Små børn og TV
Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 13-08-04 19:15

Min datter på 5½ mdr er blevet helt tosset med at se Abba på DVD - deres
musikvideoer.

Men er det skadeligt eller må kun gerne? Evt begrænsninger for hvor længe?

Nu er det seføli ikke sådan at hun sidder der hverken hver dag eller hele
dagen, men det jo smart mens man fx klarer opvasken....

Fra : Ralph

Dato : 13-08-04 20:19

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min datter på 5½ mdr er blevet helt tosset med at se Abba på DVD - deres
> musikvideoer.
> Men er det skadeligt eller må kun gerne? Evt begrænsninger for hvor længe?

DET er i høj grad skadeligt, DU stopper det svineri øjeblikkeligt, ellers
skal jeg nok sørge for at familieafdelingen i din kommune får besked på det
svineri - fy for fanden.

Derimod er musikvideoer med ToTo, Beatles, George Michael, U2, TV2 o.lign. i
orden.

Til sammenligning prøvede MIN mor med samme slags børnemishandling da jeg
var barn - jeg var dog klog nok (som 4 årig) at smide BusterLarsen-pladen ud
og hugge min storesøsters nye Revolver-plade.

Hvis vi SKAL være lidt alvorlige, så mener jeg ikke at man kan få musik
nok - billederne vil jeg ikke udtale mig om - men jeg har altid (tre gange)
praktiseret at spille et stille stykke musik (det samme til hvert barn)
meget ofte FØR fødslen, og når der så, efter fødslen, var optræk til en
tudetur, så spillede jeg det samme stykke musik, det virkede op til 1½-2 års
alderen, og nu efter 12-16 år kan de stadig kende "deres" sang.

--
venligst
Ralph

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 13-08-04 20:39

> DET er i høj grad skadeligt, DU stopper det svineri øjeblikkeligt, ellers
> skal jeg nok sørge for at familieafdelingen i din kommune får besked på
det
> svineri - fy for fanden.

Uha uha.... troede lige du mente det ;)

> Derimod er musikvideoer med ToTo, Beatles, George Michael, U2, TV2 o.lign.
> orden.

Ja ok men dem har jeg ikke lige nogen med....

> [...]
års
> alderen, og nu efter 12-16 år kan de stadig kende "deres" sang.

Nå okay... men ehh.... så jeg kan roligt lade hende kigge løs så?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-08-04 21:01

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nå okay... men ehh.... så jeg kan roligt lade hende kigge løs så?

Kun så længe, du skræller kartofler imens

Små børn opfatter mere med kroppen end med øjnene. Din datter "ser"
sandsynligvis lige nu med munden og med hænderne - så det, hun har brug for
lige nu, er at smage på og røre ved.
TV sender bogstaveligt på en kanal, hvor hun ikke modtager, og du risikerer,
at hendes erfaring bliver, at verden er ubegribelig og uhåndterlig.
Og hvem er DET godt for?

Musik er fint (og dans) men ikke billeder og flimmer.

Derfor: Hvis både du og hun har det fint med musikken, så lad den køre. Uden
billeder.
Læg hende på maven i kravlegården, så hun kan se dig og det, du laver - og
giv hende en kartoffel at holde på og smage på (med eller uden skræl), der
er så stor, at hun ikke kan få den helt ind i munden.
Det er jo ikke meningen, hun skal blive kvalt, vel.

Så lærer hun, at det far laver, hænger sammen med noget, der føles rundt og
hårdt, smager på en bestemt måde og kan samles op og har en bestemt lyd, når
man taber den.
Det kan hun forstå og håndtere - og det er godt for hende.

Hilsen Inger

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 13-08-04 22:13

> Kun så længe, du skræller kartofler imens

JEg skæller ikke kartofler, det har jeg folk til. Men det hænder da at jeg
skæller æbler og pærer til mos... ;) For resten... skal man putte sukker i
mosen eller ej, dem jeg har spurgt siger både det ene og det andet....

> Små børn opfatter mere med kroppen end med øjnene. Din datter "ser"
> sandsynligvis lige nu med munden og med hænderne - så det, hun har brug
for
> lige nu, er at smage på og røre ved.

