Kronisk Uveitis
Fra : Anet

Dato : 15-08-04 14:10

Hejsa

Vores ene hest har fået sig en kronisk uveitis. Jeg vil høre om nogen af Jer
andre her i gruppen har heste med det, og hvordan det har udviklet sig/stået
stille med årene?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-08-04 16:00

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Jer
> andre her i gruppen har heste med det, og hvordan det har udviklet

Hvad søren er det?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 16-08-04 22:47

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4120e159$0$257$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvad søren er det?
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.

(klip)

Vi skulle afsted 6 dage på ferie i Norge og vi kom hjem lørdag aften. Jeg
gik ned og kiggede til vores heste på folden sådan lige da det var tusmørke.
De virkede glade for at se mig. Søndag morgen gik jeg igen som vanligt ned i
folden og sagde godmorgen og da stod vores ene hest med et helt blåt/hvidt
øje. Der var ingen hævelse, ingen tåreflod og ingen lysskyhed. Jeg ringede
fluks til dyrlægen om det, og han mente, at jeg kunne vente til mandag med,
at ringe til min egen dyrlæge men, at jeg godt kunne dryppe med nogle
øjendråber uden binyrebarkhomon. Mandag morgen kunne jeg så endelig få fat i
min egen dyrlæge. Der var min tålmodighed også slut....så jeg ville have
hesten på landbohøjskolen, og det kom den. Så er der gået 3 uger derinde med
at skylle øjet, ultralydscanne øjet, tage prøver i en uendelighed, behandle
for svamp, prøve med Flamazine og serum og alskens øjendryp med
binyrebarkhomon. Men øjet ser stadig ens ud og synet er kraftigt nedsat på
det øje. Så nu har vores hest altså måske månesyge, og så har det sat sig
som en betændelse uden bakterier, og som på ultralydscanningerne viser sig
som små løsninger af nogle hinder i øjet. Tilstanden er permanent og der
sker ikke nogen bedring i tilstanden men vi håber at det heller ikke bliver
dårligere. Men jeg hesten har fået den bedste ekspertise i Danmark og dem
der har alt apparaturet til at måle med og jeg ved at der ikke sidder noget
i øjet. Hesten er ikke generet af øjet og fungerer atter igen fint som
ridehest. Vi har ellers haft hestemennesker til at bo på vores lille gård
imens vi var på ferie og jeg ved at de har været meget grundige med at se
efter hestene og om der var nogen sår, skrammer eller noget.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Malene P

Dato : 17-08-04 10:12

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
> [...]

Du kan læse lidt om det her:
http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_uveitis.html

mvh
Malene P

Fra : Anet

Dato : 17-08-04 11:58

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan læse lidt om det her:

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_uveitis.html

> mvh
> Malene P

(klip)

Ja, jeg har også læst og læst alt jeg kunne få fingre i om emnet men der er
bare det at ingen af symptomerne passer overhovedet. Hestens øje er
undersøgt på kryds og tværs og tryk i øjet er også normalt, linsens
størrelse er normal, pupillen er normal osv.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm