Hvorfor kan marginheight ikke være lig 0?
Fra : Koeffe

Dato : 11-08-04 21:56

Jeg har lavet et design i Photoshop og sliced det.

Jeg har så sat det sammen med frames: En gennemgående i toppen, en bjælke i
venstre side og så er resten der hvor "det hele sker". Altså et klassisk
setup.

Hvorfor kan jeg ikke få frames'ne til at sidde helt tæt op af hinanden?
Selvom marginheight og marginwidth er sat til nul, så er der en lille revne
alligevel?

Det skal lige siges at jeg lige har lært mit første HTML for to dage siden,
så det skal altså
skæres helt ud i pap. CSS og alt det der er jeg ikke bekendt med.

Kan det overhovedet lade sig gøre at fjerne det hul, med elementær HTML?

--
Koeffe

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-08-04 22:21

"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> writes:

> Jeg har lavet et design i Photoshop og sliced det.

Ikke nogen særlig tilpasningsvenlig fremgangsmåde.
<URL:http://www.westciv.com/style_master/house/good_oil/not_paper/>

> Jeg har så sat det sammen med frames: En gennemgående i toppen, en bjælke i
> venstre side og så er resten der hvor "det hele sker". Altså et klassisk
> setup.

Frames er et klassisk problem. Du kunne overveje ikke at bruge frames,
da det er dem der giver dig problmerne.

> Hvorfor kan jeg ikke få frames'ne til at sidde helt tæt op af hinanden?
> Selvom marginheight og marginwidth er sat til nul, så er der en lille revne
> alligevel?

Margin virker kun på indholdet af frames.
Du kan bruge noget ikke-standard HTML til at bestemme afstanden
mellem frames:
<frameset ... framespacing="0">
<frame ... frameborder="no">

(Lidt google'ing gav:
<URL:http://www.lib.tsinghua.edu.cn/chinese/INTERNET/HTML/Table/frame.html>)

Du skal være opmærksom på at det ikke er korrekt HTML, og din side vil
ikke validere i en HTML-validator. Det er ikke noget jeg normalt vil
anbefale (men det er frames heller ikke).

> Det skal lige siges at jeg lige har lært mit første HTML for to dage
> siden, så det skal altså skæres helt ud i pap. CSS og alt det der er
> jeg ikke bekendt med.

Begynd endelig, det er vejen frem. :)

> Kan det overhovedet lade sig gøre at fjerne det hul, med elementær HTML?

Elementær, ja. Korrekt, nej. :)

/L

Fra : Koeffe

Dato : 11-08-04 23:07

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Ikke nogen særlig tilpasningsvenlig fremgangsmåde.
> <URL:http://www.westciv.com/style_master/house/good_oil/not_paper/>

Meeegt lang tekst, som jeg ikke lige læse nu her kl 00.05 og formegentlig
heller ikke senere, jo mindre den er meget vigtig?

> Frames er et klassisk problem. Du kunne overveje ikke at bruge frames,
> da det er dem der giver dig problmerne.

Jeg er ligeglad hvad jeg bruger. Bare jeg kan få lavet mit photoshop layout
om til en webside, og det er noget jeg selv kan finde ud af.

> Margin virker kun på indholdet af frames.
> Du kan bruge noget ikke-standard HTML til at bestemme afstanden
> mellem frames:
> <frameset ... framespacing="0">
> <frame ... frameborder="no">

Det er også det jeg har gjort.

> Du skal være opmærksom på at det ikke er korrekt HTML, og din side vil
> ikke validere i en HTML-validator. Det er ikke noget jeg normalt vil
> anbefale (men det er frames heller ikke).

huh?

> Begynd endelig, det er vejen frem. :)

Jep jep, men man skal lige kravle før man kan gå.

> Elementær, ja. Korrekt, nej. :)

Hvordan skal den forstås?

--
Koeffe

Fra : Simon Shine

Dato : 12-08-04 06:53

Koeffe wrote:
> [...]

> Jeg er ligeglad hvad jeg bruger. Bare jeg kan få lavet mit photoshop layout
> om til en webside, og det er noget jeg selv kan finde ud af.

Jeg vil paastaa at langt de fleste der stykker et design sammen fra et
billede bruger tabeller - dem kan du ogsaa fjerne kanterne helt fra
meget nemt selv uden CSS, border="0".

> huh?

"Korrekt" er ifoelge W3Cs standarder, det som er "rigtigt HTML" fordi
metoderne brugt er dokumenterede og beskrevede saa andre kan forstaa din
kode (her kan "andre" forstaas som dem der laeser din kildekode saavel
som ham der udvikler browseren til at fremvise siden. Det duer ikke at
folk laver deres egne tags for saa bliver det for uoverskueligt at
vedligeholde et format. Den slags kan man goere i XML.)

> Jep jep, men man skal lige kravle før man kan gå.

Jeg laerte forresten at gaa foer jeg laerte at kravle. Jeg laerte foerst
at kravle da jeg fik min lillebror og laerte det af ham. Sjovt, ikke?
Jeg havde udviklet en anden metode hvor jeg kunne sidde paa min ende og
skubbe mig frem lige foer jeg laerte at gaa.

Moralen er vel at man ikke skal laere tingene i en raekkefoelge hvis man
ikke mener man har brug for det? Eller oedelaegger jeg historien ved at
lave en morale?

--
Beware of the evil loopback

Fra : jopa

Dato : 11-08-04 22:20

<Koeffe> griflede bla :

> Kan det overhovedet lade sig gøre at fjerne det hul, med elementær
> HTML?
Vi snakker Frames/Rammer ik!
I så fald kan det ikke lade sig gøre med Valid kode, men hvis du er ligeglad
med det så
border="0" mener jeg at kunne huske.
ps: frames sucks

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Koeffe

Dato : 11-08-04 23:03

"jopa" <design@zora.invalid> skrev i en meddelelse

> <Koeffe> griflede bla :

> Vi snakker Frames/Rammer ik!

Jo :)

> I så fald kan det ikke lade sig gøre med Valid kode, men hvis du er
ligeglad
> med det så
> border="0" mener jeg at kunne huske.

altså frameborder="0"? Det er også det jeg har gjort, men det giver
stadgivæk en lille hvid rille. :/

> ps: frames sucks

Sikkert, men jeg prøvede også at lave det hele som en tabel og så bruge
noget iframe, men der kom sq også en kant på - æv!

--
Koeffe

Fra : jopa

Dato : 12-08-04 06:59

<Koeffe> griflede bla :

> altså frameborder="0"? Det er også det jeg har gjort, men det giver
> stadgivæk en lille hvid rille. :/

Du skal også indsætte border="0" for at de er væk
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Koeffe

Dato : 12-08-04 22:41

> <Koeffe> griflede bla :

> Du skal også indsætte border="0" for at de er væk

Jæs! Der var den :cD

--
Koeffe

Fra : inga schmidt

Dato : 12-08-04 08:46

Koeffe wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> så det skal altså
> skæres helt ud i pap. CSS og alt det der er jeg ikke bekendt med.

Når du nu er alligevel er på 'kravlestadiet' hvorfor så ikke tage CSS med? Det
vil gøre det meget lettere for dig at 'gå' fremover.

> Kan det overhovedet lade sig gøre at fjerne det hul, med elementær HTML?

Ja, med CSS

Mvh Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne