Forskellig ram hastighed
Fra : Olsen

Dato : 09-05-01 12:31

Hej

Jeg skal opgradere nogle computere med mere ram, og står med nogle 64mb
PC133 ram moduler. Computerne har i forvejen noget ældre, langsommere ram
(før PC100). Kan disse køre ved siden af hinanden i en computer, eller vil
hastighedsforskellen give problemer?

anyone?

Fra : Mogens

Dato : 09-05-01 13:11

On Wed, 9 May 2001 13:31:22 +0200, "Olsen"
<3345444m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>(før PC100). Kan disse køre ved siden af hinanden i en computer, eller vil

Det burde ikke give problemer, men du kan ikke udnytte hastigheden
i dine PC133 RAM da det er de gamle 66 MHz RAM moduler der vil
bestemme hastigheden. Al rammen vil altså køre 66 MHz.
Jeg har selv 2 stk 32MB 66MHz moduler og 1 stk 128MB PC133 RAM
kørende i samme maskine uden nogen problemer.

Mvh Mogens

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-05-01 09:07

Olsen skrev...

> [...]
>langsommere ram (før PC100). Kan disse køre ved siden af hinanden i en
>computer, eller vil hastighedsforskellen give problemer?

Hastighedsforskellen vil ikke give problemer. Hastigheden på RAM er blot
et udtryk for hvor hurtigt det kan køre, ikke hvor hurtigt det skal køre.

Så dit PC133 RAM kan fint køre som PC66 RAM. At du så KAN være så uheldig
at de 2 RAM moduler ikke vil køre sammen af andre årsager, er en anden
historie.

Især ældre PC66 RAM og tidligere RAM typer havde det med at være
følsomme. Det var skam ikke hvemsomhelst de ville sidde ved siden af i en
RAM sokkel Men du må prøve dig frem. Hvis det ikke virker
umiddelbart, så prøv at bytte om på RAM modulerne.

--
kent - Overclocking FAQ:
www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm