Mac og JS - problemer
Fra : Pernille

Dato : 12-08-04 14:07

http://www.dms.dk > Dokumenter og referater har jeg brugt et javascript,
som en mac-bruger nu siger giver problemer:

"Jeg kan ikke åbne arkiverne i 'dokumenter og referater' fra min Mac (OS
10.x) hverken med den ene den anden eller den tredje browser. Der er
simpelthen ingen reaktion når man klikker på en mappe for at åbne den."

Er der nogen af jer der har en idé om hvorfor? Venstremenuen på sitet
benytter også JavaScript, men her er der ingen problemer....
(hm... måske er det slet ikke javascriptet der driller?)

På forhånd tak,
Pernille

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-08-04 14:45

Pernille skrev:

> På http://www.dms.dk > Dokumenter og referater har jeg brugt
> et javascript, som en mac-bruger nu siger giver problemer:

Det virker heller ikke på Windows med Firefox eller Opera.

> "Jeg kan ikke åbne arkiverne i 'dokumenter og referater' fra
> min Mac (OS 10.x) hverken med den ene den anden eller den
> tredje browser. Der er simpelthen ingen reaktion når man
> klikker på en mappe for at åbne den."

Prøv at validere din side. Du genbruger id-værdier og bruger også
nogle ugyldige id-værdier.

Standardlinks om validering følger:
Hvordan: <http://www.html-faq.dk/1005.asp>
Hvorfor:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : frumadsen

Dato : 26-08-04 14:21

> Prøv at validere din side. Du genbruger id-værdier og bruger også
> nogle ugyldige id-værdier.

Det har jeg nu forsøgt at rette op på med flg. testside:
http://www.dms.dk/dms_portal/arb/dokumenter_og_referater3.htm

og der er stadigt problemer... Flere råd?
- Pernille

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-08-04 14:46

frumadsen skrev:

> Det har jeg nu forsøgt at rette op på med flg. testside:
> http://www.dms.dk/dms_portal/arb/dokumenter_og_referater3.htm

Der er stadig et par fejl - men næppe nogen der har indflydelse på
javascriptet. Min javascriptkonsol melder følgende fejl:

Fejl: uncaught exception: [Exception... "Illegal operation on
WrappedNative prototype object" nsresult: "0x8057000c
(NS_ERROR_XPC_BAD_OP_ON_WN_PROTO)" location: "JS frame ::
http://www.dms.dk/dms_portal/arb/dokumenter_og_referater3.htm ::
musklik :: line 12" data: no]

Jeg vil tro at det er dit forsøg på at slippe for at skrive
document.getElementByID hele tiden der fejler - hvis du skriver det
ud, så virker det.

Hvis du vil forkorte funktionskaldet til document.getElementByID,
skal du i stedet lave en wrapperfunktion:

function gbi(id){
   return document.getElementById(id);
}

- den vil virke både i IE og i andre browsere.

Men som nævnt kan du også bare skrive document.getElementByID
dirkete ind.

En helt trejde mulighed er at gemme referencen til objektet i en
variabel - altså i stedet for at have

   var gbi = document.getElementById

- som global variabel, kan du i din funktion skrive:

   function musklik(id){
       var myobj = document.getElementById(id);

       if (myobj.style.display == 'none'){

NB: Dit css-ark bliver sendt med mime-typen application/x-pointplus
- det kan betyde at det ikke bliver vist i alle browsere. Korrekt
mime-type for css-ark er text/css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen