Avanceret, stabil og hurtig PHP editor søg~
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-08-04 13:14

Hej alle

Jeg har i lang tid brugt Maguma Studio som editor til PHP og HTML, men
den er efterhånden blevet for ustabil til at jeg gider spilde mere tid
på den - det er gået stabilt ned at bakke siden v. 1.1 når vi taler
stabilitet - hvertfald hos mig på hhv. Win2K og WinXP!

Derfor er jeg ude for at finde en ny editor og er lidt i tvivl om, hvad
det skal være, men den behøver ikke nødvendigvis være gratis - hvis man
kan få en markant bedre editor for <2.000kr, kan jeg godt være
tilbøjelig til at give dette!

Her er nogle af mine krav til editoren:
- Stabil og hurtig - Maguma falder på første kriterie, mens eks. Zend
Studio falder på andet kriterie - den kørte rigtigt sløvt på min W2K!
- Color highlighting af syntax (Som i Maguma)
- Function insight (Som i Maguma)
- Klassebrowser (Som i Maguma)
- Muligt at slå php funktioner op direkte via editoren (Som i Maguma)
- Understøttelse af PHP Doc kommentarer (Ej i Maguma gratis-udgave)
- Muligt at debugge php-filer via editoren (OK i Maguma)
- Muligt at have flere projekter med forskellige indstillinger mht.
web-rod, ftp-server osv (OK i Maguma)

Derudover må der gerne være mulighed for at editoren kan bruges med
noget cvs, da jeg sandsynligvis skal igang med at kigge på dette!

Generelt må editoren gerne være kompleks og kræve, at brugeren sætter
sig ind i den og konfigurerer den op så den passer perfekt til kravene -
hellere dette end en editor der fungerer out-of-the-box, men ikke kan
konfigureres særligt meget!

Håber I har nogle gode forslag!

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Mike Toxværd

Dato : 12-08-04 13:38

HTML-KIT ?

Tommy Ipsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> sig ind i den og konfigurerer den op så den passer perfekt til kravene -
> hellere dette end en editor der fungerer out-of-the-box, men ikke kan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Joergensen

Dato : 12-08-04 13:42

On Thu, 12 Aug 2004 14:13:42 +0200, Tommy Ipsen wrote:

[snip]

Jeg vil anbefale Emacs.

> - Stabil og hurtig - Maguma falder på første kriterie, mens eks. Zend
> Studio falder på andet kriterie - den kørte rigtigt sløvt på min W2K!

Jeg har aldrig nogensinde oplevet Emacs gaa ned. Hverken under *nix eller
paa Windows.

> - Color highlighting af syntax (Som i Maguma)

Det kan du med php-mode.el.

> - Function insight (Som i Maguma)

Det kan du med php-functions.el

> - Klassebrowser (Som i Maguma)

Vil du lige forklare hvad det gaar ud paa? :)

> - Muligt at slå php funktioner op direkte via editoren (Som i Maguma)

Endnu en funktion fra php-mode.el

> - Understøttelse af PHP Doc kommentarer (Ej i Maguma gratis-udgave)

Hvordan understoettelse? Det er da bare nogle kommentarer du skriver?

> - Muligt at debugge php-filer via editoren (OK i Maguma)

Hvordan vil du debugge? Mig bekendt har PHP ikke rigtig nogle debugging
faciliteter.

> - Muligt at have flere projekter med forskellige indstillinger mht.
> web-rod, ftp-server osv (OK i Maguma)

Med tramp og en .netrc kan du snildt tilgaa fjerne filer uden brug af
password gennem FTP. Tramp kan ogsaa forstaa samba og ssh/scp og meget
andet.

http://sourceforge.net/projects/php-mode/
http://www.pixelmajik.com/emacs/php-functions.el.gz
http://savannah.gnu.org/projects/tramp

--
Christian Joergensen
http://www.razor.dk/

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-08-04 14:18

Christian Joergensen wrote:

> Vil du lige forklare hvad det gaar ud paa? :)

Formentlig noget alá (en feature jeg selv savner i Quanta):

---- class.foo.php

---- variable: $bar

---- function: foo()

---- function: get_bar()

---- function: set_bar()

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-08-04 15:07

Tonni Aagesen wrote:

> Formentlig noget alá (en feature jeg selv savner i Quanta):
>

> ---- class.foo.php
> |
> ---- variable: $bar
> |
> ---- function: foo()
> |
> ---- function: get_bar()
> |
> ---- function: set_bar()

Helt rigtigt - en træstruktur der giver en hurtig oversigt over
klassen/klasserne og giver mulighed for nemt at navigere rundt i dem -
og hvis der er ordentlig phpDoc understøttelse, vil der poppe noget
hjælpetekst op ved en "hover" med musen.

