Kat og allergi
Fra : Tom

Dato : 13-08-04 11:03

Hej.

Min kæreste og jeg har overtaget en kat, der ellers skulle have været
aflivet. Da dens forrige ejer ikke kunne have den mere. Aflivning af en kat
der er sund og rask, ligger så fjernt fra vores tankegang, så vi vil gøre
meget for at rede den.

Men problemet er, at jeg er allergisk overfor katte. Så jeg håber, der er
nogle derude, der har nogle erfaringer med allergi og katte.

Min læge sagde, at det var. Citat : "Vanvid, at få kat, når man er
allergisk". Men jeg kunne bare ikke se til, at en rask kat skulle lade
livet.

Alt det med at holde soveværelset kattefrit og vaske hænder, støvsuge ofte,
bade katten mv. er vi gået igang med.

- Jeg ved at der er allergivacinationer for kat. Hvor effektivt er det ? Er
der nogle der har prøvet det ? Virker det ? Bivirkninger mv ? Forhindrer det
udvikling af astma ? Har læst lidt om det, ville bare høre erfaringer fra
folk.

- Min største frygt er at jeg skulle kunne udvikle astma. ( lidt kløen mv,
kan jeg godt klare ). Men astma... Isåfald vægter jeg selvfølgelig mit eget
helbred højere end katten. Nogle steder på nettet står der at vaccinationer
kan forebygge astma, andre steder står der bare at man skal skille sig af
med katten.

- Det er ikke en option, at finde et nyt hjem til katten ( hvilket også er
sindsygt svært for et 5 årigt "gadekryds" ). Da den forrige ejer har forbudt
os at smide katten rundt mellem flere hjem.

Hvad ville I gøre ?

Vh

Tom

Fra : Denise

Dato : 13-08-04 12:07

"Tom" <Tom@Ghost.dk> wrote in message
> aflivet. Da dens forrige ejer ikke kunne have den mere. Aflivning af en
kat
> der er sund og rask, ligger så fjernt fra vores tankegang, så vi vil gøre
> meget for at rede den.

Stor respekt herfra

> Men problemet er, at jeg er allergisk overfor katte. Så jeg håber, der er
> nogle derude, der har nogle erfaringer med allergi og katte.

Min mand fik konstateret allergi overfor katte/hunde for nogle år siden. Det
opstod pludseligt og blev ret slemt, han var tit helt hævet omkring øjnene
og pudsede næse konstant. Vi havde 4 katte og han valgte at leve med dem, da
han ved de er mit et og alt, og han selvfølgelig også er glade for dem. Han
tog medicin (Clarityn?) og også noget til at sniffe i næsen af og til, og
holdt sig fra at tage kattene op til ansigtet. Han prøvede i 2 omgange
Sensistop, noget naturmedicin, som du nok kan læse om på nettet, er rimeligt
dyrt men virker på nogle. Det virkede desværre ikke helt, men han mente han
fik det noget bedre af det. Han har indenfor nok det sidste år af een eller
anden grund fået det _meget_ bedre, faktisk tager han højst 1 pille om ugen,
og det er mest når vi skal ud til andre der har dyr. Vi lagde vores kost om
for et par år siden, om det hænger sammen med det, aner vi ikke, vi er bare
glade over det. Måske er det en slags tilvænning. Den ene af vores katte
sover mellem os om natten, ved hovedet og der sker intet. Han kan dog godt
fremprovokere lidt allergi, hvis han tager en af de andre katte op til
ansigtet og nusser med den.

> Min læge sagde, at det var. Citat : "Vanvid, at få kat, når man er
> allergisk". Men jeg kunne bare ikke se til, at en rask kat skulle lade
> livet.

Ja, det siger lægerne jo.

> Alt det med at holde soveværelset kattefrit og vaske hænder, støvsuge
ofte,
> bade katten mv. er vi gået igang med.

Det hjælper jo altsammen.

> [...]
vaccinationer
> kan forebygge astma, andre steder står der bare at man skal skille sig af

Han fik af vide af klinikken i København, at de ikke havde så gode
erfaringer med indsprøjtningerne, så det har han ikke prøvet, og det kunne
jeg heller ikke få ham til, for han er hunderæd for nåle . Det tog ham
flere år før han blev testet, men vi var jo klar over problemet.

> [...]
forbudt
> os at smide katten rundt mellem flere hjem.

Det synes jeg lyder fornuftigt.

