Døgntemperaturkurver
Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 10:06

Hej,

Er der nogen her der kan belære mig med hvilket matematisk udtryk
døgntemperaturkurverne bedst beskrives. I TV-vejrudsigter tegnes disse ofte
som sinusformede kurver med vekslende amplitude, mens de andre steder blot
tegnes som en trekantkurve. Er nogen af disse overhovedet korrekte?
Umiddelbart ville jeg gætte på at den mest betydende faktor i
temperaturkurverne er solens areal på himlen og denne ca. har en tilvækst
beskrevet ud fra et cirkeludsnit, altså noget proportionalt med
"1/2*r^2*(theta-sin(theta))", altså for theta=pi er den halve sol stået op
og det halve areal af solen synlig på himlen. Dette udtryk giver jo ikke
ligefrem et sinusoidal udseende.

På forhånd tak,
Morten.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-08-04 10:36

Morten wrote:
> Umiddelbart ville jeg gætte på at den mest betydende faktor i
> temperaturkurverne er solens areal på himlen

Nah, det kan vist ikke helt passe (så skulle den primære variation være
lige omkring solop/nedgang)... Tiden solen har været oppe må have en ret
stor indflydelse, samt hvor højt den står på himlen. Og skydække er jo
også en ret væsentlig faktor.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 02-08-04 10:44

In <410e040e$0$293$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> "Morten" <n/a> writes:

> [...]

>og det halve areal af solen synlig på himlen. Dette udtryk giver jo ikke

Hej

Godt spørgsmål!

Der er jo også noget forsinkelse indbygget, fordi det tager tid at
varme jord/luft/vand op. Jeg gætter på at kurverne bare er et
forsøg på at tegne en kontinuert kurve gennem ret få datapunkter.
Det mest korrekte er vel at man kun angiver målepunkterne, mens
det mest illustrative er noget sinusagtigt. En savtakkurve er
hverken korrekt eller rigtig, men det er jo heller ikke en
videnskabelig afhandling, så hvis de nu kun har en lineal
Solens areal på himmelen tror jeg ikke du kan bruge til noget,
det er snarere solhøjden og dermed indfaldsvinklen, der betyder
noget og det er sikkert noget ret tæt på en sinuskurve.
Afkøling om natten er mere skummel. Jeg gætter på en kraftig
afkøling når solen går ned og så en mere jævn afkøling resten
af natten indtil solen står op, dvs noget, der ikke ligner
en sinuskurve ret meget i alt fald ikke omkring solopgang.
Men gad vide om der ikke er nogen i gruppen,
der har data til at underbygge/afkræfte mit gæt ?

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 02-08-04 15:00

"Morten" <n/a> writes:

> [...]
> som sinusformede kurver med vekslende amplitude, mens de andre steder blot
> tegnes som en trekantkurve. Er nogen af disse overhovedet korrekte?

Korrekte er de jo aldrig.

Når jeg kun har daglige min/max temperaturer, bruger jeg en
savtakkurve til at beregne timeværdier. Jeg sætter T_min til
solopgang og T_max til 15:00 (soltid), og laver lineær interpolation
derimellem.

Det giver kun mening om sommeren. Om vinteren er solen nærmest
betydningsløst her i landet, temperaturen afhænger af det luft vi får
ind. Der er meget lidt systematisk variation over døgnet.

> [...]
> og det halve areal af solen synlig på himlen. Dette udtryk giver jo ikke

Efter de formler jeg kunne finde er indstrålingen fra solen
sinusformet. Og så er der jo skyerne. Temperaturen er ikke lig
indstråling, men en akkumuleret størrelse af indstråling minus
udstråling ved stillestående vejr, og udstrålingen afhænger igen af
temperaturen.

Anyway, here er gennemsnitlige timeværdier for temperaturer for Foulum
i perioden 1996 til 1998. De er selvfølgelig mudret lidt til, fordi
solopgang og solnedgang flytter sig over året, men alligevel syntes
jeg godt man kan se at en sinuskurve ikker er en helt dum
approksimation. Den største gradient er lige omkring solopgang og
solnedgang. Der er nok en tendens til at opvarmningen er mere brat
end nedkølingen.

