Skærmopløsning ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 14-08-04 07:33

Undskyld, spørgsmålet er sikkert stillet tidligere, men hvor finder jeg en
god og nogenlunde opdateret statistik over aktuelle skærmopløsninger i DK og
i det hele taget?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-08-04 08:09

"Jakob Munck" wrote

> [...]
jeg en
> god og nogenlunde opdateret statistik over aktuelle skærmopløsninger i

Den her er lidt anderledes
http://steampowered.com/status/survey.html

Den fortæller lidt om det aktuelle hardware i maskinerne
Grundlaget er dog lidt "smalt"

- Peter

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-08-04 18:51

Peter Lykkegaard wrote:
> Den her er lidt anderledes
> http://steampowered.com/status/survey.html
>
> Den fortæller lidt om det aktuelle hardware i maskinerne
> Grundlaget er dog lidt "smalt"

Jeg forestiller mig at de angivne skærmbredder er den opløsning
som folk bruger når de spiller computerspil. Folk der ikke har
tidssvarende hardware (mig selv så absolut inklusive,
desværre...) kører ofte i en høj opløsning på desktop, når de
browser, tekstbehandler og lignende, men går ned i en lavere
opløsning når de spiller spil.

Selv kører jeg spil i 800x600, og har ellers 1280x1024 til
hverdag. Og det er de 1280x1024 jeg anvender, hvis jeg besøger
Jakobs website.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Torben Svendsen

Dato : 14-08-04 09:48

"Jakob Munck" skrev i en meddelelse.
> Undskyld, spørgsmålet er sikkert stillet tidligere, men
> hvor finder jeg en god og nogenlunde opdateret
> statistik over aktuelle skærmopløsninger i DK og
> i det hele taget?

En international statistik kan ses på

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Jeg kan ikke hjælpe med en tilsvarende dansk statistik.

Venligst

Torben Svendsen
www.sydjyskvinselskab.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 14-08-04 10:17

Hej

Jakob Munck wrote:
> Undskyld, spørgsmålet er sikkert stillet tidligere, men hvor finder jeg en
> god og nogenlunde opdateret statistik over aktuelle skærmopløsninger i DK og
> i det hele taget?

Kan ikke hjælpe dig med statistikken, men husk altid at skærmopløsning
ikke altid er lig browserstørrelse. Jeg foretrækker f.eks. at køre min
browser i ca. 800 pixels bredde på min 1280x1024 desktop. Og jeg har
iøvrigt sat min browsers indstillinger så websider ikke kan få lov til
at ændre min browsers størrelse selvom de prøver.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 14-08-04 13:58

Stig Nygaard wrote:

> [snip] Og jeg har
> iøvrigt sat min browsers indstillinger så websider ikke kan få lov til
> at ændre min browsers størrelse selvom de prøver.

Hvilken browser og hvordan gøres dette - har det iøvrigt indflydelse på
andre ting end lige præcis dén feature?

Mvh Tommy

Fra : Stig Nygaard

Dato : 14-08-04 20:14

Hej Tommy

Tommy Ipsen wrote:

> Hvilken browser og hvordan gøres dette - har det iøvrigt indflydelse på
> andre ting end lige præcis dén feature?

I Mozilla 1.7.2, Edit -> Preferences -> Advanced -> Scripts & Plug-ins.
Her finder du nyttige ting som at kunne slå til/fra om scripts må:

* Move or resize existing windows
* Raise or lower windows
* Hide the status bar
* Change status bar text
* Change images
* Disable or replace context menus

Jeg har slået alle fra, undtagen Change images. Om det har indflydelse
på andre ting? Tjae, move og resize er slået sammen til én indstilling,
men ellers vist ikke.

Jeg vil tro at du har de samme muligheder i Firefox 0.9.3, men der er
muligvis ikke lavet en brugergrænseflade til alle indstillingerne (jeg
har ikke selv prøvet Firefox endnu), så det er muligt at man skal
editere manuelt i prefs-filen hvis man vil ændre indstillingerne i Firefox?

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-08-04 14:34

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> writes:

> Hvilken browser og hvordan gøres dette - har det iøvrigt indflydelse
> på andre ting end lige præcis dén feature?

Flere forskellige browsere.

Mozilla FireFox:
Tools > Options > Web Features > Advanced >
Allow scripts to: [ ] Move or resize existing windows

Opera 7:
Tools > Preferences > Multimedia > Javascript options... >
[ ] Allow resizing of windows
[ ] Allow moving of windows

Andre moderne browsere har sikkert samme muligheder ("moderne browser"
udelukker jo desværre Internet Explorer :).

Bemærk også at Mozilla har Tabbed browsing og Opera har MDI, hvor nye
vinduer vises inden i det eksisterende applikationsvindue. Selv hvis
du ændrer størrelsen på en side i Opera, så vil man stadig skulle
scrolle rundt inde i applikationsvinduet for at se hele siden.

/L