Defekt CPU???
Fra : René Nielsen

Dato : 15-08-04 11:28

Hej NG,
Jeg har brug for jeres råd, omkring MB og/eller CPU.
Mit system er flg.:
Asus A7N8X-De Luxe (Flashet med bios 1008-D)
AMD 2800+ (Barton)
Kingston Value Ram (2x256 MB), Dual-Channel, PC-2700 (7-3-3-2,5)
Zalmann CNPS 7000-CU cooler. (Kører i Low-Noise, ca. 1450 rpm)
Jeg Overclocker IKKE!, dvs. alt står som "Default" i BIOS, har sat FSB til
166 MhZ (x2)
Problemet er flg.
Når min CPU er "idle" er temp. 60-61 grader C. Det er med kabinet siden
afmonteret. Sætter jeg min DVD brænder til, stiger temp. til over 70 grader
C., hvilket gør at maskinen går ned (slukker). At jeg sætter rpm op på min
cooler har INGEN indflydelse! Slukker stadig! Udfra den beskrivelse er det
så muligt at afgøre, om det er min CPU der er defekt, eller temp. måleren på
mobo er defekt? Temp. er målt via "Speedfan 4.14, og hardware monitor i
BIOS. Alle øvrige temp. er OK.
Jeg har desværre ikke adgang til en anden AMD CPU, eller bundkort. SUK.
Alle gode råd og forslag modtages med meget stor tak , da det koster 400
kr. såfremt min CPU ikke er defekt, og jeg sender den til forhandleren
På forhånd tak.
MVH: René

Fra : Bo Andersen

Dato : 15-08-04 12:36

> [...]
grader
> C., hvilket gør at maskinen går ned (slukker). At jeg sætter rpm op på min

For mig ser det ud som en køler der er monteret forkert, eller den er for
lille.
Er køleren monteret med den "bøjleclips_type" eller den med de 4 skruer, der
skrues i bunkortet. ?
Undersøg om køleren sidder rigtigt, det kan meget nemt tænkes at køleren
hviler
på den lille plastic-plade der er en del af CPU-sokkelen.
Hvis det ikke er det, så undersøg om køleren sidder rigtigt, og KIG GODT
EFTER !!!
Nogle kølere har en udfræsning på den ene side hvor plastic-forhøjningen kan
være.
måske er den vendt 180 grader ?
Evt. afmontere køleren igen, så kan du, måske, se om hele kernen har haft
kontakt med
køleren. Giv den nyt kølepasta, og monter den rigtigt.
(Evt. CPU garanti bortfalder ved ukorrekt kølermontering !)

Håber det var til nogen hjælp.

-Bo-

Fra : JK

Dato : 15-08-04 15:29

On Sun, 15 Aug 2004 12:27:54 +0200, "René Nielsen" <rni@jubiimail.dk>
wrote:

> [...]
>Zalmann CNPS 7000-CU cooler. (Kører i Low-Noise, ca. 1450 rpm)
>Jeg Overclocker IKKE!, dvs. alt står som "Default" i BIOS, har sat FSB til

1450 rpm !

Jeg har samme køler på en barton 2500+, 1.7 volt, 10x221, cpu idle
temp. 46 grader, køler kører 2613 rpm (ved 12 volt bare).

Jeg går ud fra, at du kører køleren ved 7 eller 5 volt.

Desuden bør du have noget kabinet ventilation, jeg bruger 2 stk. 80 mm
pabst, og dem kan man godt sætte til at køre 1500 rpm.

mvh

John