Måling af 10 meter?
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 11:01

OK, virker sikkert som et dumt spørgsmål, men hvordan måler jeg en
afstand nemmest/billigst på 10 meter? Nøjagtigheden skal være ~5 mm
eller bedre.

Jeg startede med bare at tage en tommestok, men den er 2 meter, og jeg
tvivler på at den har en nøjagtighed på 1 mm. Da det skal være i lige
linje har tommestokken jo også det problem at den bukker.

Nogen idéer?

Med venlig hilsen Preben

Fra : *XxX*

Dato : 02-08-04 20:38

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tvivler på at den har en nøjagtighed på 1 mm. Da det skal være i lige
> linje har tommestokken jo også det problem at den bukker.

For noget tid siden kunne man købe en sonar i aldi til 150 kr. der kunne
måle afstand og rumfang af en kasse, eller sådan noget.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-04 11:36

Preben Mikael Bohn skrev:

>Jeg startede med bare at tage en tommestok, men den er 2 meter, og jeg
>tvivler på at den har en nøjagtighed på 1 mm.

Det tror jeg nu nok den har.

Mål en snor ud på 10 meter ved hjælp af tommestokken. Sørg blot
for at snoren ikke er for elastisk.

--
Bertel

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 12:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det tror jeg nu nok den har.

Det er da muligt; er blot bange for at den akkumulative usikkerhed
bliver større, når opmålingen af snoren også kommer oveni...

> Mål en snor ud på 10 meter ved hjælp af tommestokken. Sørg blot
> for at snoren ikke er for elastisk.

Jeps, der er jo ret vigtigt... :)

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-04 12:38

Preben Mikael Bohn skrev:

>Det er da muligt; er blot bange for at den akkumulative usikkerhed
>bliver større, når opmålingen af snoren også kommer oveni...

Naturligvis gør den det, men hvis tommestokkens fejl er mindre
end 1 mm, og du er omhyggelig, bliver den akkumulerede fejl
mindre end 5 mm.

Hvad skal du egentlig bruge det til?

--
Bertel

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 12:51

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvad skal du egentlig bruge det til?

Jeg skal teste nogle lav-kvalitets GPS-modtagere mod en professionel...
Et lille hobby-projekt, som jeg endelig er gået i gang med...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-04 13:00

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message

> Jeg skal teste nogle lav-kvalitets GPS-modtagere mod en professionel...
> Et lille hobby-projekt, som jeg endelig er gået i gang med...

Du får aldrig lav-kvalitets GPS modtagere med nøjagtighed på 10 m med en
usikkerhed på 5 mm, ikke engang 5 cm.
Og hvis du vil have professionelle med nøjagtighed på omkring 10 cm koster
det mange mange penge, mere en dit hobby projekt sikkert kan bære.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 13:09

Christian B. Andresen wrote:
> Du får aldrig lav-kvalitets GPS modtagere med nøjagtighed på 10 m med en
> usikkerhed på 5 mm, ikke engang 5 cm.

Joda...

> Og hvis du vil have professionelle med nøjagtighed på omkring 10 cm koster
> det mange mange penge, mere en dit hobby projekt sikkert kan bære.

Nejda, det er helt gratis.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-04 13:18

> Joda...

DGPS eller WAAS eller

?

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 13:24

Christian B. Andresen wrote:
> DGPS eller WAAS eller

DGPS

> koster

> ?

Man kan jo låne...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-04 13:31

> DGPS

Hvis du skal have +/- 5 mm skal det være meget godt udstyre, måske endda
kombineret med laser.

> Man kan jo låne...

Det er rigtigt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-04 13:20

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message

> Joda...

Jeg blev ikke færdi onden jeg trykkede på send ??!?!?!

DGPS eller WAAS eller lign. giver dig stadig ikke nøjagtighed meget bedre
end 3 meter.

> Nejda, det er helt gratis.

?
Hvordan det ?