Ja det gør hun skam osse resten af dagen...

> TV sender bogstaveligt på en kanal, hvor hun ikke modtager, og du
risikerer,
> at hendes erfaring bliver, at verden er ubegribelig og uhåndterlig.
> Og hvem er DET godt for?

Hmmm det forstår jeg ikke helt... hun ser da ud til at modtage vældig
fint... men hun forstår seføli intet af hvad de synger. Så kan det så
faktisk også undre mig hvorfor bamse og kylling taler så meget
"patte-dansk" - Det hjælpe vel ikke ligefrem på deres udvikling af sprog...
måske det ligefrem er skadeligt?

> Musik er fint (og dans) men ikke billeder og flimmer.

Ok ;) Hvad så med reklamer og ugeaviser - dem er hun helt vild med at krølle
sammen...?

> Derfor: Hvis både du og hun har det fint med musikken, så lad den køre.
Uden
> billeder.

ok

> Læg hende på maven i kravlegården, så hun kan se dig og det, du laver - og
> giv hende en kartoffel at holde på og smage på (med eller uden skræl), der
> er så stor, at hun ikke kan få den helt ind i munden.

Hun bryder sig nu ikke speceilt om at ligge på maven i mere end max 2-3
minutter...
Må hun godt få sådan en rå?

> Det er jo ikke meningen, hun skal blive kvalt, vel.

Nej seføli ikke!

> [...]
når
> man taber den.
> Det kan hun forstå og håndtere - og det er godt for hende.

Ok det vil jeg da prøve næste gang og se hvad der sker ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-08-04 22:31

Martin Nielsen / Fårevejle wrote:

> [...]
> at jeg skæller æbler og pærer til mos... ;) For resten... skal man
> putte sukker i mosen eller ej, dem jeg har spurgt siger både det ene

sukker i begrænset omfang til mindre børn generelt ;)

det er en dårlig vane at starte på så tidligt med al den sukker ;) det
fungerer lidt ligesom ketchup til de lidt ældre børn.... det kamuflerer
smagen og gør at børnene ikke får smagsoplevelsen med, og det er da
trist....
hvorfor i alverden vil du også putte sukker i mosen??

> [...]
> "patte-dansk" - Det hjælpe vel ikke ligefrem på deres udvikling af
> sprog... måske det ligefrem er skadeligt?

jeg har aldrig praktiseret at snakke babysprog eller "patte-dansk" til mit
barn, og gør det heller ikke til nyfødte generelt...... børn får et forkert
indtryk af hvad sprog er og så ender de jo med ikke kun at skulle lære det
en, men to gange... godt nok er børn lærenemme, men hvorfor gøre det mere
besværligt end det er?

derudover ser jeg ikke noget i vejen for at barnet indimellem ser bamse og
kylling eller teletubbies (som hittet var her).... sålænge man som forælder
og andre voksne i barnets nærhed taler almindeligt ;)

> Ok ;) Hvad så med reklamer og ugeaviser - dem er hun helt vild med at
> krølle sammen...?

det føles da også sjovt ;) bare hun ikke spiser kilovis af dem så går det
nok ;)

> Hun bryder sig nu ikke speceilt om at ligge på maven i mere end max
> 2-3 minutter...
> Må hun godt få sådan en rå?

ja da ;) sådan en kold rå kartoffel (jeg foretrækker skrællet) tilpasset en
lille hånd og stor nok til at hun kun kan gumme på den, er perfekt til
tænder der klør ;) rå gulerødder fra køleskabet også genialt ;)
som inger også skriver så oplever de med munden og hænderne i den alder, og
derfor kommer alt i mundhøjde ;) bare lad hende, sålænge det er stort nok
til at hun ikke kan blive kvalt i stykker af det....

--
Knus, Sabina

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-08-04 22:47

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derfor kommer alt i mundhøjde ;) bare lad hende, sålænge det er stort nok
> til at hun ikke kan blive kvalt i stykker af det....

Og der skal såmænd ikke så meget
gulerod til, før barnet bliver kvalt i det -
som det skete for én, jeg kender....