0 6.9
1 6.7
2 6.6
3 6.5
4 6.4
5 6.3
6 6.6
7 7.0
8 7.6
9 8.4
10 9.1
11 9.7
12 10.2
13 10.5
14 10.6
15 10.5
16 10.3
17 10.0
18 9.5
19 9.0
20 8.4
21 7.8
22 7.4
23 7.1

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 02-08-04 21:30

"Morten" <n/a> wrote in message
> [...]
> og det halve areal af solen synlig på himlen. Dette udtryk giver jo ikke

Under svæveflyvekonkurencer f.eks. i Arnborg sender de et motor fly på
vingerne ca. kl.6 om morgen med en sonde som logger tryk, temperatur, og
fugtighed. Der flyves så en tur til ca. 10000 fod som er alt hvad en Pawnee
(flyvende marksprøjte) kan klare, pga. den tynde luft og en ikke turboladet
stempel motor.

Det giver en sounding som beskriver den lokale luftmasse bederne end Echo
Fisk, Slesvig, og Jægerspris, men desværre kun til 10000 fod.
Disse data fodres ind i et program, sammen med observationer om høje, og
mellem højeskyer (Ci og lign.som ligger over 10000 fødder)
Programmet udregner så en prognose for hver halve time resten af dagen, med
temperaturer og højde information om termisk konvektion (termik).
Nogle dage stemmer prognosen det nærmest på halve grader op i løbet af
dagen, andre dage går det helt galt, typisk når indstrålingen stoppes af
skyer der er tykkere end beregnet, eller der kommer en advektion af fugtigt
luft.
Programmet er også nogenlunde til at forudsige en overudvikling af instabil
luft som giver 8/8 cu, tcu, og i væstefald cb.

Temperatur kurven ligner ikke en sinus kurve, den del af kurven der
beskriver temperatur stigningen ligner mere en første ordens R/C opladnings
kurve, men kurven vi vel se anderledes ud hvis der er en bundinvention der
skal brændes af, eller der dannes skyer i løbet af dagen.

Alt dette kræver meget erfaring at analysere, da data de forskellige
soundings skal vurderes, sammen med de gennerelle strømninger styret af de
forskellige høj og lav tryk, det har f.eks stor betydning om den luft vi får
ind er blevet tøret at de norske fjelde eller ej.
En forskel på 10 gader i vindretning kan ændre om der bliver overskyet og 15
graders varme, eller sol og 22 graders varme i midtjyland.

Jeg har set at DMI også regner sådanne data ud, bla. for kølkjær (met.
station der ligger tæt på arnborg) , men jeg ved ikke om de er offentlig
tilgængelige.

NB jeg er ikke metrolog, jeg har bare hørt nogle frække ord som metrologerne
bruger

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-08-04 14:50

Morten wrote:

> Er der nogen her der kan belære mig med hvilket matematisk udtryk
> døgntemperaturkurverne bedst

Hvis jeg skulle gætte, ville kurven være mere flad omkring maks og min
end en sinuskurve (harmonisk funktion) er.

Det meteorologerne især registrerer og prøver at forudsige, er døgnets
laveste og højeste temperatur, altså ekstremaene. I visse »vilde«
situationer kan det vel ske at temperaturen fx vokser uafbrudt i et
helt døgn, og så er det jo lidt svært ...

Det sker nok især om vinteren hvor solens betydning er lille.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Weis

Dato : 08-08-04 17:28

"Morten" <n/a> wrote:

> I TV-vejrudsigter tegnes
> disse ofte som sinusformede kurver med vekslende amplitude, mens
> de andre steder blot tegnes som en trekantkurve. Er nogen af disse
> overhovedet korrekte?

Du skal nok ikke betragte som specielt sinusformede. Det er bare min-
og max-punkter der forbundet med forskellige splines.

mvh
Peter