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 13:26

Christian B. Andresen wrote:
> DGPS eller WAAS eller lign. giver dig stadig ikke nøjagtighed meget bedre
> end 3 meter.

Jo... CDGPS...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-04 13:34

> Jo... CDGPS...

Hvis du mener http://www.cdgps.com/e/index.htm eller
http://www.gps1.com/DGPS/CDGPS.html så er der kun "sub-meter accuracy (~
0.3m) with dual frequency GPS receivers " og kun i Canada.

Så øjemål er næsten lige så godt på en 10 meters afstand

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 13:49

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> http://www.gps1.com/DGPS/CDGPS.html så er der kun "sub-meter accuracy (~
> 0.3m) with dual frequency GPS receivers " og kun i Canada.

Ja, sådan går det med kuk i forkortelserne... CDGPS = carrier phase
differential GPS.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-04 13:53

> Ja, sådan går det med kuk i forkortelserne... CDGPS = carrier phase
> differential GPS.

CP-NDGPS så

Jeg vil google lidt rundt for at lære lidt om det.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 14:02

Christian B. Andresen wrote:
> CP-NDGPS så

Nej, uden P'et og N'et... Nogle gange kalder man det også blot for
CPD (for carrier phase differential)

> Jeg vil google lidt rundt for at lære lidt om det.

Det er såmænd relativt simpelt; det er blot en slags interferometri: Du
har to faser (én per modtager for hver sat) med en bølgelængde på ~20 cm
og en instantan måle-nøjagtighed på ~1 cm (kun termisk støj). Udfra
disse skal man blot finde de to modtageres relative position efter en
længere måleserie.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-04 14:10

> [...]
> og en instantan måle-nøjagtighed på ~1 cm (kun termisk støj). Udfra
> disse skal man blot finde de to modtageres relative position efter en

Noget man relativt simplet kan lave hvis man har 2 gps moduler med rs232
udgang ?

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 14:28

Christian B. Andresen wrote:
> Noget man relativt simplet kan lave hvis man har 2 gps moduler med rs232
> udgang ?

Tjah, hvis de kan give fase-information ud, og fasen ikke er "dårlig"
(der er nogle moduler der efter sigende har problemer med deres
fase-output, det er bl.a. det jeg vil teste om mine har). Der skal
naturligvis laves lidt matematik og den slags, men det kan lade sig gøre
(har selv lavet det før med professionelle modtagere, og fase-målingen
er jo (næsten) den samme på de billige modtagere).

Med venlig hilsen Preben

Fra : ML-78

Dato : 02-08-04 12:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det tror jeg nu nok den har.

Måske, men når man lægger den i forlængelse af hinanden fem gange vil
der være en yderligere usikkerhed mellem hver flytning af tommestokken.
Den kan nemt være større en tommestokkens egen usikkerhed.

> Mål en snor ud på 10 meter ved hjælp af tommestokken. Sørg blot
> for at snoren ikke er for elastisk.

Man kan næppe strække en 10 m lang snor så den bliver tilstrækkelig
vandret uden at forlænge den med mindst de 5 mm.

ML-78

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-08-04 12:39

Scripsit Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com>

> OK, virker sikkert som et dumt spørgsmål, men hvordan måler jeg en
> afstand nemmest/billigst på 10 meter? Nøjagtigheden skal være ~5 mm
> eller bedre.

Mon ikke det letteste er at gå i et byggemarked og købe et 20 m
stålmålebånd?

--
Henning Makholm "Occam was a medieval old fart. The simplest
explanation that fits the facts is always, God did it."

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 12:52

Henning Makholm wrote:
> Mon ikke det letteste er at gå i et byggemarked og købe et 20 m
> stålmålebånd?

Naturligvis.... Takker...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-04 14:02

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com>

> Mon ikke det letteste er at gå i et byggemarked og købe et 20 m
> stålmålebånd?

