Start på longering....
Fra : T Skov

Dato : 12-08-04 22:27

Hjælp!!!!!!!!!!! hvordan får vi "kræet" i gang i longen????

Min søde veninde står med et problem, et stk hest som skal til berider, og
berider vil at hesten kan longeres før den ankommer, vi kan bare ikke få ham
til at makke ret (altså hesten) Nogle gode råd til en første gangs
longerer???? hvordan kommer hun i gang og får hesten til at forstå hendes
intentioner?

Trien

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-08-04 08:20

T Skov wrote:
> [...]
> til at makke ret (altså hesten) Nogle gode råd til en første gangs
> longerer???? hvordan kommer hun i gang og får hesten til at forstå hendes

Hvad vil hesten ikke?

Læs evt. en god bog om emnet. F.eks. Klaus Ferdinand Hempfling's bog der
hedder noget i stil med "Danser med heste".

Det vigtigste princip er personens placering i forhold til hesten. Skråt
bagved for at drive hesten frem, og skråt foran for at stanse.

Husk at gå langsomt og forsigtigt frem, indtil hesten har forstået hvad
det går ud på.

Hvis I bare longerer i et tov i det fri, kan det være svært for hesten
at forstå/acceptere. Det kan hjælpe meget med en runddel (round-pen),
der vil give hesten en naturlig grund til at løbe rundt om personen, i
stedet for i alle mulige retninger.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 13-08-04 10:10

"T Skov" <SweetLittleMouse@hotmail.com> wrote:

>berider vil at hesten kan longeres før den ankommer,

Hmmm.! Var det ikke beriderens opgave at longere hesten...?

Måske en anden berider, eller en berider der bruger en picadero i
stedet...?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 13-08-04 10:31

"T Skov" <SweetLittleMouse@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at makke ret (altså hesten) Nogle gode råd til en første gangs
> longerer???? hvordan kommer hun i gang og får hesten til at forstå hendes

Hejsa!

Når jeg longerer en ny hest, går jeg langsomt frem. Jo mere den forstår,
inden den sendes ud i longen, jo bedre. Hesten skal kunne trækkes på en
fornuftig måde, det vil sige gå selvstændigt frem ved siden af mig, hvor jeg
går ved skulderen. Selvstændigheden er jo det, den skal bruge i longen. Når
jeg trækker, øver jeg også kommandoer med stemmen - hesten skal forstå, hvad
smæk med tungen og pru betyder og også gerne kommandoerne trav og skridt -
galop kan jeg selv ikke følge med i, så det må den lære senere.

Hvis I ikke har de store longeerfaringer, og åbenbart allerede har forsøgt
jer uden held, vil jeg foreslå, at I er to om projektet. Hvis i ikke kan få
hesten til at makke ret, er det sikkert fordi den er dybt forvirret over,
hvad det egentlig er, I vil have den til.

Jeg foreslår, at en hjælper går rundt med hesten, mens man selv står på
midten. Den der longerer, bruger de kommandoer og kropssprog, som man nu
engang bruger - går på en lille volte, holder sig bag ved hesten og støtter
med pisken - og husker selvfølgelig at rose, når hesten gør det rigtigt.

Hjælperen går kun rundt med hesten for at vise den vejen rundt og i starten
tempoet. Hvis hesten er fornuftig at gå med, skulle det jo ikke være noget
problem. Jeg vil mene, at alle kommandoer skal komme fra midten - det er jo
det, hesten skal lære at forholde sig til. Den der står på midten, skal stå
og gå korrekt i forhold til hesten. Det vil i starten sige, at man går rundt
på en volte, mens man er på niveau med hestens bagdel.

Når hesten efterhånden forstår, hvad den skal (der kan gå minutter eller
dage) kan hjælperen trække sig ind mod midten. Det er nok lettest at gøre
det, når hesten er i trav, så har den ikke så god tid til at tænke over, at
det da kunne være meget hyggeligt, hvis der var nogen i nærheden.

Hvis hesten trækker mod midten, skal den, der longerer bruge pisken til at
pege mod hestens skulder, for at vise den, at den skal blive ude. Hvis man
aldrig har ramt hesten med pisken, forstår den sikkert ikke signalet, og så
må man blafre lidt med den, evt ramme den på skulderen - ikke hårdt, men
blot markere. Man kan også bruge kropssprog - gå frem mod hesten med en
aggressiv attitude, så den forstår, at det altså ikke lige er sagen at komme
ind på midten lige nu.

