Traktørsted på Stevns Klint.
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-07-04 13:47

Når jeg tidligere har besøgt Stevns Klint har jeg bare i forbifarten set, at
der ved siden af den store P-plads lå et spisested, der så ud til at have
store selskabslokaler i flere forskellige bygninger.

I går blev jeg så klar over at helt sådan forholder det sig ikke. Dels
hedder
det et traktørsted, dels ligger der i midten af 'etablissementet' det
sødeste
lille bondehus, med et endnu mindre bondehus ved siden af.

Disse to små stråtækte huse må vel en gang have udgjort det egentlige
traktørsted. Jeg gætter på at tilbygningerne er kommet henad vejen,
efterhånden som Højerup Kirke tiltrak flere og flere besøgende.

Det viste sig at tilbygningen til venstre for indgangen ikke var et
kæmpestort
selskabslokale, men derimod en rummelig og smukt møbleret spisestue. I det
lille hus var der to indre rum, hvor folk sad og spiste mellem allehånde
dejlige
gamle almuemøbler. Videre ind ad gik man forbi store gamle egetræskister og
en spinderok - altså et sted som virkelig var et besøg værd.

Er der nogen, som kender lidt til stedets historie? Hvor længe har der
været traktørsted, er der andet som er værd at vide?

Hilsen Ruth

Fra : Daddy

Dato : 20-07-04 14:24

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, som kender lidt til stedets historie? Hvor længe har der
> været traktørsted, er der andet som er værd at vide?

Hej Ruth,
Jeg kender udmærket stedet, men desværre ved jeg ikke mere end dig på
stående fod.
Imidlertid mener jeg at kunne huske, at der på Stevns Museum, som ligger
lige i nærheden,
findes materiale, der har med det at gøre.
Ellers ville jeg nok kontakte lokalarkivet.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS! Fjern dyret fra min Emailadresse
ved direkte henvendelse

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-07-04 18:38

"Daddy" skrev i en meddelelse
> [...]

> lige i nærheden,
> findes materiale, der har med det at gøre.

Nå ja, jeg så flere sidde og blade i nogle ret finebrochurer med forskellige
billeder af, hvad der er at se. Dem havde de måske fra museet, hvor jeg
ikke var inde.

> Ellers ville jeg nok kontakte lokalarkivet.
> ved direkte henvendelse

Ja, man bør bruge de mange lokalarkiver vi har ud over hele landet.
Tak for dit svar.

Venlig hilsen Ruth

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-04 15:34

Ruth Nielsen skrev:
> Er der nogen, som kender lidt til stedets historie? Hvor længe har der
> været traktørsted, er der andet som er værd at vide?

Traktørstedet Højeruplund v/Stevns Klint er et hyggeligt
sted hvor der har været drevet Traktørsted siden 1846.
Link:
http://www.danskerestauranter.dk/dk/restaurant/traktoerstedet-hoejeruplund-v-stevns-klint-st-heddinge-56502911/traktoerstedet-hoejeruplund-v-stevns-klint.html

Jeg husker det fra en ekskursion med nogle geologer, hvor vi
var nede at se på "kridt/tertiærgrænsen" m.m. og da vi skulle
spise vore medbragte madpakker, fik vi lov til at sidde indenfor,
mod et mindre beløb for at bruge stedets bestik. Drikkevarer
måtte vi selvfølgelig købe, men vejret var lidt fugtigt, så vi
var alle tilfredse med ordningen.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-07-04 19:06

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Traktørstedet Højeruplund v/Stevns Klint er et hyggeligt
> sted hvor der har været drevet Traktørsted siden 1846.

Waouw helt siden 1846. Da vi havde den lange tråd om traktørsteder
for over et år siden, blev der fortalt mange ting om forskellige steder
rundt
om i landet. Men jeg kan ikke huske om der blev fastslået noget om hvor
gammel skikken med de rigtige traktørsteder - dem hvor man kunne komme
med en medbragt madkurv - mon kunne være. Der blev skrevet om steder,
som havde deres storhedstid fra år 1900 til måske 1920, men jeg synes,
jeg forstod på min far at mange også var livligt besøgt i 1930'erne.
Selv har jeg ikke hørt om noget traktørsted, der var så gammelt som 1846.

> [...]
> mod et mindre beløb for at bruge stedets bestik. Drikkevarer
> måtte vi selvfølgelig købe, men vejret var lidt fugtigt, så vi

Tak for linket, det ser ud til at kunne give mange oplysninger om lignende
steder rundt om i landet.

Og - ja man kan stadig komme med sin madpakke der på stedet og så
bare betale en symbolsk kuvert-afgift for at spise indendørs. Men vi spiste
"Stjerneskud", som var helt overdådige. Nå, men så går vi over i det som
er OT.

Men det er i hvert fald utroligt så meget der er at komme efter indenfor det
lille område derude på klinten. Der er to kirker, fra hver sin tidsalder, et
egensmuseum, fiskerhuset, en stor mindepark, synet af det sted hvor en
del af kirken styrtede ned og noget at gå efter for både geologer og
arkæologer.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-04 20:00

Ruth Nielsen skrev:

> [...]
> om hvor gammel skikken med de rigtige traktørsteder - dem hvor man
> kunne komme med en medbragt madkurv - mon kunne være.

Du har da ret i at det lyder mærkeligt. Årstallet 1846 er det de selv
skrev på deres hjemmeside. Jernbanen til Store Heddinge og Rødvig
blev først indviet i 1879. Man skulle ikke tro at der var særlig megen
"traktørstedsturisme" før den tid.

Og geologerne, som nu valfarter til klinten fra hele verden,
vidste ikke før cirka 1980 at klinten var det bedste sted i
verden at studere det iridiumholdige fiskelerlag, som vidner
om den "eftermiddag ved kaffetid" for 65 millioner år siden,
hvor dinosaurerne måtte sige farvel til livet her på jorden,
fordi der faldt en stor meteorit ned på jorden og slukkede
lyset.

Nu er det jo spændende om der igen går "landbrugspolitik" i
sagen om offentlighedens adgang til at vandre en tur langs
denne helt unikke klint og filosofere over de dramatiske skift
mellem denne verdens livsformer.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-07-04 21:23

> [...]
> skrev på deres hjemmeside. Jernbanen til Store Heddinge og Rødvig
> blev først indviet i 1879. Man skulle ikke tro at der var særlig megen

Nåe næh, men det var nu ikke sådan at jeg ville så tvivl om, hvorvidt
man kunne have haft en slags servering dér på stedet i 1846 - hvad
ved vi overhovedet om, hvordan man levede netop dér på stedet midt
i 1800-tallet?
Så skulle man enten gøre som Daddy skriver, kontakte lokalarkivet eller
slå op i en folketællingsbog for 1850 og se, hvad der står om den adresse,
som er nævnt på det link, du sendte.

Altså HVIS man meget gerne vil vide om noget blev kaldt traktørsted
på det tidspunkt.

> [...]
> hvor dinosaurerne måtte sige farvel til livet her på jorden,
> fordi der faldt en stor meteorit ned på jorden og slukkede

Og jeg vidste det heller ikke før nu i dette øjeblik.

Hvis det er så længe siden, kan det vel ikke være dén, der er
årsag til at der blev slået et stort dybt hul, som så er grund til
at vi nu ser de stejle kridtvægge på Stevns og på Møn.

> Nu er det jo spændende om der igen går "landbrugspolitik" i
> sagen om offentlighedens adgang til at vandre en tur langs
> denne helt unikke klint og filosofere over de dramatiske skift
> mellem denne verdens livsformer.

Den side af "landbrugspolitiken" har jeg ikke hørt om. Jeg kender
derimod lidt til at man har lavet en lov, som sikrer at man kan vandre
langs næsten alle danske strande. Står den lov ike så fast, at der ikke
er nogen der kan komme og lave den om?

Tjah hvis man går nordpå fra Højerup Kirke, går man gennem det der
vist kaldes "Mindeparken" (?), og fortsætter man videre skulle man
komme til et fyrtårn, men er der ikke et militært område, der spærrer
vejen, så man ikke kan komme helt over til fyret? Man kan også gå et
stykke sydpå langs samme kyst, og jeg synes det lyder helt vildt, hvis
man ikke skulle kunne blive ved at gå der.

Lad os da håbe, det ikke kan gå sådan.

Med venlig hilsen Ruth...

.... som gerne ville vide, hvem der trækker i trådene i baggrunden.