I går alle helt galt i byen i denne tråd. Vi er i videnskabsgruppen,
ikke i dk.fritid.hus-og-have.

Preben skal selvfølgelig bygge et atom-stopur. Byg så en laser (en
lommelygte kan selvfølgelig også bruges, hvis du er doven). Placer
laseren ved udgangspunktet og opsæt et bræt cirka 10 meter herfra i den
ønskede retning. Tænd laseren og stopuret samtidig, og sluk stopuret,
når lyset rammer brættet. Flyt brættet, indtil stopuret viser
0,000000033356 sekund. Hvis du ikke opnår den ønskede nøjagtighed, kan
du bygge en lufttom klokke omkring målestedet.

Om det er nemmest og billigst, tør jeg dog ikke gætte på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 13:15

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> laseren ved udgangspunktet og opsæt et bræt cirka 10 meter herfra i den
> ønskede retning. Tænd laseren og stopuret samtidig, og sluk stopuret,

Hvordan sørger jeg for at tænde stopur og laser samtidigt? Og man kan
vel ikke tænde en laser så hurtigt, så den skal pulses eller lignende?

Hvad skal jeg måle med ved stop-urets ende?

Hvordan estimerer jeg uundgåelige biases i stopurs- og laser-enden?

> Om det er nemmest og billigst, tør jeg dog ikke gætte på.

Det tror jeg næppe det er...

Med venlig hilsen Preben

Fra : N. Foldager

Dato : 03-08-04 10:09

> [...]
>
>Hvad skal jeg måle med ved stop-urets ende?
>
>Hvordan estimerer jeg uundgåelige biases i stopurs- og laser-enden?

Du bruger bare en reference-stang, som er nøjagtig 10 m. Når den
passer med resultatet, er de andre usikkerheder reducerede til
acceptable niveauer.

Venlig hilsen
Niels Foldager

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 03-08-04 10:57

N. Foldager wrote:
> Du bruger bare en reference-stang, som er nøjagtig 10 m. Når den
> passer med resultatet, er de andre usikkerheder reducerede til
> acceptable niveauer.

Naturligvis!

Med venlig hilsen Preben

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-08-04 09:54

> [...]

Det lidt billigere 10 m målebånd kan anvendes med samme nøjagtighed.

> [...]

> 0,000000033356 sekund. Hvis du ikke opnår den ønskede nøjagtighed, kan
> du bygge en lufttom klokke omkring målestedet.

Det er lidt overdrevent med den ønskede nøjagtighed. Du overser
måleusikkerheden
ved placeringen af glødetråden.
Man kan få et billigt instrument med lasersigte, der anvender radiobølger.
Rækkevidden er netop godt 10 m.
Man kan få instrumentet gratis, hvis man tegner et prøveabonnement på
National Geografic el. lign.

Per A. Hansen

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 04-08-04 10:49

Per A. Hansen wrote:
> Man kan få et billigt instrument med lasersigte, der anvender radiobølger.
> Rækkevidden er netop godt 10 m.
> Man kan få instrumentet gratis, hvis man tegner et prøveabonnement på
> National Geografic el. lign.

Spørgsmålet er så hvor nøjagtig den er.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-08-04 18:37

Scripsit "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk>

> Det lidt billigere 10 m målebånd kan anvendes med samme nøjagtighed.

Ja, men det fremgik ikke helt af det oprindelige spørgsmål om den
nøjagtige afstand der skulle udmåles var lidt over eller lidt under 10 m.

--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-08-04 15:38

> Scripsit "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk>

> Ja, men det fremgik ikke helt af det oprindelige spørgsmål om den
> nøjagtige afstand der skulle udmåles var lidt over eller lidt under 10 m.

Der blev nævnt bedre end 5 mm.
Men indrømmet - så er man helgarderet med 20 m!
Spørgsmålet er, om den digitale bølgemåler arbejder
med den ønskede nøjagtighed - min viser antal meter med kun 2 decimaler,
så den kan nok ikke anvendes til form¨ålet.

