Hørelsen...
Fra : Thomas Gajda Joergen~

Dato : 11-08-04 11:27

Hejsa!

Jeg ved ikke om ved skriver i den rette nyhedsgruppe, men jeg prøver
alligevel...

1. Jeg har ved flere lejligheder diskuteret med mine venner, om man
kan høre forskel på MP3- og almindelig CD-musik. Mine venner kan ikke
høre nogen nævneværdig forskel. Jeg mener selv, at jeg kan høre en
stor forskel.

2. Jeg har under en lydprøve på Skanderborg Festival oplevet, at nogle
af mine festivalvenner ikke kunne høre lyden ændre karakteristik, når
lydteknikeren skruede på knapperne. Det undrede mig meget, da jeg
hørte det klart og tydeligt.

3. Når jeg lytter til musik, morer jeg mig af og til med at tælle,
hvor mange instrumenter der optræder i nummeret. Det er der mange af
mine bekendte, der simpelthen ikke kan.

Nu er mit spørgsmål så:
Hvad afgør og man kan de ovennævnte ting? Er det simpelthen bare et
spørgsmål om høretræning? Jeg spiller selv bas og guitar, og har ofte
lyttet til musik, hvor jeg "aflurer" bestemte instrumenter, f.eks.
guitaren.

Stor hilsen
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-04 11:59

Thomas Gajda Joergensen skrev:

> [...]
>kan høre forskel på MP3- og almindelig CD-musik. Mine venner kan ikke
>høre nogen nævneværdig forskel. Jeg mener selv, at jeg kan høre en

Jeg spiller musik selv, så jeg er også øvet i at lytte.

>Nu er mit spørgsmål så:
>Hvad afgør og man kan de ovennævnte ting?

Medfødte evner og træning.

>Er det simpelthen bare et spørgsmål om høretræning?

Nej, men det er en meget vigtig komponent. En med et godt øre der
ikke bliver trænet, vil ikke kunne høre det du kan. På den anden
side er der folk der ikke engang - selv med træning - kan afgøre
om intervallet går op eller ned hvis man spiller to toner efter
hinanden.

>Jeg spiller selv bas og guitar, og har ofte lyttet til musik, hvor jeg
>"aflurer" bestemte instrumenter, f.eks. guitaren.

Og derfor får du udviklet dine medfødte evner maksimalt.

Vi kan som eksempel tage malerier som du måske aldrig har
studeret nærmere. En øvet maler har en fornemmelse af - eller
måske endda præcis viden om - hvor meget gul der skal i en blå
for at give en bestemt nuance. Jeg skulle engang i en farvehandel
købe 3 liter maling mere til min stue der var 4/5 færdigmalet.
Jeg kom med en indtørret farveprøve som han ramte så præcist at
der ikke var forskel at se da jeg var færdig med at male.

Lige så utrænet som jeg er i at gennemskue farvenuancer, lige så
uøvede er dine kammerater i at opfange lydeffekter og genkende
instrumenter. De fleste af dem ville kunne lære en hel del hvis
de havde interessen.

Jeg har en kammerat hvis musikalske udvikling blev forsømt mens
han var barn. Han fik interessen som 30-årig. Han sang falsk så
det var en gru, og det var tilfældigt om han gik op eller ned når
han skulle skifte tone.

I dag synger han rent og spiller udmærket brugsguitar og lidt
suppe, steg og is. Det viser hvor meget træning betyder.

--
Bertel

Fra : Thomas Gajda Joergen~

Dato : 12-08-04 11:15

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message news:<rvtjh05nnjkv9cerdomh1tj51kiecf3b6d@news.telia.dk>...

> [...]
>
> I dag synger han rent og spiller udmærket brugsguitar og lidt
> suppe, steg og is. Det viser hvor meget træning betyder.

Hej Bertel!

Tak for det gode svar!

Jeg har gravet lidt videre i emnet, og jeg har fundet ud af, at der
findes hørelæreundervisning udgivet på CD/CDROM. Måske skulle man
prøve at eksperimentere lidt med den slags. Det kunne jo være
spændende, at træne min hørelse endnu mere.

Hilsen
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-04 11:42

> [...]

>prøve at eksperimentere lidt med den slags. Det kunne jo være
>spændende, at træne min hørelse endnu mere.

Ja, al træning vil gøre dig bedre.

Hvis du ikke har prøvet det før, så få en anden til at spille to
toner og find så ud af hvilket interval det er. Det er lidt
sværere hvis de spilles samtidig.

Hvis du kan synge og vil have noget træning der er mere social,
så meld dig i et kor. Jeg har ikke selv dyrket det, men nogle af
mine søskende har haft stor fornøjelse af det.

--
Bertel

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 11-08-04 16:24

"Thomas Gajda Joergensen" <tgajdaj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

Hej

> [...]
> spørgsmål om høretræning? Jeg spiller selv bas og guitar, og har ofte
> lyttet til musik, hvor jeg "aflurer" bestemte instrumenter, f.eks.
Det er nok træningen, men også opmærksomhed.
Dine venner er måske mere interesseret i øl og damer, end i bas og diskant.
Jeg har selv hørt meget Mike Oldfield og Pink Floyd, hvor man kan 'følge'
flere forskellige melodier 'inde i' musikken.
Flere jeg kender synes mest at det er støj.

Søren.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 13-08-04 10:08

Søren 35 - Ølstykke wrote:
> Jeg har selv hørt meget Mike Oldfield og Pink Floyd, hvor man kan 'følge'
> flere forskellige melodier 'inde i' musikken.
> Flere jeg kender synes mest at det er støj.

Jeg kender det. Et eksempel er "Cake - Italian Leather Sofa". Jeg synes
det lyder helt fantastisk med vokal, to guitarer, en bas og en trompet
der nærmest kører hver sin rytme, for det meste samtidigt. Andre synes
bare det er larm.

Jeg spiller selv musik, og siden jeg begyndte på det, begyndte jeg
samtidig at lytte meget teknisk til numrene, og kan lide at finde små
detaljer og variationer. Det er måske derfor jeg ikke gider at lytte til
det meste pop, dance, techno, house og den slags? Jeg begynder hurtigt
at kede mig. Og hvis nogen nu vil påstå at jeg ikke længere evner at
*nyde* musik, så kan jeg kun sige at intet kunne være længere fra
sandheden.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk
jakob@dataloger.dk | Vinder af 1. division

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 13-08-04 10:24

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at kede mig. Og hvis nogen nu vil påstå at jeg ikke længere evner at
> *nyde* musik, så kan jeg kun sige at intet kunne være længere fra

Hej Jakob

Det er der sådan set ikke noget unormalt i. Hvis du prøver F.eks " Ingen
regning " eller ingen faktura, eller No charge, hvad man vælger at kalde
den. Skræl den for alt, og du står tilbage med " I understand " Bare et
skægt sammentræf..

M.V.H.....Benny..

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 13-08-04 10:52

Benny Mortensen 9380 wrote:
> [...]
> regning " eller ingen faktura, eller No charge, hvad man vælger at kalde
> den. Skræl den for alt, og du står tilbage med " I understand " Bare et

Det kan godt være det bare er mig... men jeg aner *overhovedet* ikke
hvad du taler om

Fra : Istrigy Kastimetos

Dato : 13-08-04 15:24

nej det er ikke kun dig. " ingen fakture " ????