Håber at dette kan hjælpe...
mvh. tina

Fra : Louise

Dato : 13-08-04 12:48

Hvad vil din veninde med en unghest, hvis hun ikke formår at arbejde
med den?

Whatever... Jeg tror at de fleste beridere vil arbejde med hesten fra
bunden af, men man skal så bare gøre sig det klart, at det kommer til
at tage længere tid = koste flere penge end hvis hesten var vant til
at blive longeret, få sadel og hovetøj på etc. Desværre er de færreste
hesteejere villig til at betale det, det koster.

Hvis hun selv går igang med hesten, så sørg for at hun har hjælp af en
person,der er vant til at have med ungheste at gøre, så hesten bliver
introduceret korrekt og fornuftigt til longering/arbejde, så den
hverken kører sur i det eller finder på en masse unoder.

I starten kan det hjælpe at være to til at longere. En der står på
midten med longen og pisken og en, der trækker hesten. Når man
longerer er det vigtigt at have kontakt til hesten hele tiden og at
den går fremad ude på volten uden at linen er løs. Den der longerer
skal sørge for at holde sig en anelse bag hesten, så man hele tiden
kan være drivende hjælp (via stemme og pisk) bagfra. Start med at
longere i skridt; det drejer jo ikke om at få hesten til at løbe
hverken hurtigt eller mange omgange men om at lære den at søge korrekt
frem og ned, bøje af og bruge sin ryg og så selvfølgelig lære
kommandoerne og man har mest kontrol over det i skridt.

Louise

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-08-04 12:59

Louise wrote:
> Hvad vil din veninde med en unghest, hvis hun ikke formår at arbejde
> med den?

Have den tilredet hos en berider. Åbenbart én der ikke vil longere, men
alligevel.

> [...]
> at blive longeret, få sadel og hovetøj på etc. Desværre er de færreste
> hesteejere villig til at betale det, det koster.

Helt enig. Alt for mange fokuserer kun på at de kan få en "billig" hest
ved at finde sig en unghest. Men dén genvej er ikke uden ulemper.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 13-08-04 14:54

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse
..

> Helt enig. Alt for mange fokuserer kun på at de kan få en "billig" hest
> ved at finde sig en unghest. Men dén genvej er ikke uden ulemper.

(klip)

Og så er det nu at mine alarmklokker ringer. Hvis man ikke ved hvordan man
skal longere en hest så mener jeg bestemt ikke at man skal købe sig en
unghest for det kan godt blive en meget uheldig kombination.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Louise

Dato : 14-08-04 08:43

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message news:<411cacde$0$219$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Have den tilredet hos en berider. Åbenbart én der ikke vil longere, men
> alligevel.

Det er rigtigt, Dennis, men der ligger jo meget mere i det at have en
unghest end blot at få den longeret og gjort ridevant (det som folk
kalder tilredet). Det er hele arbejdet med en ung hest og det kan ikke
løses ved hverken 1-2 eller 5 måneders tilridning. Hesten er stadig
ung og har utroligt meget at lære, når den kommer hjem.

Louise

Fra : T Skov

Dato : 14-08-04 21:02

Jøsses!!!

Jeg søgte hjælp og så komme der en ordentlig omgang fra bedrevidende, (Og
tak til dem der har taget sig tid til hjælpe og ikke kritisere hendes valg
af hestens alder, til dem kan jeg skrive at det har hjulpet og vi er kommet
godt igang, så endnu en gang TAK)

Til jer andre som kritisere den manglende erfaring i ungheste, " I må sørme
undskylde at der er en første gang for alt, også at være ungheste ejer"

Fra : Anet

Dato : 14-08-04 22:24

"T Skov" <privatmailsNOSPAM@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sørme
> undskylde at der er en første gang for alt, også at være ungheste ejer"

Jeg syntes personligt at kan man ikke finde ud af longere en hest så kan man
nemt nå hen i meget store problemer med en ung hest. For det at longere en
hest ligger meget før alt muligt andet med en ung hest.

Hilsen

En bedrevidende og gammel rotte

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 14-08-04 23:11

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nemt nå hen i meget store problemer med en ung hest. For det at longere en
> hest ligger meget før alt muligt andet med en ung hest.

