Gearproblem på Solé diesel
Fra : Torben Larsen

Dato : 12-08-04 06:30

Hej, er der nogle der kan hjælpe med følgende problem ?
Vores motor, Solé Diesel, model Mini-2, 1 cyl. 454cm2 og
forward/reversegear, har fået et problem. Den vil ikke rigtig gå i gear,
dvs. at motoren ikke trække skrueakslen rundt med de rigtige omdrejninger.
Hvis vi trykke geararmen med skifteren ind (med lidt vold), så er det lige
som om at den giver de omdrejninger den skal.
Er der nogen der har et godt forslag til hvordan denne fejl afhjælpes ? Hvor
ville det være logisk at starte med at kigge ?
Vi har desværre ingen manual på motoren og er nok ikke de store mekanikkere,
men vi vil gerne prøve selv inden vi kontakter reparatøren.

På forhånd tak

Torben

Fra : Hans Michael Munkstr~

Dato : 12-08-04 18:27

Hej -
Vi har haft et problem der ligner dit på vores Marstal 2 cyl. benzin motor,
som vi har liggende
i en damhjolle.
Vi løser problemet ved at åbne gearet, og justere det metalbånd der kører
frem og tilbage
på nogle konusser - (Der sidder en "båndstrammer" der kan have løsnet sig )
uden at jeg har den store mekaniker kendskab, vil jeg påstå at hvis i går
lidt logisk frem
og tingene er til at skille ad uden at knække noget, og såfremt det er samme
type gear som
vi har, at i burde kunne prøve dette, det skal dertil siges at vi faktisk må
øvelsen igennem hver sæson - og det skyldes vel nok at delene er ved at være
meget slidte.