Mvh.Bodil.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-08-04 23:46

Bodil Grove Christensen wrote:

> og derfor kommer alt i mundhøjde ;) bare lad hende, sålænge det er
>
> Og der skal såmænd ikke så meget
> gulerod til, før barnet bliver kvalt i det -
> som det skete for én, jeg kender....

netop derfor skal det være præcist så stort at hun kun lige kan gabe over
det, og så fast at hun ikke kan hive stykker af... derfor i rå tilstand ;)
gulerødder (hele) skåret af i den rette længe er perfekte, fordi de passer
godt ind i den lille hånd, og kan fås store nok tila t de ikke kan ryge ned
i halsen...

--
Knus, Sabina *der selv har prøvet at hive et stykke slik op af halsen på sit
barn, fordi jeg var uopmærksom*

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-08-04 17:33

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse news:cfjgb5
KLIP!

> [...]
> godt ind i den lille hånd, og kan fås store nok tila t de ikke kan ryge

Min veninde er sygeplejerske - og aldeles fornuftig
hvad den slags angår, jeg ville selv ikke vove dit forslag.

> Knus, Sabina *der selv har prøvet at hive et stykke slik op af halsen på
sit
> barn, fordi jeg var uopmærksom*

Jo, tak, det har jeg også - min søn var blå i hovedet, -
så op på hovedet med ham og et slag i ryggen,
ud kom den vingummi.

Mvh.Bodil.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-04 18:01

> Min veninde er sygeplejerske - og aldeles fornuftig
> hvad den slags angår, jeg ville selv ikke vove dit forslag.

ja der kan man bare se hvor forskellige folk er ;)
jeg har ideen fra min tante som også er sygeplejeske og har været det på
barselsgangen i flere år, ganske vist på et lille lokal hospital i det mørke
jylland men alligevel ;) (og hvis datter, som iøvrigt også er sygeplejeske,
også bruger det fra tid til anden til hendes datter ;) )

et passende stykke ville feks være et stykke der er MINDST 7-8 cm langt og
2½-3 cm i diameter.....

--
Knus, Sabina, som har en skøn somalipige der savner et nyt hjem....
send mig en mail hvis du er interesseret ;)

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 14-08-04 07:17

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> sukker i begrænset omfang til mindre børn generelt ;)

JA jeg bruger nu også kun 1 teske-fuld til 10 æbler /pærer. Men er det for
meget eller tilpas? Eller skal jeg måske lade helt være?

> hvorfor i alverden vil du også putte sukker i mosen??

Fordi nogen siger jeg skal ;)

> [...]
> en, men to gange... godt nok er børn lærenemme, men hvorfor gøre det mere

Netop... derfor forstår jeg ikke hvorfor de snakker så pattet i alle
programmer for børn...

> [...]
forælder
> og andre voksne i barnets nærhed taler almindeligt ;)

Oki.... så må hun vil osse se et par musikvideoer i ny og næ?

> [...]
> derfor kommer alt i mundhøjde ;) bare lad hende, sålænge det er stort nok
> til at hun ikke kan blive kvalt i stykker af det....

Hmmm... jeg har nu aldrig set en gulerød der var større end hvad hun kan
gabe over....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-04 13:28

> [...]
>
> JA jeg bruger nu også kun 1 teske-fuld til 10 æbler /pærer. Men er
> det for meget eller tilpas? Eller skal jeg måske lade helt være?

prøv det da :) der er ingen næringsmæssig gevinst ved det.....

> Fordi nogen siger jeg skal ;)

hvem?? (ikke for at snage, men hvis det nu feks er din sundhedsplejeske så
ville jeg tro mere på det, end hvis det var din oldemor på 90 ;) )

> Netop... derfor forstår jeg ikke hvorfor de snakker så pattet i alle
> programmer for børn...

det gør de fordi det fanger ungenes opmærksomhed..... ikke fordi det er
korrekt.... hvis du feks ser bjørnetimen, så vil du opdage at det ikke er
alle programmer der praktiserer det ;)

> Oki.... så må hun vil osse se et par musikvideoer i ny og næ?

ja da ;) hun må jo se hvad du finder ok.... det primære er at hun ikke
sidder for længe og bliver "underholdt".....

> rå gulerødder fra køleskabet også genialt ;)
>
> Hmmm... jeg har nu aldrig set en gulerød der var større end hvad hun
> kan gabe over....

hehe det har jeg med garanti ;) men det primære er nu stadig at den skal
være så stor at hun ikke kan få den ned i halsen ;)

--
Knus, Sabina

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 15-08-04 09:32

> prøv det da :) der er ingen næringsmæssig gevinst ved det.....

Nå ok, så prøver jeg da at undlade sukekr næste gang "jeg er i køkkenet"

> hvem?? (ikke for at snage, men hvis det nu feks er din sundhedsplejeske så
> ville jeg tro mere på det, end hvis det var din oldemor på 90 ;) )

Både mormor og farmor (som begge er i 40´erne)

> [...]
>
> det gør de fordi det fanger ungenes opmærksomhed..... ikke fordi det er
> korrekt.... hvis du feks ser bjørnetimen, så vil du opdage at det ikke er

Men det gør Abba jo så osse - og det er jo ikke pattesprog....

> ja da ;) hun må jo se hvad du finder ok.... det primære er at hun ikke
> sidder for længe og bliver "underholdt".....

Men hvad er "for længe"? 10 min? 30 min? 1 time?

> hehe det har jeg med garanti ;) men det primære er nu stadig at den skal
> være så stor at hun ikke kan få den ned i halsen ;)

Ok... men jeg tror nu jeg prøver med kartoflen først ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-08-04 11:45

> Nå ok, så prøver jeg da at undlade sukekr næste gang "jeg er i
> køkkenet"

god ide ;)

> Både mormor og farmor (som begge er i 40´erne)

så skal du lige huske på at de er fra en generation hvor sukker var et yndet
middel og deres vurdering af behovet måske ikke er helt objektivt ;)
hvad siger sundhedsplejesken og lægen?

> Men hvad er "for længe"? 10 min? 30 min? 1 time?

jeg vil sige 20-30 minutter er ok..... 1 time er for meget hvis det er i et
stræk.....

> Ok... men jeg tror nu jeg prøver med kartoflen først ;)

hehe det styrer du jo selv ;)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-08-04 06:42

> [...]

> Ok ;) Hvad så med reklamer og ugeaviser - dem er hun helt vild med at

Med billeder tænkte jeg nu billeder på TV, ikke billeder i form af bøger og
blade
Men her giver du jo lige præcis selv et eksempel: Hun bruger hænderne og
ikke øjnene til at forholde sig til de reklamer.
Det er sådan, et lille barn har det: Skidt med udseendet, men de er gode at
ha i hånden, krølle sammen og senere rive i stykker. Der kommer lyd på, som
hun selv skaber, og hun kan gøre noget ved reklamerne, så de bliver
"anderledes".
"JUBII!!! Jeg har gjort noget ved verden. Det virker!"

Og den der "Hurra-jeg-har-gjort-det-følelse" kan hun altså ikke få på TV.
Der må hun tage det, andre har bestemt, der skal komme.

Jeg vil gætte på, der ryger lidt papir indenbords også, for hun er jo næsten
NØDT til at smage, om de smager ens hver gang, ikke?
Man kan så diskutere, hvor sundt tryksværte er, og derfor gav jeg også mine
et par stykker madpapir i stedet for.

Hilsen Inger

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 14-08-04 07:20

> Med billeder tænkte jeg nu billeder på TV, ikke billeder i form af bøger
og
> blade

Nå ok...

> [...]
> "anderledes".
> "JUBII!!! Jeg har gjort noget ved verden. Det virker!"

Jeps.... hun er i øvrigt begyndt at sidde selv i barnevogne uden støtte...
er det ikke lidt tidligt? hun er 5 mdr 10 dage. Kan ryggen holde til det?

> Jeg vil gætte på, der ryger lidt papir indenbords også, for hun er jo
næsten
> NØDT til at smage, om de smager ens hver gang, ikke?

Jo hun tager sådan set alt hvad hun kan få fat i i munden... så det gælder
om at holde øje med hvad hun er i nærheden af.... !

