ICS med Mobilix
Fra : JK

Dato : 09-05-01 14:24

Er der nogen her i gruppen, som har haft held med at dele
internetforbindelsen med Mobilix - undskyld Orange's - ADSL løsning.
Jeg har netkorts-varianten af modemerne (dvs. ikke USB tingen).

Jeg har 2 PC'ere (begge kører w2k) - den ene med 2 netkort (det er
naturligvis den som har kontakten til modemet). -Jeg har forsøgt mig med
WinRoute Lite & Pro, Wingate, AnalogX proxy og Sygate, samt W2k's egen
mulighed for at dele forbindelsen.

Jeg har højst opnået, at min PC nr. 2 kan pinge diverse www-adresser +
ip-numre (naturligvis), men det virker bare ikke i min browser - her slår
den godt nok ip-nummeret op og melder "web stedet fundet" men den henter
bare ikke noget ned - og det er så ikke helt rigtigt, på et tidspunkt fik
jeg faktisk hentet noget af CNN's hjemmeside ned -men den hente kun noget af
det ned, og så skete der ik' mer.

Pt. prøver jeg med WinRoute Pro for at få løst problemet og her følger min
opsætning:

Min PC nr. 1 (med 2 netkort).
Lan-kort = IP nr. 192.168.1.1 subnet 255.255.255.0, Internet-netkort = IP
nr. 10.0.0.2, subnet 255.0.0.0, gateway 10.0.0.138. NAT er aktiveret på
netkortet mod internettet.

Pt. står min PC nr. 2 så med DHCP client aktiveret, således at WinRoute kan
tildele den et nummer -dette nummer er så 192.168.1.2 subnet
55.255.255.0. -og så har jeg tastet Orange's DNS numre ind manuelt. Jeg har
prøvet at bruge begge IP-numrene fra min PC nr 1 - som Gateway på PC nr. 2.

Mine PC'ere er forbundet således, at de 2 computere er sat sammen med et
krydset kabel, og så er der et almindeligt patchkabel til modemet. Jeg har
også prøvet kombinationen krydset kabel fra modem til hub, og patchkabler ud
til computerne. Jeg skylder måske og nævne, at almindelig kommunikation
mellem de 2 computere iøvrigt fungere upåklageligt, så det burde vel ikke
været et problem med protokollen (?) - netspil mellem de 2 PC'ere funker
også.

- er der nogen er i gruppen, som har speciel erfaring med Orange's (dumt
navn iøvrigt) -ADSL-løsning - skal jeg virkelig ud og anskaffe en router for
at få det her til at funke ?

forslag imødekommes med kyshånd

/JK

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 09-05-01 15:50

Jeg har selv en mobilix adsl forbindelse som bliver delt mellem to pc'ere
vha. Sygate. Udfra beskrivelsen af din opsætning har jeg sat det op på
præcis samme måde og det fungerer perfekt. Den eneste forskel jeg kan se er,
at min PC nr. 2 ikke benytter DHCP, men fast IP (jeg kan dog ikke se, at
dette har nogen betydning).
Som gateway ip adr. på PC nr. 2 benytter jeg IP nummeret på det interne net
mellem de to pc'ere - dvs. nr. 192.168.1.1, samt manuelt indtastning af de
to mobilix DNS servere.

Jeg har svært ved at se, at du har gjort noget galt. Du kan eventuelt
forsøge med andre netkort, reinstallering af TCP/IP protokollen osv.
Jeg håber, at dette kan være en opmuntring til yderligere fejlfinding, da
det godt kan lade sig gøre at dele forbindelsen uden router.

Mvh Morten Frederiksen

Fra : Peter Toftager

Dato : 14-05-01 15:06

Mit opsætning fungere...

Det er sat op på følgende måde.

Win2K server med 1 netkort (ip 10.0.0.2)
På denne har jeg installeret DHCP, og Routing.
Dhcp giver så alle maskinerne på nettet en ip + gateway er 10.0.0.2 og DNS
er mobilix's DNS servere (Husk at resever 10.0.0.138 til bridgen)
I Routing har jeg så lavet en dialup forbindelse som man ville gøre hvis
maskinen var forbundet direkte til bridgen.
Maskinen er så sat direkte på en hub.
På denne hub sidder Bridgen også bare med et krydset kabel.

Alle andre maskiner er sat på den samme hub, kan være alle typer (Mac eller
PC) skal bare have en dynamisk IP.
Ingen af dem kan tilgå 10.0.0.138 men da de får en gateway fra DHCP serveren
spiller det 100.. (Bortset fra at Dialup forbindelsen sommetider dør uden
grund og genstart ikker selv, så det skal jeg lige gøre)

Håber det var klart... Syntes selv det er lidt rodet nå jeg selv læser det
her bag efter, men hvis der er noget du ikke forstår, så skal du være
velkommen til at maile mig

/Peter

Fra : JK

Dato : 14-05-01 15:22

"Peter Toftager" <toftager@diku.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Håber det var klart... Syntes selv det er lidt rodet nå jeg selv læser det
> her bag efter, men hvis der er noget du ikke forstår, så skal du være
> velkommen til at maile mig

hejsa - tak for beskrivelsen

Jeg har fået det til at køre - det viste sig, at være et defekt netkort
?$$?]!! ) - dog virker din opsætning mere naturlig (jeg bruger pt.
winproxy) - virker posten + ftp + realaudio på de andre PC'ere ? - virker
dial-on-demand også ?

på forhånd tak.

/JK