Mvh Tommy

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-08-04 16:26

On Thu, 12 Aug 2004 16:06:41 +0200, Tommy Ipsen wrote:

> [...]
> og hvis der er ordentlig phpDoc understøttelse, vil der poppe noget
> hjælpetekst op ved en "hover" med musen.

Jeg ved ikke om Komodo kan opfylde alle dine krav - jeg har kun selv lige
haft en prøveversion installeret i en uges tid (til noget Python-kode).
Men nogle af de ting du efterlyser kan den i hvert fald.

.... og så står en personal edition vist kun til $30 - og jeg mener da at
den findes til Windows (kører selv Linux).

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-08-04 15:12

Christian Joergensen wrote:

> Jeg har aldrig nogensinde oplevet Emacs gaa ned. Hverken under *nix eller
> paa Windows.

Det lyder da lovende!

> Det kan du med php-mode.el.

Er det en bestemt mode i Emacs - et plug-in eller hvad?

> Hvordan understoettelse? Det er da bare nogle kommentarer du skriver?

Gerne et nemt interface til indtastning, så jeg ikke selv behøver, at
huske syntaxen og derudover skal de kommentarer jeg indtaster automatisk
benyttes som hjælp ved function insight o.l. for mine egne klasser og
funktioner.

> Hvordan vil du debugge? Mig bekendt har PHP ikke rigtig nogle debugging
> faciliteter.

I Maguma kunne man benytte noget der hedder DBG (http://dd.cron.ru/dbg/)
og der må findes andre tilsvarende pakker der kan integreres i en editor.

> Med tramp og en .netrc kan du snildt tilgaa fjerne filer uden brug af
> password gennem FTP. Tramp kan ogsaa forstaa samba og ssh/scp og meget
> andet.

Igen - er det ekstra moduler, andre editorer eller...?

> http://sourceforge.net/projects/php-mode/
> http://www.pixelmajik.com/emacs/php-functions.el.gz
> http://savannah.gnu.org/projects/tramp

Det vil jeg kigge nærmere på i løbet af de næste dage og så se, hvad der
ellers dukker op - på forhånd tak!

Mvh Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 14-08-04 14:22

Tommy Ipsen wrote:

> [...]
> sig ind i den og konfigurerer den op så den passer perfekt til kravene -
> hellere dette end en editor der fungerer out-of-the-box, men ikke kan

Er der evt. nogen som har prøvet Eclipse - kan ikke helt overskue om det
måske kunne være velegnet, men det kan være nogle andre har afprøvet det
og har nogle erfaringer?

Mvh Tommy

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 14-08-04 17:10

Tommy Ipsen wrote:

> Er der evt. nogen som har prøvet Eclipse - kan ikke helt overskue om det
> måske kunne være velegnet, men det kan være nogle andre har afprøvet det
> og har nogle erfaringer?

Jeg har brugt eclipse en del (sammen med et plugin fra xored.com) - har
dig forladt eclipse til fordel for quanta (som dog mangler et class
view). Eclipse falder nok for kriteriet "hurtig" for mit vekommende, men
er ellers en udemærket editor.

Jeg holder pt. øje med gphpedit, men den er ikke helt stabil endnu.

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 14-08-04 17:13

Tommy Ipsen wrote:

> [...]
> på den - det er gået stabilt ned at bakke siden v. 1.1 når vi taler
> stabilitet - hvertfald hos mig på hhv. Win2K og WinXP!

Måske phped fra Nusphere var noget? Den koster... men fåes både til
linux og windows.

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-04 12:23

<http://www.zend.com/store/products/zend-studio.php?hstore>

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 16-08-04 17:42

Thomas von Hassel wrote:

> <http://www.zend.com/store/products/zend-studio.php?hstore>

Den taber så på hastigheden - det gjorde den hvertfald for 1½ år siden
da jeg prøvede den - den så lovende ud, men var simpelthen for langsom
til, at den var brugbar for mig.

Mvh Tommy

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-04 13:41

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:

> Den taber så på hastigheden - det gjorde den hvertfald for 1 år siden
> da jeg prøvede den - den så lovende ud, men var simpelthen for langsom
> til, at den var brugbar for mig.

prøv igen :) ... jeg skal snart have taget mig tid til at købe den ...
:) hastigheden er helt klart blevet meget bedre ... jeg kører så på OS X
så jeg ved ikke hvordan Windows kører ...men mon ikke det er ca. det
samme ?

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.