> Man kan så diskutere, hvor sundt tryksværte er, og derfor gav jeg også
mine
> et par stykker madpapir i stedet for.

Tjahh..... jeg kender flere der har brugt tricket med de farvestrålende
reklamer... det er ikke mit indtryk at hun ligefrem sluger stykker af
dem....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-08-04 08:14

> Jeps.... hun er i øvrigt begyndt at sidde selv i barnevogne uden støtte...
> er det ikke lidt tidligt? hun er 5 mdr 10 dage. Kan ryggen holde til det?

Jeg har den holdning til børn og det at sidde, at man ikke skal anbringe dem
siddende, med mindre det er nødvendigt. Og det skal ikke vare længere end
højst nødvendigt.
Den dag, de selv sætter sig, kan ryggen holde (og det sker som regel fra
kravlestilling, at de bumper om på numsen - og HOV! Nu har jeg jo hænderne
fri og kan overskue mere!).

Men det er jo en afvejning: De er nødt til at sidde, mens de spiser, og på
et tidspunkt arbejder de på at møve sig op, så de kan nyde udsigten fra
barnevognen - så får man lyst til at give dem lidt hjælp, og det er jo også
fint.
Men igen: ikke længere end højst nødvendigt.
Og det har noget at gøre med, at den siddende stilling begrænser dem i at
bruge kroppen og udvikle deres muskler - og det er jo ikke så fint.

Lad hende for himlens skyld ligge mest muligt på maven, så hun får en stærk
ryg. Det vil hun have glæde af resten af livet.
Det kan godt være, hun ikke er så glad for det her og nu, men så læg dig
selv på maven foran hende og leg titte-bøh eller leg med legetøj og reklamer
eller...

> Jo hun tager sådan set alt hvad hun kan få fat i i munden... så det
gælder
> om at holde øje med hvad hun er i nærheden af.... !

JA!
Og der kan du jo se: Hun er i fuld gang med at undersøge, hvad verden består
af - og det bruger hun munden til.
Lille forsker for fuld udblæsning

> Tjahh..... jeg kender flere der har brugt tricket med de farvestrålende
> reklamer... det er ikke mit indtryk at hun ligefrem sluger stykker af
> dem....

Ok - det gjorde mine, især efter at begyndte at rive dem i stykker.

Hilsen Inger

Fra : karsten klaaby

Dato : 02-09-04 14:34

> Ok ;) Hvad så med reklamer og ugeaviser - dem er hun helt vild med at
krølle
> sammen...?

Ikke så godt der er brugt ufattelige mængder af tryksværte til reklamer og
aviser, og det kan være allergiframkaldende............................men
giv du hende et stykke bagepapir så skal du se.............det kan hun ikke
rive eller sutte i stykker, og så knitre det så dejligt.

MVH Pia

Fra : Jacob

Dato : 13-08-04 20:43

Musik er een ting - tv noget andet. Jeg har også opfostret alle mine børn
med musik, men TV´et holder jeg dem altså fra, så længe jeg kan. Jeg kan
ikke fordrage at se børn sidde som zombier og sluge det ene tv-program efter
det andet.
I stedet for at sætte barnet foran tv, så giv det da noget legetøj i hånden
mens du ordner opvasken. Det får hun meget mere ud af.
Vores de to mindste (tvillinger - 18 mdr.) interesserer sig overhovedet ikke
for tv - måske fordi de har så meget krudt i røven, så alene det at skulle
sidde stille og holde øje med noget der sker i en firkantet kasse, virker på
dem for kedeligt. Men de har masser af legetøj - og det bruge de flittigt...
Og så hører de musik - noget med noget godaw i, så man kan får vredet
hofterne, så er de glade. Børn skal have musik - men ikke "bubber synger
børn i søvn" eller lignende - rigtig musik : U2, Springsteen, Gasolin, Baby
Woodrose - you name it..

Og smid så det tv ud.

Jacob

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 13-08-04 22:06

"Jacob" <madFJERNsen.jacobFJERN@FJERNtiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med musik, men TV´et holder jeg dem altså fra, så længe jeg kan. Jeg kan
> ikke fordrage at se børn sidde som zombier og sluge det ene tv-program

Nej nej, men nu snakker vi om max en ½ time, og hun virker vældig
interesseret. ,men når vi "vender" hende så hun kun kan høre musikken blir
hun gal.

