MAC-adresse på hub?
Fra : Jakob Lykke Poulsen

Dato : 15-08-04 23:17

Hej!

Har en hub en MAC-adresse? Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?

Mvh

Jakob

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-08-04 23:24

On 2004-08-15, Jakob Lykke Poulsen <jlp@c.dk> wrote:

> Har en hub en MAC-adresse? Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?

Det har den ikke.

Thomas

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 15-08-04 23:20

Jakob Lykke Poulsen wrote:

> Hej!
>
> Har en hub en MAC-adresse? Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?

Nej, en hup er rimelig dum. Sammenlign den med gammeldags kabling med
BNC stik.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub

/mikkel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-08-04 07:30

On Mon, 16 Aug 2004 00:17:29 +0200, "Jakob Lykke Poulsen"
<jlp@c.dk> wrote:

> Har en hub en MAC-adresse?

En hub i sig selv, altså en multiport repeater, behøver ingen
MAC-adresse, fordi den ikke selv sender trafik på nettet, men
blot 'gensender' et signal modtaget på én port på en eller flere
andre.

Men en hub *kan* have en MAC-adresse, og den har det, hvis det er
en managed hub, altså en der kan administreres. (Hvis man fx kan
køre telnet eller web til den, skal den jo have en IP-adresse og
derfor en MAC-adresse).

> Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?

Det afhænger af, hvad det er for en hub.

-A

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-08-04 09:26

> [...]
> en managed hub, altså en der kan administreres. (Hvis man fx kan
> køre telnet eller web til den, skal den jo have en IP-adresse og

Nu er det jo sådan at en hub ikke kan administeres fordi, så er det ikke
en hub. Så er det en managed switch vi snakker om, og her det korrekt at
de kan have en MAC adresse og evt. en IP-adresse.

for managed switches se producentes dokumentation.
(En metode kunne være at bind dens MAC adresse til et IP nummer med arp...)

(hvis du stadig mener jeg tager fejl, vil jeg gerne se links til en
managed hub)

/mikkel

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-08-04 09:39

On 2004-08-16, Mikkel Bundgaard <newsgroup@notfound.invalid> wrote:

> Nu er det jo sådan at en hub ikke kan administeres fordi, så er det ikke
> en hub. Så er det en managed switch vi snakker om, og her det korrekt at
> de kan have en MAC adresse og evt. en IP-adresse.

Du ved ikke hvad du snakker om, man kan (kunne) sagtens få managed hubs.

> (hvis du stadig mener jeg tager fejl, vil jeg gerne se links til en
> managed hub)

Kig på de gamle BayStack hubs (og lær at søge på google inden du udtaler
dig så nagelfast om noget)

--
Andreas Plesner Jacobsen | ((lambda (foo) (bar foo)) (baz))

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-08-04 10:02

On Mon, 16 Aug 2004 10:26:22 +0200, Mikkel Bundgaard
<newsgroup@notfound.invalid> wrote:

> Nu er det jo sådan at en hub ikke kan administeres fordi, så
> er det ikke en hub. Så er det en managed switch vi snakker om,

Du har altså fået de begreber lidt galt i halsen.

- "Hub" er et marketingord for en multiport repeater
- "Switch" er et marketingord for en (hurtig) multiport bridge

Hverken "hub" eller "switch" indikerer noget om, om boxen er
managed. Det kan begge typer udstyr være.

> (hvis du stadig mener jeg tager fejl, vil jeg gerne se links
> til en managed hub)

Før i tiden var der masser, men de fleste er jo døde i dag. Et
par eksempler var BayStack 100-serien og Cisco 1500-serien. Et
mere nutidigt eksempel er Allied Telesyn FH800-serien. Google
dem.

-A

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-08-04 11:08

> Du har altså fået de begreber lidt galt i halsen.
>
> - "Hub" er et marketingord for en multiport repeater

Enig... Og hvad er der lige at administere på sådan en?
En multiport repeater sender somsagt pakkerne videre til alle porte...

> - "Switch" er et marketingord for en (hurtig) multiport bridge

heller ikke uenig. Men de kræver lidt mere intelligens hvorfor det kan
virke mere naturligt at bygge en ipadresse ind i dem.

Det prøver jeg, tak

Hilsen Mikkel

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-08-04 11:13

Mikkel Bundgaard wrote:

> Enig... Og hvad er der lige at administere på sådan en?

Trafikovervågning, fx

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-08-04 14:35

On Mon, 16 Aug 2004 12:07:39 +0200, Mikkel Bundgaard

> Enig... Og hvad er der lige at administere på sådan en?

