Kat og allergi igen
Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 14-08-04 13:54

Hej
Jeg har desværre lige fået konstateret katteallergi. Priktesten viste at jeg
på en skala på 1-10 lå på en 5-6 stykker - altså lidt over "middel
allergisk", og det eneste jeg slog ud på var kat(hverken ko, hund eller hest
reagerede) og lægen mente at det eneste der virkede var at få fjernet
katten.
Vores kat fælder utroligt meget og har gjort det i en del tid (ca et års
tid), og jeg synes at kunne mærke at "allergiangrebene" er blevet værre den
sidste måneds tid. Vi er nu begyndt at give katten intensive
"hårfjerningsture" og vil forsøge at give den et bad ca 1 gang månedligt.
Har i nogle gode råd til hvordan man effektivt kan undgå at katten fælder så
meget og hvordan man kan indrette hjemmet (en 3 vær. lejliged) så
allergivenligt som muligt?
Vi overvejer at "give det en chance" og skulle det ikke lykkes har vi 2
muligheder:

1: Vi har noget familie der bor på en gård på fyn. De har indtil for et par
måneder siden haft en kat, der døde af alderdom. Vi er ikke et sekund i
tvivl om at katten vil blive behandlet godt af dem! MEN: da de jo bor på en
gård er der også en del vildkatte i området og familien er lidt bekymrede
for om vores kat vil blive kanøflet af vildkattene. Hvis den flytter derover
skal den være udekat.Vores kat er en 2 år gammel indekat og vi frygter at
den ikke ville kunne klare sig over for de andre.

2: Vi sætter den "til salg" på eks. vildkat.dk og skriver at vores kat skal
være en indekat, da den er vant til det. Så kan vi jo bare ikke, på samme
måde, "sikre" os at den kommer til et godt hjem.

Håber i kan hjælpe

Mvh
Carsten

Fra : maz

Dato : 14-08-04 15:52

Karen Stricker & Carsten Axelsen wrote:
> [...]
> "middel allergisk", og det eneste jeg slog ud på var kat(hverken ko,
> hund eller hest reagerede) og lægen mente at det eneste der virkede
Læs evt. indlæggene fra 13/8-2004 - der står også noget.
Alle læger (stort set!) inkl. allergologer vil altid sige, at katten skal
væk! Jeg har selv fået beskeden 6-7 gange...
Det er unuanceret og igen tegn på manglende viden fra lægens side. En alm.
priktest viser ikke HVAD du er allergisk overfor: hud, skæl eller spyt, men
blot at du er allergisk overfor katte... Er du blevet testet for div. pollen
og støvmider også? Det plejer man ved alm. priktest. Fordi du er testet
allergisk overfor katte, er det ikke nødvendigvis katteallergener, der
forværrer dine symptomer. Du kan være allergisk overfor andre ting, hvis du
ikke er testet. Kontaktallergi, fødevareallergi etc, og det kan muligvis
være noget helt andet, du reagerer overfor - svært at sige, hvis du ikke er
testet.. Men tag lægens ord med et gran salt - de er snævertsporede hvad
angår allergi, desværre :(

> Vores kat fælder utroligt meget og har gjort det i en del tid (ca et
> års tid), og jeg synes at kunne mærke at "allergiangrebene" er blevet
> værre den sidste måneds tid.
Ærgerligt.. Det er jo nok hårene du er allergisk overfor. Du beskriver ikke
dine symptomer og sværhedsgrad, så det er lidt svært at give gode råd. Du
kan afhjælpe dine symptomer profylaktisk ved indtagelse af daglige
antihistaminer (håndkøb), hvis du vil. De hindrer at kroppen reagerer mod
kattehårene. Eller ved "anfald" - tager et par timer, så er tbl. virksom.
Det er lidt op til dig selv, om du mener katten er generne værd ;) Hvis du
begynder at få astmatiske anfald, så træk lige vejret to gange før du
afhænder katten og bliv testet igen (også for pollen, støvmider osv) for at
sikre, at det ER katten, der forårsager problemerne - det kan sagtens være
følgeallergi eller noget andet.. Det er ikke altid nemt at finde ud af, hvad
der helt præcist er årsagen.

> [...]
> at katten fælder så meget og hvordan man kan indrette hjemmet (en 3
> vær. lejliged) så allergivenligt som muligt?
Undgå gulvtæpper, støvsug jævnligt, vask dynerne 1 gang om ugen ell hold
katten helt væk fra soveværelset. I det hele taget.. grundig rengøring og
lidt oftere end "normalt" ;) Sørg for at vaske dit tøj oftere, så du får
kattehårene ud. Vask hænder lidt oftere, når du har rørt ved katten. Undgå
at berøre dit ansigt og indtage allergener. Luft ud dagligt - helst
gennemtræk. Tag antihistaminer f.eks. Cetirizin (det samme præparat som
Zyrtec og Clarityn, men ½ pris). Brug fnugrulle til tøjet dagligt, så du får
fjernet nogle af kattehårene. Jeg ved ikke om vask af katten vil afhjælpe -
det har jeg ikke prøvet i årevis ;) Red katten flere gange dagligt - det
hjælper også.

> Vi overvejer at "give det en chance" og skulle det ikke lykkes har vi
> 2 muligheder:
> 1: Vi har noget familie der bor på en gård på fyn.
I kan jo forsøge og se om det går. De fleste katte kan godt lide at komme ud
og vænner sig hurtigt til det.

> 2: Vi sætter den "til salg" på eks. vildkat.dk og skriver at vores
> kat skal være en indekat, da den er vant til det. Så kan vi jo bare
> ikke, på samme måde, "sikre" os at den kommer til et godt hjem.
Nej, det kan man ikke på samme måde, men det er vel bedre end at aflive
katten.

Håber det hjalp lidt,
maria

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 14-08-04 16:00

> [...]
> og støvmider også? Det plejer man ved alm. priktest. Fordi du er testet
> allergisk overfor katte, er det ikke nødvendigvis katteallergener, der

Jeg blev testet for 3 typer pollen men mener ikke at jeg blev testet for
støvmider...

> Ærgerligt.. Det er jo nok hårene du er allergisk overfor. Du beskriver
ikke
> dine symptomer og sværhedsgrad, så det er lidt svært at give gode råd.

Symptonerne er kløe i næse, øjne og nyseanfald men "anfaldene" varer
sjældente mere end en time.

> [...]
ud
> og vænner sig hurtigt til det.
>
> Nej, det kan man ikke på samme måde, men det er vel bedre end at aflive
Nu skrev jeg også at der kun var 2 muligheder og ingen af disse var
aflivning

> Håber det hjalp lidt,
> maria
Det gjorde det bestemt!!!!