> I stedet for at sætte barnet foran tv, så giv det da noget legetøj i
hånden
> mens du ordner opvasken.

Må prøves....

> Vores de to mindste (tvillinger - 18 mdr.) interesserer sig overhovedet
ikke
> for tv - måske fordi de har så meget krudt i røven,

Det har min så sandelig også på alle andre tidspunkter... det virker lidt på
mig som om hun holder "frikvarter"....

> [...]

> hofterne, så er de glade. Børn skal have musik - men ikke "bubber synger
> børn i søvn" eller lignende - rigtig musik : U2, Springsteen, Gasolin,

Hver sin smag ;) Hun er for øvriigt osse tosset med Bamse og Kylling ;)

> Og smid så det tv ud.

Nej da, det dskal jeg da selv bruge.... ;)

Fra : Heidi Jensen

Dato : 17-08-04 07:57

"Jacob" <madFJERNsen.jacobFJERN@FJERNtiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Musik er een ting - tv noget andet. Jeg har også opfostret alle mine børn
> med musik, men TV´et holder jeg dem altså fra, så længe jeg kan.

Enig- jeg synes heller ikke de skal være afhængig af TV i så tidlig en
alder! Jeg selv blev også holdt fra alt det tv fis, da jeg var barn- i
stedet fik vi (mine søskende og jeg) legetøj eller andet vi kunne lege med!
Vi har derfor altid hellere villet lege i markerne, samle grankogler osv.
Hvor i mod i venindes datter (2 år) er blevet flasket op med TV, nu er det
så sådan, at hun lige meget hvor vi kommer, klistrer sig til skærmen, og
sidder som en anden primadonna og beder mor om at hente slik eller cola-
forkasteligt! Hun har ingen sans for leg, det eneste der interesserer hende
af legetøj er barbie heste, alt andet gider hun ikke.... i stedet sætter hun
sig hen foran fjernsynet og skaber sig, til det bliver tændt!

Jeg kan
> ikke fordrage at se børn sidde som zombier og sluge det ene tv-program
efter
> det andet.

Min venindes datter klarer snildt både "løvernes konge" og "find nemo" lige
efter hinanden... Hun ser også altid med mens de voksne ser, dvs. at hun
både har fået lov til at se "the ring" og andre voldsomme film..... Og hun
ser det, uden at vrikke med ørerne eller blive træt!

> [...]

> hofterne, så er de glade. Børn skal have musik - men ikke "bubber synger
> børn i søvn" eller lignende - rigtig musik : U2, Springsteen, Gasolin,

Ihvetfald det børnene får på værelset når de er 4 år gamle :0) Der findes
andre muligheder man kan aktiverer sit barn på, uden tv skal indgå! Så jeg
vil sige, at i stedet for at sætte Abba på fjernsynet, så put dem i anlæget-
så kan hun ikke blive sur over ikke at kunne se dem! Det er alt for tidligt
at vænne dem til flimmerkassen!

Nu kan jeg sagtens sidder her og være nok så klog med et barn i vente- men
man drager sig jo nogle erfaringer, når man kommer i et hjem med børn! Mit
barn ender sikkert også foran flimmerkassen med cola og slik hver aften :0)
Men så bliver du uden min samtykke....

Heidi

Fra : Jan

Dato : 14-08-04 09:44

Bliver nødt til lige at kommentere de reklamer...
Har ALDRIG haft noget imod reklamer indtil jeg så min svigerfars næsten
allergiske reaktion overfor dem..
Meget mærkeligt, men hans øjne løber i vand og han begynder at nyse så snart
han begynder at læse reklamer, især de tykke farvestrålende fra
dagligvarebutikkerne..
Men egentlig er det jo heller ikke så underligt for de stinker jo hvis man
lugter til dem..

Så noget siger mig, at de er mere eller mindre giftige..,.ikke for at
skræmme, men når vi nu er så bange for talater i børnelegetøj, så vil jeg
ikke give mine børn reklamer, og i hvert fald ikke i munden....

mvh
Lene