> Hvad ville I gøre ?

Jeg ville jo se tiden an, hvor slemt det bliver. Men det er jo også nemt for
mig at sige, når jeg ikke har været i situationen og ikke kan undvære mine
dyr. Med hensyn til min mand, ser det efterhånden heldigvis ud til at give
pote, at han har lidt . Jeg håber andre der har prøvet det på egen krop
vil skrive her.

--
Hilsen Denise

Fra : maz

Dato : 13-08-04 13:39

Tom wrote:
> [...]
> aflivet. Da dens forrige ejer ikke kunne have den mere. Aflivning af
> en kat der er sund og rask, ligger så fjernt fra vores tankegang, så
Dejligt for jer og katten :)

> Men problemet er, at jeg er allergisk overfor katte. Så jeg håber,
> der er nogle derude, der har nogle erfaringer med allergi og katte.
Masser! ;)

> Min læge sagde, at det var. Citat : "Vanvid, at få kat, når man er
> allergisk". Men jeg kunne bare ikke se til, at en rask kat skulle lade
> livet.
Det siger alle læger (og jeg har snakket med en del vedr. allergi) og svaret
er udtryk for manglende viden og unuanceret, desværre. Er man hårdt ramt,
hvor samvær med katte medfører astmatiske anfald eller stærke
allergi-symptomer i øvrigt, bør det frarådes. Men det ER meget individuelt!
Noget mange prakt. læger (og allergologer) desværre neglicerer..

> Alt det med at holde soveværelset kattefrit og vaske hænder, støvsuge
> ofte, bade katten mv. er vi gået igang med.
God idé - hvis det er nødvendigt for at holde din allergi i skak. Ellers
behøver du ikke.

> [...]
> det ? Er der nogle der har prøvet det ? Virker det ? Bivirkninger mv
> ? Forhindrer det udvikling af astma ? Har læst lidt om det, ville
Vaccinationer mod katteallergi virker i ca 50 % af tilfældene (70% hvis du
medtager bedringer), så vidt jeg kan huske, men du må ikke hænge mig helt op
på det ;) Det er ikke en ubetinget succes.
Programmet løber over ca. 5 år og der er en egenbetaling af vaccination på
ca. 5000,- kr. Det er langsommeligt og der er ingen garanti for at din
allergi forsvinder eller bedres. Allergologer fraråder at man opstarter
vaccinationsprogrammet, mens man har kat, idet indsprøjtningerne i nogle
tilfælde kan give kraftige allergiske reaktioner og i meget svære (sjældne)
tilfælde anafylaktisk shock (kredsløbsshock).

Udsættes du så for flere katte-allergener når du kommer hjem efter en
indsprøjtning, kan det forværre reaktionen. Men der er ikke mange erfaringer
på området med katteallergikere, der vaccineres og har kat derhjemme. Du kan
insistere på at opstarte programmet (du betaler jo selv) - der er bare ingen
garanti for hverken helbredelse eller bedring og det er på eget ansvar, hvis
du har kat ;)

Mange katteallergikere med katte vælger at tage en daglig antihistamin
(Zyrtez, Clarityn, Cetirizin..) og på den måde holde deres symptomer nede.
Jeg har selv overvejet vaccination, men da der er ringe garanti for
helbredelse eller bedring og da jeg, på trods af middelsvær katteallergi,
stort set er symptomfri og uden forværring over mange år eller udvikling af
andre allergier eller astma, har jeg fravalgt denne option til der udvikles
et bedre -og hurtigerevirkende vaccinationsprogram.

> [...]
> nettet står der at vaccinationer kan forebygge astma, andre steder
> står der bare at man skal skille sig af med katten.
Det afhænger af mange faktorer om du udvikler astma. Astma kan være nedarvet
og således være uden betydning for evt. allergier. Er man allergiker kan man
udvikle astma, men det kan være en hvilken som helst allergi, der giver
astma og ikke nødvendigvis fordi du ikke kan tåle katte. Ofte vil
katteallergikere have pelsdyrsallergi og dermed være allergisk overfor flere
typer pelsdyr i variabel sværhedsgrad. Det samme ses hos høfeberpatienter.
Du er nødt til at observere dine egne symptomer over en periode.