Per A. Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-08-04 17:47

Scripsit "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk>

> Der blev nævnt bedre end 5 mm.

Jo, men det fremgik ikke om den afstand han ville måle, var
10462 mm ± 5 mm eller 9764 mm ± 5 mm.

Men hvis man med en tommestok kan måle afstanden til 976 cm ± 10 cm,
kan man selvfølgelig roligt nøjes med et 10 m-bånd, alt andet lige.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 05-08-04 22:29

Henning Makholm wrote:
> [...]
>
> Men hvis man med en tommestok kan måle afstanden til 976 cm ± 10 cm,
> kan man selvfølgelig roligt nøjes med et 10 m-bånd, alt andet lige.

Afstanden er ikke _så_ vigtig, det er blot nøjagtigheden. Så et 10m bånd
kan sagtens bruges.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-08-04 18:56

Preben Mikael Bohn wrote:

> [...]
> tvivler på at den har en nøjagtighed på 1 mm. Da det skal være i lige
> linje har tommestokken jo også det problem at den bukker.

Hvis du skal måle det 1 sted så brug din tommestok.

Mål det f.eks. 10 gange, og beregn gennemsnittet.
Fejlen vil være endnu mindre hvis du gør det 100 gange.!

Mvh. Jørgen

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 03-08-04 07:52

Jørgen Rasmussen wrote:
> Hvis du skal måle det 1 sted så brug din tommestok.
>
> Mål det f.eks. 10 gange, og beregn gennemsnittet.
> Fejlen vil være endnu mindre hvis du gør det 100 gange.!

Kommer vel an på om der er systematiske fejl...

Med venlig hilsen Preben

Fra : ML-78

Dato : 03-08-04 10:45

Preben Mikael Bohn skrev:

> OK, virker sikkert som et dumt spørgsmål, men hvordan måler jeg en
> afstand nemmest/billigst på 10 meter?

Det nemmeste er at lade være. Du ved tilsyneladende allerede, at den er
10 m

> Nøjagtigheden skal være ~5 mm
> eller bedre.

10,0000 m

ML-78

Fra : Michael Berg

Dato : 03-08-04 23:23

Hej,

> [...]
> tvivler på at den har en nøjagtighed på 1 mm. Da det skal være i lige
> linje har tommestokken jo også det problem at den bukker.

Der er allerede kommet mange gode svar men ingen der rigtig prøver at løse
problemet med de forhåndenværende materialer og værktøjer. Følgende er en
geometrisk øvelse der kun anvender din tommestok, to længder træ og en
lyskilde (og en assistent).

1. Brug tommestokken til at afmåle to længder træ (fx. bambusrør eller
tilsvarende) på hhv. 1m og 80cm - så nøjagtigt som muligt.

2. Brug herefter tommestokken til at placere de to stykker træ oprejst med
en indbyrdes afstand på 2m.

3. Tag så en lyskilde (fx. en af de små laser-pegepinde) og skyd mod toppen
af den høje pind og videre mod toppen af den mindre pind. Det burde være
muligt visuelt at se hvornår du sigter rigtigt, idet toppene af de to pinde
vil lyse op som to tændstikker når de begge rammers af laseren.

4. Hvis du sigter således at der slipper lidt lidt laserlys ud bagover den
lave pind så vil den ramme jorden præcis 10 meter fra den høje pind. Få din
assistent til at tegne en streg på gulvet.

Vær så præcis som muligt med de to pinde, både under udmålingen og
opstillingen. Er den korte pind 1mm for kort vil du få udmålt en afstand der
er små 5cm for kort. Det samme gør sig gældende hvis du sætter den korte
pind 1mm for tæt på den høje.

Om det giver et mere nøjagtigt resultat end blot at lægge tommestokken ud 5
gange er svært at sige, men det er da en kreativ måde at løse problemet på

/Michael