Hihi! God underskrift!

Nu fremgik det jo ikke af det oprindelige indlæg, hvor stor erfaring de
havde med at longere. Uanset hvor stor longe-erfaring, man har, så er første
gang med en unghest altså bare første gang. Og går det lidt skævt i starten,
så kan jeg godt forestille mig, at det bare bliver ved med at være skævt.

Og desværre er nok ikke alle så heldige som mig, der har fået rigtig mange
"enetimer i longering af unghest"...

mvh. tina

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 14-08-04 23:05

> [...]

> tak til dem der har taget sig tid til hjælpe og ikke kritisere hendes valg
> af hestens alder, til dem kan jeg skrive at det har hjulpet og vi er

klip

Jeg er nysgerrig. Hvad var problemet og er det løst?

mvh. tina

Fra : T Skov

Dato : 15-08-04 20:22

Problemmet var at vi ikke kunne få ham ud i volten, han bakkede væk eller
løb mod os, nu med rådet om at en af os skulle gå volten med ham hjalp, Han
har altid været en "bisse", men ellers en undskyld ordsproget " pisse god
hest" som har været nem at trække med, bakke og løbe med i træktorv, derfor
var det underligt at selv med korrekt kropssprog kunne vi ikke få ham i
gang. Nu går det lystigt der udaf, og han nyder det ligesom vi gør. Så
problemmet løst, ved jeg var skarp, ber om råd og får så den "bare fordi det
er billigere at købe en unghest" den var/er malplaceret at fyre af, og det
tænder mig fuldstændig af når der trykkes på aftrækkeren med sådan en
kommentar - Som jeg skrev, der en første gang for alt, også at være ungheste
ejer.

Trein

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:411e8c9e$0$287$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Søren

Dato : 15-08-04 22:55

> [...]
> var det underligt at selv med korrekt kropssprog kunne vi ikke få ham i
> gang. Nu går det lystigt der udaf, og han nyder det ligesom vi gør. Så

[klip]

Dejligt at høre.
Selvfølgelig lykkes det.
Nu skal du bare få berideren til at "makke ret" (henvisning til dit første
indslag).
Det kan straks være sværere, men vil helt sikkert også lykkes - særligt hvis
du kender en med rigtig god hesteforstand.
Fortsat god fornøjelse med hesten.

Mvh
Søren N

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 16-08-04 00:50

> [...]

> var det underligt at selv med korrekt kropssprog kunne vi ikke få ham i
> gang. Nu går det lystigt der udaf, og han nyder det ligesom vi gør.

Godt at høre. Han har nok bare været forvirret så.
God fornøjelse med det videre arbejde!

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-08-04 08:04

T Skov wrote:
> [...]
> er billigere at købe en unghest" den var/er malplaceret at fyre af, og det
> tænder mig fuldstændig af når der trykkes på aftrækkeren med sådan en

Nope den var ikke malplaceret. Det var fuldstændigt i tråd med emnet (og
i øvrigt min erfaring), at jeg kommenterede forholdet med at ungheste er
billigere, men til gengæld kræver mere.

Hvis du lægger mærke til det jeg svarede på (ikke dit indlæg, men
Louise's) så går det mere på folks manglende villighed til at betale, og
i stedet "springe over gærdet".

Jeg har al respekt for at folk gerne selv vil lære at arbejde med
ungheste, og opnå det bedre forhold til hesten der kommer ud af dette.
Men det skal gøres med omtanke, og ikke for at spare kompetent hjælp. Og
så er vi tilbage ved de "alt for mange" jeg henviser til i mit indlæg.

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-08-04 07:57

Louise wrote:

> [...]
> løses ved hverken 1-2 eller 5 måneders tilridning. Hesten er stadig
> ung og har utroligt meget at lære, når den kommer hjem.

Jo, jo, det er rigtigt. Men fra at mangle erfaring med longering til
ikke at kunne håndtere en "tilredet", men stadig ung og uerfaren hest,
er der alligevel et stykke.

5 måneder i træning ved en erfaren berider el. lign. burde nu også ændre
hesten en hel del. Den vil nok stadig ikke være erfaren, men helt
unghest ville jeg nok heller ikke kalde den.

-dennis