet. Da jeg havde en klasse der skulle
lære javaprogrammering, og som herigennem skulle lave et program som
integrerede en given funktion, numerisk integration. Jeg blev lidt
chokeret over at jeg ikke havde mulighed for på forhånd at se hvilket
resultat integrationen skulle give. Det var naturligvis ikke tale om
folkeskoleelever, elever på 2. og 3. år af htx.

De skulle skrive to superklasser, SuperFClass og SuperGClass, en
superklasse der var beregnet til de funktioner der skulle integreres, og
en der var beregnet til de heuristikker der skulle bruges tin
integrationen. Begge superklasser naturligvis med en metode [function]
som »tag« til subklassernes konkrete metoder. På den måde er det let at
skifte såvel heuristik som funktion der skal integreres, når man
arbejder i et objektorienteret sprog som java [eller for den sags skyld
Delphi eller C++].
--
Per Erik Rønne