gps ikke helt nøjagtig
Fra : Mads Petersen

Dato : 15-08-04 12:58

Svigerfar har lidt problemer med sin gps,på sin ferie var han en tur i
haderslev og under indsejlingen viste hans gps at han sejlede inde på
land,er der nogle der kender noget til det problem og løsning på samme.

mvh Mads Petersen

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 15-08-04 13:58

"Mads Petersen" <petersen@fredericianer.dk> wrote in message
> Svigerfar har lidt problemer med sin gps,på sin ferie var han en tur i
> haderslev og under indsejlingen viste hans gps at han sejlede inde på
> land,er der nogle der kender noget til det problem og løsning på samme.

Kort og GPS har formentligt ikke samme dato format
Mit gæt er at GPS'en er WGS-84 og kortet er European 1950.
Det giver en misvisning på ca. 150m mod s/v.......

--
Morten Hansen

Fra : Lasse Nielsen

Dato : 15-08-04 15:51

alternativt kan de være en Garmin Map GPS, som blot har de "grove" kort...
dette passer nemlig ikke helt..

Fra : Madsen

Dato : 15-08-04 15:59

Mads Petersen wrote:
> [...]
> haderslev og under indsejlingen viste hans gps at han sejlede inde på
> land,er der nogle der kender noget til det problem og løsning på

Hej
Nu skriver du ikke hvor stor fejlen var, men jeg har fundet en fejl som er
beskrivet af Farvandsvæsenet http://www.frv.dk/nyheder/nyheder.htm#54 det
er da en fejl der vil noget
Har selv være udsat for GPS position som var på land, men det er altid svært
at sige hvor fejlen lå ( i mange tilfælde vil det blive betragtet som en
aflæsnings fejl) så er det man godt kunne tænke sig at der var en
elektronisk log eller printer så det kunne verificeres. Har været ude for at
displayet eller hele GPS frøs(ikke godt hvis man er tæt på lavt vand)var
ikke forventet med den form for styresystemer( kun med MS).
Så god gammel dags bestik navigation ved hvor man er, det er altid det man
ser ud af vinduet der er rigtigt. Alt andet må betragtes som hjælpemidler.

--
Hilsen Madsen

Fra : Niels & Astrid

Dato : 15-08-04 19:47

"Mads Petersen" <petersen@fredericianer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> mvh Mads Petersen
>
> Hej alle Jeg har en Furuno 30 gps og i dens manual er der en
vejledning til korrektion af en " kendt " fejlvisning som opstår når
apperatet har beregnet sin position og alle fejlmuligheder tilsammen giver
en position der ike er korrekt, f. eks 30 meters fejlvisning . Denne kendte
fejlvisning i selve apperatet kan man så korrigere for i opsætningen. Lige
her er så det vanskelige. hvordan præcisionsbestemmer man et sted således
at man kan korrigere sin gps´s egenfejlvisning ?. jeg har ikke selv fundet
ud af det med præcisionen endnu, så jeg kan ikke vejlede andre. mvh. Niels
F.

Fra : Preben Christensen

Dato : 15-08-04 20:43

Hej Mads

Jeg har en Garmin 34/35GPS til min bærbare pc via comporten:
Jeg sejler selv på Haderslev fjord og oplevede følgende:
Sejlede ud af fjorden intet problem sejlede så hjem igen og lige efter
Starup hvor der ligger strømkabler "flippede" min Gps helt ud og tog en tur
ned til Åbenrå
af marker og hvad ved jeg ikke der kommer så et strømkabel mere og efter
dette opførte
Gpsén sig normalt igen er det det samme din svigerfar har oplevet eller er
det hele tiden??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : SDA

Dato : 16-08-04 14:15

Hej alle - Min Garmin har en udmærket funktionog nødvendig funktion, der
betyder at jeg kan kalibrere positionen på skærmen og dermed finindstille
bådens placering på skærmen og dermed i kortet. Under en 600 mil lang tur
sidste år var det nødvendigt flere gange, og jeg foretog typisk
kalibreringen midt i et havneindløb eller ved fortøjning ved oprindelige
havnekajer.
Garmin giver ikke forklaring på, hvorfor det skulle være nødvendigt, og
fejlvisningen sker kun på plottervisningen, og ikke når Garminen skal opgive
længe/breddegrader. Garminen har i modsætning til min autopilot aldrig
reageret kraftige strømkabler, hverken over eller under vandet.
/steen