Sikkerhed/ scam?
Fra : Jakob

Dato : 15-08-04 22:20

Hej NG.

Jeg er i tvivl om hvilken gruppe, dette spørgsmål hører til. Så det er vel
mit første spørgsmål.....

Min andet spørgsmål er, om www.usafis.org er et tricknummer, eller sikkert
nok?

I følge: http://www.tecrime.com/llfrausa.htm ser det ud til, at usafis.org
er noget scam.

Men jeg kender ikke engang tecrime.com - og er dét site ok? Det kunne jo
lige så godt være et scam fra andre personer/ konkurrenter?

Hvem kan man stole på?

I tilfælde med ansøgning til Green Card, så kan det vist nok gå direkte til
USA administrationen. Og man behøver ikke f.eks. usafis.org.

Men jeg er bare meget, meget nysgerrig, da jeg er den uvidende tosse at have
givet 59$ ud til (måske) nogle snydere....

Hører meget gerne nærmere - og hvis mit spørgsmål ikke er eget til denne NG,
hvilken anden NG kan jeg så bruge?

På forhånd tak.

Mvh
Jakob

PS: Jeg fik selv nys om www.usafis.org via en reklame på www.jp.dk :o

Hvis det er et scam nummer, så har konkurrerende aviser en god
historie...... Jeg er meget nysgerrig. Har forsøgt at kontakte JP, men har
endnu ikke hørt noget fra dem.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-08-04 23:06

On Sun, 15 Aug 2004 23:20:03 +0200, "Jakob"
<jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Men jeg kender ikke engang tecrime.com - og er dét site ok? Det kunne jo
>lige så godt være et scam fra andre personer/ konkurrenter?

Hvis man kan stole på Ritzau:
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=330495

Som udgangspunkt ville jeg nok holde mig til .gov-sider for at få
information omkring hvordan Green Cards virkede.

--
- Peter Brodersen
php -r 'print floor(8.2-0.2);'

Fra : Jakob

Dato : 15-08-04 23:29

Av for dælen da!

Og her stoler jeg på jp.dk og avisens evne til at have pålidelige annoncører
.....øv!

Hvad kan jeg gøre i sådan en situation?

Jeg har jo betalt, og det er så, hvad det er. Men hvad KAN jeg egentlig
gøre?

Igen ved jeg ikke, om mine spørgsmål er i den rette gruppe. For det er jo
både en form for "edb.sikkerhed" og alligevel ikke.....

Ser frem til at høre nærmere, om muligt

Pft.
Jakob

Fra : Anders Lund

Dato : 15-08-04 23:32

Jakob wrote:

> Hvad kan jeg gøre i sådan en situation?

Anmelde det til politiet. Sig det til banken og få dem til at stoppe
overførelsen.

> Igen ved jeg ikke, om mine spørgsmål er i den rette gruppe. For det er jo
> både en form for "edb.sikkerhed" og alligevel ikke.....

Nej, jeg synes heller ikke at det passer herinde. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jakob

Dato : 15-08-04 23:44

Hej Anders og Peter

Tak for både råd og vurdering af mit indlæg i NG :)

Tak for hjælpen! Håber ikke, at mange andre er gået i den samme fælde

Bedste sommerhilsner
/Jakob a.k.a.
manden-der-blev-59$dollar-fattigere-og-har-en-sær-fornemmelse-af-dumhed-i-ma
ven

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-04 08:49

On Sun, 15 Aug 2004 23:20:03 +0200, "Jakob"
<jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> wrote:

>Min andet spørgsmål er, om www.usafis.org er et tricknummer, eller sikkert
>nok?

Min egen tommelfingerregel er: kan jeg ikke - på hjemmesiden - finde
information om, hvor de hører til (adresse), så er det fusk. Og det
uanset om det er en dansk side eller ej.

På usafis (for det er vel, hvad det er), kan man kun komme i kontakt
via en formular...

Endvidere prøver jeg også at komme hurtigt frem til kortbetaling (hvis
man kan det på siden). Bliver der ikke oprettet en sikker forbindelse
(hængelåsen i IE's statuslinie, eller https :// i adressen), så er
det under alle omstændigheder så useriøst, at man ikke bør benytte
det.

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-08-04 09:10

Morten Snedker <mortenatdbconsultdotdk> writes:

> [...]
>(hængelåsen i IE's statuslinie, eller https :// i adressen), så er
>det under alle omstændigheder så useriøst, at man ikke bør benytte

Huh? Hvorfor vil du have en side (bestillingssiden), der ikke
indeholder "hemmelige" data, krypteret?

