Tape Back-up. Hvad skal jeg købe?!
Fra : Diesel4K

Dato : 08-05-01 20:16

Kort og godt:

Jeg har et par maskiner på netværk, og har brug for at tage back-up
af omtrent 5 GB. Der skal være lidt at vokse på, så en back-up på
10 GB og derover ville være fint.

Jeg vil bruge op til 5000 kr. på det.

Hvad skal jeg købe?

Jeg har set på et par HP drives før, men da jeg ville købe dem jeg
havde besluttet mig for var de udgået (!).

Jeg er lidt frustreret.

Fra : Søren Bech Kristense~

Dato : 09-05-01 08:12

>Jeg har et par maskiner på netværk, og har brug for at tage back-up
>af omtrent 5 GB. Der skal være lidt at vokse på, så en back-up på
>10 GB og derover ville være fint.
>
>Jeg vil bruge op til 5000 kr. på det.

Colorado 20i Internal / 20GB / IDE
ca. 3.000 kr. men den er sikkert også ved at udgå, men kan du finde
den et sted er det biligt < 3.000
Søren Bech Kristensen (Herning)
www.sbkweb.dk - www.internet.conceptdata.dk

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 09-05-01 11:26

> Colorado 20i Internal / 20GB / IDE
> ca. 3.000 kr. men den er sikkert også ved at udgå, men kan du finde
> den et sted er det biligt < 3.000

Det var præcis et af dem jeg ville have. Modellen er udgået, og jeg
har ringet forvildet rundt, men kan ikke finde drevet

Fra : Søren Bech Kristense~

Dato : 09-05-01 12:36

>Det var præcis et af dem jeg ville have. Modellen er udgået, og jeg
>har ringet forvildet rundt, men kan ikke finde drevet

Så kan du vidst glemme alt om en der koster under 5.000 kr. hvis det
skal være en HP
SureStore DAT 24i (SCSI) koster vel ca. 7.500 inkl. moms + en scsi
controller

Søren Bech Kristensen (7400 Herning)
http://wem.dk

Fra : Jesper FA

Dato : 11-05-01 18:34

Søren Bech Kristensen wrote:

> Så kan du vidst glemme alt om en der koster under 5.000 kr. hvis det
> skal være en HP
> SureStore DAT 24i (SCSI) koster vel ca. 7.500 inkl. moms + en scsi
> controller

Så er der også lidt den ikke uvæsentlige fakter med mediernes pris. DAT
bånd er langt billigere end Travan, så køber man mere end noget med 25 bånd
har det kostet det samme alligevel.

--
Jesper

Fra : Søren Bech Kristense~

Dato : 09-05-01 12:45

On Wed, 9 May 2001 12:25:32 +0200, "Palle Hans Jensen"
<diesel@lazy.dk> wrote:

>Det var præcis et af dem jeg ville have. Modellen er udgået, og jeg
>har ringet forvildet rundt, men kan ikke finde drevet

HP SURESTORE DAT 24i
Jeg kan sælge den til dig for 7.825 + 1 Adaptec 2904CD, PCI til 450
kr. (inkl. moms ekskl. levering)

Fra : Diesel4K

Dato : 09-05-01 18:56

> HP SURESTORE DAT 24i
> Jeg kan sælge den til dig for 7.825 + 1 Adaptec 2904CD, PCI til 450
> kr. (inkl. moms ekskl. levering)

Tænker lige lidt over det....

Fra : Jens

Dato : 09-05-01 22:59

"Diesel4K" <diesel@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad skal jeg købe?
>
> Jeg har set på et par HP drives før, men da jeg ville købe dem jeg
> havde besluttet mig for var de udgået (!).

Hvis det var mig ville jeg købe et OnStream drev (EET i Birkerød er
distributør). Min erfaring er at de kører, kører, kører og bliver ved med at
køre. Vil du ofre noget mere, og få størrere kapacitet så køb et Tandberg
SLR-drev (Igen EET i Birkerød).

Ovenstående 2 drev typer har jeg meget god erfaring med. Har over 30
Tandberg SLR-drev kørende hos kunder. Har over 10 OnStream drev kørende hos
kunder.

SLR og OnStream teknologierne er meget driftsikre. Jeg har meget dårlig
erfaring med HP SureStore drevene (Travan). De duer ikke til daglig backup,
bliver for hurtigt slidt.
Man skal regne med at et backupdrev er mekanisk. Derfor skal det
vedligeholdes, renses jævnligt. Båndene skal der køres "retension" på
jævnligt (frem og tilbagespoling), så båndet sidder lige på spolen.

Jens

Fra : Dennis T.

Dato : 10-05-01 08:32

Diesel4K wrote:
> [...]
> Jeg har et par maskiner på netværk, og har brug for at tage back-up
> af omtrent 5 GB. Der skal være lidt at vokse på, så en back-up på

Hvad med bare at købe et par ekstra hd'er? For 5000 kan du vel få en
150 gb ide snask...

/Dennis

Fra : Bent Nagstrup Johans~

Dato : 10-05-01 09:18

"Dennis T." wrote:
> Hvad med bare at købe et par ekstra hd'er? For 5000 kan du vel få en
> 150 gb ide snask...

Det er ikke ret længe siden den diskussion var oppe sidst.

En ekstra harddisk duer ikke som backup medie, fordi den ikke er
beregnet til at blive flyttet med. Når du laver professionel backup,
skal du have to separate kopier som er fysisk adskilte fra din filserver
og placeret i to forskellige brandzoner.

Derudover er der et behov historik, så du ender nemt med at have mindst
10 sæt backups stående i begge brandskabe.

/Bent

Disclaimer: Jeg ved godt, at jeg sprang et par detaljer over her, men
altså pointen var bare at forklare hvorfor en tapestreamer ikke kan
erstattes med en ekstra HD

Fra : Dennis T.

Dato : 10-05-01 10:00

Bent Nagstrup Johansen wrote:
> [...]
> skal du have to separate kopier som er fysisk adskilte fra din
> filserver og placeret i to forskellige brandzoner.

Da der er tale om 5-10gb i et - hvad jeg antager - ikke professionelt
miljø, så vil jeg mene f.eks. en slave maskine placeret fysisk andet
sted med netværksforbindelse burde være nok til at lave en backup...
Også med historik.

/Dennis

Fra : Diesel4K

Dato : 11-05-01 14:25

> [...]
> miljø, så vil jeg mene f.eks. en slave maskine placeret fysisk andet
> sted med netværksforbindelse burde være nok til at lave en backup...

- Jeg mener nu det er relativt proffesionelt miljø. Der skal tages back-up
på en masse AutoCad tegninger o.l. Desuden er stedet udadtil placeret
i et lidt - hvad skal man sige - udsat miljø, hvor der efter min mening
er god grund til at dataene skal låses forsvarligt inde.

- Jeg er i gang med at undersøge de medier som Søren Bech anbefalede,
og umiddelbart ser der OK lovende ud.

Fra : Bent Nagstrup Johans~

Dato : 14-05-01 08:20

"Dennis T." wrote:
> Da der er tale om 5-10gb i et - hvad jeg antager - ikke professionelt
> miljø, så vil jeg mene f.eks. en slave maskine placeret fysisk andet

Hmm... det kan være vi skal til at overveje en opsplitning af
dk.edb.sikkerhed i dk.edb.sikkerhed.privat og
dk.edb.sikkerhed.professionel

/Bent