Katteallergi er mange ting og ikke kun een allergi. Man kan være allergisk
over for kattens skæl, dens spyt eller dens hår (den sidste er vist hår..).
Nogle patienter reagerer voldsomt, når de udsættes for allergener - med
åndedrætsbesvær, kløe, svien, eksem, udslæt etc, mens andre stort set ikke
reagerer på trods af at de er testet positive for katteallergi. Der er altså
forskel, HVAD patienter ikke kan tåle og i hvilket omfang de reagerer. Nogle
kan ikke tåle kattehår, andre kan ikke tåle kattens spyt for eks. Og det er
meget individuelt om patienters allergi forværres med kontinuerlig omgang
med katte eller andre dyr.

Og husk på... Allergier kan med alderen give færre symptomer på trods af
uforandrede priktest-resultater/blodprøver. Kroppen kan vænne sig til ens
egne katte og selvom du er allergiker vil du have relativt få eller ingen
symptomer. Mens man kan få voldsomme symptomer ved at omgås en fremmed kat
;) Underligt, men sandt.

Jeg er selv astmatiker og har kronisk astmatisk bronkitis og høfeber samt
katte-og hundeallergi, og har levet med katte hele mit liv (har tre katte
nu). På trods af dette fik jeg katteallergi som 16-årig, og allergien har
"stået stille" lige siden - ingen forværring men heller ingen bedring iflg
jævnlige priktest. Jeg ved præcist hvad jeg ikke kan tåle (kattens spyt og
slim bl.a.), og skal derfor helst undgå at blive revet, bidt eller slikket
på alt for meget på. Men jeg kan uden problemer tåle at nøsse mine katte og
sove sammen med dem og har ingen symptomer ellers. Bliver jeg revet (i leg
selvfølgelig) svulmer huden lidt op, men det er væk på et par timer. Min
astma og alle andre allergier er ikke forværret og jeg har ikke udviklet
andre allergier.

Den eneste måde at finde ud af dette på er ved egen erfaring. Priktest og
blodprøver kan give dig svar på om du er allergisk, men ikke hvordan du vil
reagere - ej heller om allergien vil forværres over tid ved fortsat
eksponering, medføre astma eller andre allergier. Derfor er du nødt til at
observere dig selv og dine egne reaktioner og tage de forholdsregler, som er
nødvendige. Hvis du slår ud ved at katten sover i sengen, så væn katten til
at soveværelset er "off-limits", når I sover og brug vaskbare dyner for
eks.. osv ;)

Håber, svaret hjalp lidt :)

Maria

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 15:17

"Tom" <Tom@Ghost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men problemet er, at jeg er allergisk overfor katte. Så jeg håber, der er
> nogle derude, der har nogle erfaringer med allergi og katte.

Du har allerede fået nogle gode svar, så den del springer jeg over

Jeg har en ven, der er emget glad for katte, opvokset med katte, men
desværre med allergi for alt med pels. Han fandt for et par år siden en
kæreste, der havde kat. Når han var hos hende, klarede han sig med
antihistaminer. Nu er de flyttet sammen, og hans allergi giver næsten ikke
lyd fra sig. Jo, når han stopper næsen helt ned i pelsen på dyret, men
ellers ikke. Han var inden da meget nervøs for, om hans allergi blev værre,
for han kunne ikke drømme om at bede sin kæreste smide sin kat ud pga ham.

Min mor er også allergisk over for katte, hø, og pelsdyr generelt. Hun har
valgt at leve med sin allergi, den til tider tætte næse, de rindende øjne
osv, og har i dag en hamster og Mis, min tidligere kat, der valgte at bo hos
hende. Er det rigtig slemt, tager hun en antihistamin.

Og så er der min bror... Det er godt nok ikke en kat, men kaniner. Han er
født med svær astma og alle mulige allergier. Han har også valgt at leve MED
sin allergi, og ikke MOD sin allergi. De har to kaniner, der bor i stuen,
med alt hvad der dertil hører. Han nusser og putter også med ninerne.

Jeg tror personligt, at allergi kan blive værre af, at man sætter sig ned og
siger "uuuhhh, jeg har allergi over for katte/whatever", end hvis man siger
"ok, jeg har allergi, tager nogle forholdsregler, og vælger at leve med
det".

Tina

Fra : Tom

Dato : 17-08-04 12:15

Min kæreste og jeg ser tiden an, men indtil videre går det godt. Kun haft et
par enkelte nyseanfald. Så indtil videre bliver katten

Tak til alle dem som skrev tilbage. Rart at høre fra andre med de "samme"
problemer.