Redhat 9 og check af filsystem under boot.
Fra : Magnus Pedersen

Dato : 13-08-04 18:44

En af mine bekendte har sat en Redhat 9 server op. Han har intet
begreb om linux og jeg er løbet tør for gode råd.

Når han har fået slået den lidt uheldigt ihjel og den booter op igen
stopper den ved check af filsystemet og kommer ikke videre uden der
er noegn der trykker Y/N. Det dur ikke da den skal stå et sted hvor
den ikke umiddelbart er til at komme til. På min Mandrake tæller
maskinen ned og booter videre hvis man ikke gør noget.

Hvor indstilles dette?
--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 14-08-04 11:43

On Fri, 13 Aug 2004 19:44:06 +0200, Magnus Pedersen wrote:

> En af mine bekendte har sat en Redhat 9 server op. Han har intet
> begreb om linux og jeg er løbet tør for gode råd.

> Når han har fået slået den lidt uheldigt ihjel

Måske skulle din bekendte holde sig fra Linux og andet der lugter
af Unix?

> stopper den ved check af filsystemet og kommer ikke videre uden der
> er noegn der trykker Y/N.

Normalt kan man give et -a eller -y flag til fsck, så den ikke
stiller spørgsmål. Det kan dog *ikke* anbefales, siden han
risikerer at smadre filsystemerne. Det kan han selvfølgelig også
gøre, hvis han ikke ved hvad han svarer Y/N til.

En bedre løsning er at bruge et journaling filesystem, såsom
reiserfs - det er nogenlunde selv-reparerende.

> Hvor indstilles dette?

Jeg kender ikke RH9, men man kan rette de scripts til, som bliver
kørt under boot - de findes normalt under /etc/rc.d.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-04 19:01

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk@nonogoth.dk> writes:

> En bedre løsning er at bruge et journaling filesystem, såsom
> reiserfs - det er nogenlunde selv-reparerende.

Hvis der er et ext2 filsystem, er det en enkelt øvelse at konvertere
til ext3. Reiserfs kræver svjv en sikkerhedskopigenindrulning.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-08-04 18:44

Magnus Pedersen wrote:

> [...]
>
> Når han har fået slået den lidt uheldigt ihjel og den booter op igen
> stopper den ved check af filsystemet og kommer ikke videre uden der

Hmm, man får da godt nok stillet et spørgsmål under
opstart, hvis ikke systemet er blevet lukket pænt ned.
Men hvis ikke man svarer plejer den da at fortsætte
af sig selv efter fem sekunder.

Udover det ene spørgsmål i starten kan jeg ikke
erindre at have set andre spørgsmål, med mindre, der
er så store problemer, at den beslutter sig for at
kun stille en sulogin til rådighed.

Kan du forklare lidt mere præcist hvad den spørger om?

http://tinyurl.com/5zm3o

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 17-08-04 18:54

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> er så store problemer, at den beslutter sig for at
> kun stille en sulogin til rådighed.
>
> Kan du forklare lidt mere præcist hvad den spørger om?

Nej, desværre, det er ikke min maskine, jeg blev bare bedt om hjælp.
Men ham med problemet har ikke meldt tilbage på min sidste mail om
at uddybe, så han mener vel ikke det er alvorligt...