De mere avancerede managed hubs tilbød fx RMON, så man kunne få
en idé om, hvad der foregik på switchen. Men mindre kunne gøre
det, som fx blot at se, hvilke porte, der var aktive.

-A

Fra : Martin Djernæs

Dato : 16-08-04 21:37

Hej,

on 8/16/2004 3:07 AM Mikkel Bundgaard wrote:

> Enig... Og hvad er der lige at administere på sådan en?

Der er ikke noget i vejen for at køre spanning tree på en
repeater/hub/switch/dims.

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-08-04 21:42

On Mon, 16 Aug 2004 13:36:30 -0700, Martin Djernæs
<martin@djernaes.dk.del> wrote:

> Der er ikke noget i vejen for at køre spanning tree på en
> repeater/hub/switch/dims.

Spanning tree kører man på en multiport bridge (en switch), ikke
en multiport repeater (en hub).

-A

Fra : Martin Djernæs

Dato : 18-08-04 00:48

Hi,

on 8/16/2004 1:42 PM Asbjorn Hojmark wrote:

> Spanning tree kører man på en multiport bridge (en switch), ikke
> en multiport repeater (en hub).

Du har ret, jeg blandede dem sammen (lige som alle andre). (Martin, drik
mere kaffe inden du skriver dumme svar!).

Martin

Fra : Mads Bahrt

Dato : 17-08-04 02:11

Mikkel Bundgaard wrote:
> Enig... Og hvad er der lige at administere på sådan en?
Du kan f.eks. åbne og lukke for bestemte porte...

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-08-04 10:12

Mikkel Bundgaard wrote:
> (hvis du stadig mener jeg tager fejl, vil jeg gerne se links til en
> managed hub)

Vi har krydsfelter fyldt med dem (desværre )

Nej, jeg har ingen links til dem, de kan ikke købes mere.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 16-08-04 11:00

> Nej, jeg har ingen links til dem, de kan ikke købes mere.

Google gætter på 2650 sites, når jeg søger på "managed hub"

Niels Dybdahl

Fra : Troels Hansen

Dato : 16-08-04 19:11

http://www.networking.ibm.com/support/code.nsf/8225code?OpenView

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-04 12:28

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> [...]
> en managed hub, altså en der kan administreres. (Hvis man fx kan
> køre telnet eller web til den, skal den jo have en IP-adresse og

Kan man ikke få en telnet klient der kan connecte til en MAC istedet
for en IP ? - det ku da være smart i sådan et tilfælde :)

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-08-04 13:08

On 2004-08-17, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:
> Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Kan man ikke få en telnet klient der kan connecte til en MAC istedet
> for en IP ? - det ku da være smart i sådan et tilfælde :)

Nej du kommer ikke uden om ip# hvis du snakker telnet. MAC befinder sig
længere ned i OSI hirakiet.

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-08-04 13:37

On 17 Aug 2004 11:28:22 GMT, Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

> Kan man ikke få en telnet klient der kan connecte til en MAC istedet
> for en IP ? - det ku da være smart i sådan et tilfælde :)

Nja, smart og smart.

Der er ikke noget i vejen for at lave terminalemulering, der ikke
kører over IP, faktisk er det gjort masser af gange. Men så er
det selvfølgelig ikke telnet længere.

Hvis det var MAC-baseret terminalemulering (eller blot noget uden
en route-bar protokol nedenunder), ville man være bundet til at
administrere enheden fra det lokale broadcast-domæne, og det er
jo ikke noget, der skalerer voldsomt godt.

-A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-08-04 00:09

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in
newsu3i0dl0s21ltlmgts65dn547ct6h95md@news.sunsite.dk

> [...]

> administrere enheden fra det lokale broadcast-domæne, og det er
> jo ikke noget, der skalerer voldsomt godt.

Hvis man alligevel sidder på samme lokalnet som enheden man skal have
fat i er det jo ligemeget med routebarheden...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-08-04 07:25

On 17 Aug 2004 23:08:34 GMT, Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

> Hvis man alligevel sidder på samme lokalnet som enheden man skal
> have fat i er det jo ligemeget med routebarheden...

Ja, men det er da kun derhjemme, der er tilfældet. Derfor skrev
jeg, at det ikke er noget, der skalerer voldsomt godt.

-A

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-08-04 13:23

"Jakob Lykke Poulsen" <jlp@c.dk> wrote in message news:<411fe0f9$0$8698$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...

> Har en hub en MAC-adresse? Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?

Det kan den have, hvis det er en såkaldt managed hub. Man kan f.eks.
tænde/slukke for nogle porte (godt til fejlfinding), se trafik
statistik osv. på en managed hub, til dette formål har den en MAC
adresse og noget computerkraft bagved.

Mvh. NKJensen