Så længe selve afsendelsen er krypteret, er det vel alt rigeligt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Troels Arvin

Dato : 16-08-04 09:24

On Mon, 16 Aug 2004 08:10:13 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> Hvorfor vil du have en side (bestillingssiden), der ikke indeholder
> "hemmelige" data, krypteret?
>
> Så længe selve afsendelsen er krypteret, er det vel alt rigeligt.

Jeg mener, det er et kvalitetstegn, hvis også siden/siderne, der leder op
til kreditkortoplysning-overførslen kører over SSL. Det er noget hø,
når man som forbruger skal sidde og kigge i HTML for at sikre sig, at
HTML-formularen til kreditkort-informationerne nu faktisk også benytter
en HTTPS-URL som target. Hvis siderne, der leder op til formularen, også
kører over SSL, er der mindre tvivl om, at løsningen rent faktisk
betjener sig af SSL til overførsel af de delikate data.

Et andet kvalitetstegn er efter min mening, at SSL-sider ikke præsenteres
i browser-vinduer uden Location-felt: Sider uden Location-felt er mere
besværlige at kontrollere domæne-navn for.

Jeg ved godt, at der i strengt teknisk forstand ikke er den store
sikkerhedsmæssige fordel i ovenstående. Derfor benytter jeg netop
betegnelsen "kvalitetstegn": Karakteristika, der øger troværdigheden af
et e-handels-site.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-04 08:52

On Sun, 15 Aug 2004 23:20:03 +0200, "Jakob"
<jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> wrote:

>Hvem kan man stole på?

Sig selv. Nu er det jo let at være bagklog, men en søgning på Google
Groups...

http://groups.google.dk/groups?q=%22usafis.org%22&ie=UTF-8&hl=da

...ville (forhåbentlig) have gjort dig mistænkelig.

mvh /Snedker
---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-08-04 18:41

In article <411fd372$0$8724$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Jakob wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg er i tvivl om hvilken gruppe, dette spørgsmål hører til. Så det er vel
> [...]

Det eneste Green Card lotteri der virker er det på en .gov adresse.
Alle de andre tager imod dine penge, og laver ikke mere - De kan IKKE
lave en lovlig ansøgning for dig.

Her er den rigtige side - Det er gratis as søge.
http://travel.state.gov/visa/immigrants_types_diversity3.html

> [...]
>
> Men jeg er bare meget, meget nysgerrig, da jeg er den uvidende tosse at have
> givet 59$ ud til (måske) nogle snydere....

Det er nok snyd. Medmindre du har sendt billeder med, skrevet under
på en formular, og hvad der nu ellers skal til for at opfylde kravene
til en ansøgning.

> Hører meget gerne nærmere - og hvis mit spørgsmål ikke er eget til denne NG,
> hvilken anden NG kan jeg så bruge?

dk.forbruger

> [...]
>
> Hvis det er et scam nummer, så har konkurrerende aviser en god
> historie...... Jeg er meget nysgerrig. Har forsøgt at kontakte JP, men har

Det er scam.

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : Jakob

Dato : 16-08-04 23:27

Rigtig mange tak for den store respons. Det er meget betænksomt, og jeg
håber ikke, mine spørgsmål har været alt for OT.

Til orientering arbejder Politiets IT Enhed også på sagen og kan give flere
detaljer om ca. 3 uger. Personligt blev jeg opfordret til at rette
henvendelse til FBI, der kan give klar besked om fup eller ikke-fup-firma.

Dog tyder overvældende mange informationer på, at der er tale om fup. I
særlig grad de offielle siders holdning til Green Card ansøgninger - og de
må jo vide, hvad de taler om, haha *selvironi*

Links til FBI siderne, hvor man kan give et tip eller spørgsmål fremgår af
det link, som Povl også har sendt.

I øvrigt bliver det snart interessant at høre, hvad www.jp.dk har tænkt sig
at gøre ved sagen. I en email til mig fremgår det, at de erkender
annoncering med USAFIS og nu har stoppet kampagnen. De ønsker også at
undersøge USAFIS siderne, men ingen informationer om konkrete initiativer
eller handlinger. Såfremt USAFIS er scam/ internetsvindel, er det
nærliggende at anskue jp.dk som medvirkende aktør.

Nå, men nu bevæger jeg mig waaaayyyy oooff topic - og burde måske bedst
diskutere det i NG'en for jura.

Jeg takker mange gange for Jeres opmærksomhed og gode råd undervejs. Selvom
jeg føler mig temmelig dum, så er jeg vist også blevet en hel del klogere.

Tak for hjælpen!

Mange venlige hilsner
Jakob

meddelelse news:slrnci1seb.1hh.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> In article <411fd372$0$8724$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Jakob wrote:
---snip---

> Her er den rigtige side - Det er gratis as søge.
> [...]
---snip---

Tak :D