Maine Coon / Norsk Skovkat ??
Fra : Solvang

Dato : 12-08-04 20:26

Hvad er forskellen på disse katte??
Og hviken kat er størst/bred/lang/vægt ??
Mvh Solvang

Fra : T Skov

Dato : 12-08-04 22:30

(klip)

>Og hviken kat er størst/bred/lang/vægt ??

Maincoon er den største og mest godmodige kæmpe kat

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 13-08-04 10:21

> Hvad er forskellen på disse katte??
> Og hviken kat er størst/bred/lang/vægt ??
> Mvh Solvang

Du vil kunne finde MCO der er størrer end NFO og omvendt. Det afhænger af
linierne og den enkelte kats gener.
Hvis det er fordi du overvejer en af de to, synes jeg du skal koncentrere
dig om hvilket sind der passer bedst til jeres familie. Der er rimelig
forskel på disse to racer :) Også pelsen på de to racer er forskellig.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : PCkurt

Dato : 13-08-04 12:48

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis det er fordi du overvejer en af de to, synes jeg du skal koncentrere
> dig om hvilket sind der passer bedst til jeres familie.

Kan du beskrive dem??

>Der er rimelig
> forskel på disse to racer :) Også pelsen på de to racer er forskellig.

og hvad er forskellen så??

jeg har også søgt på nettet men er ikke blevet klogere, men mere forviret!

/Kurt

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 13-08-04 13:11

> Kan du beskrive dem??

Maine coonen er husets klovn. Det er ofte en klodset kat, men en mild og
meget hengiven ven. Den deltager i alt uanset om den skal gøre sig selv til
grin.

Den norske skovkat er en mere forfinet kat. Præcision og yndefuld. Som Maine
Coon ejer opfatter jeg klart den norske som en mere sød kat, opfører sig
pænere end Maine coonen, der godt kan være lidt af en provokatør ... med
charme

Deres ansigtstræk er også forskellige. En Norsk er trekantet i hovedet, og
ender i en spids ved næsen, hvor en Maine coon har en firkantet box (æske)
som snudeparti. Det giver nok Maine Coonen et lidt mere barsk udtryk i
ansigtet. Ørene har også en anden facon.

Det var den korte forskel

> og hvad er forskellen så??

Den norske har betydelig mere underuld end en Maine coon. Maine coonen er
mere langhåret over ryggen, men den falder ned i siderne og er
vandafvisende. Så den norske er mest "fluffy" og den tykke pels gør at den
kan vind og vejr.
Her er der selvfølgelig også forskel linierne imellem på længde og kvalitet
af pelsen.

Mht størrelse findes der jo flere linier og slags for begge racer. Nogle er
lange høje slanke, andre korte kompakte men kraftfulde i knoglerne. Så det
med størrelsen kan være lidt svært at bedømme hvem der er størst. Og går du
efter kg kat, så bliver man rigtig forvirret. Min længste kat vejer 7,6 kg
og er kæmpe stor ( http://www.tendertribes.dk/fun/002.jpg ) , men jeg har en
kastrat på 10 kg (http://www.tendertribes.dk/jar/06.jpg ... her vejer han
ca. 9 ), der virker mindre .... men er kraftfuld i knoglerne.

Den generelle opfattelse er nok at det er Maine Coon der er den "største".
Det er jeg nu ikke helt sikker på. Ja, der findes nogle giga store Maine
cooner, men der findes også mange af almindelig størrelse. Så størrelsen kan
både være længde og kraft, men give helt forskellige katte.

> jeg har også søgt på nettet men er ikke blevet klogere, men mere forviret!

Det var da ærgeligt at du ikke fandt noget brugbart. Hvis du søger på
www.google.com under den her gruppe, så tror jeg at du kan finde en del
poster. Forskellen mellem mco og nfo har været oppe og vende flere gange.

Fra : Pernille Scharff

Dato : 13-08-04 14:25

Hejsa,

jeg kan da tilføje lidt til Ninas beskrivelse

Hvis du lukker en Maine Coon ind i et værelse hvor der står et glas vand
midt på et helt tomt bord, så er glasset væltet i løbet af et par minutter.
Hvis du lukker en skovkat ind i et værelse med et nydeligt dækket bord med
lys, krystalglas med vin m.v. vil bordet stadig se nydeligt ud efter en time

Der er også en coon-ejer der engang har sagt at Maine Coon'en er en lille
elegant kat spærret inde i et stort klodset hylster. Det er søde, sociale,
kærlige og meget omgængelige katte, men de ER altså nogle klummerrøve.
Skovkatten er mere elegant og mere "egen" på den måde at den knytter sig
mere til en enkeltperson, hvor en coon gerne er social med alle, også
gæster. Selv om der findes undtagelser.

Jeg elsker bl.a. mine coon'er fordi de er supersøde, altid skal "hjælpe",
gerne sover i arm, er meget modtagelige for kæl, og fordi de er sjove at se
på. Jeg elsker bl.a. min skovkat fordi hun er og bliver et mysterium og har
sine helt egne ideer om hvordan livet skal leves - og fordi hun er totalt
uimodståelig når hun smider sig med alle fire ben i vejret og siger "nus
mig!".

Jeg kunne ikke undvære nogen af dem og ønsker mig en skovkat mere, helst af
egen avl. Men skal man vælge en af racerne må man nok gøre op med sig selv
hvilket temperament man trives bedst med.

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Solvang

Dato : 15-08-04 13:11

Hvor køber man Maincoon til avl ??

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-08-04 14:52

"Solvang" <Solvang@paradisFJERN.dk> writes:

> Hvor køber man Maincoon til avl ??

Tjae hos opdrættere såmænd... ;-/

Men regn ikke med at du sådan lige får lov til at købe en avlsmisser,
det smarteste du kan gøre er faktisk at gå på udstilling og snakke med
nogle opdrættere som kan give dig nogle input omkring køb til avl.

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin