Kviksølv
Fra : Steen

Dato : 30-07-04 10:36

Hej NG

Mine forældre har muget ud i deres kælder og fundet en fin, gammel
Carlsberg-sodavandsflaske med hagekors og patentprop fyldt med kviksølv,
dvs. ca. 25 cl. Da massetætheden for kviksølv er 13,6 g/cm^3 er der altså
over tre kilo.

Hvad skal man stille op med tre kilo kviksølv? Kan man lave noget sjovt (og
ufarligt) med det, er der nogen vits i at prøve at sælge det (hvad er sådan
noget værd?), eller skal man skaffe sig af med det på autoriseret vis, og
kommer det ikke til at koste en bondegård?

Mvh Steen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-07-04 10:55

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev:

> [...]
> g/cm^3 er der altså over tre kilo.
>
> Hvad skal man stille op med tre kilo kviksølv?

Det kan formentligt afleveres på den lokale genbrugsplads. Flasken
synes jeg dog I skulle beholde, da det da er en skæg ting.

I mine øjne er det en dårlig ide at lave forsøg med kviksølv hjemme på
køkkenbordet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Mathness

Dato : 30-07-04 11:30

"Steen" <virker@ikke.invalid> writes:

> [...]
> dvs. ca. 25 cl. Da massetætheden for kviksølv er 13,6 g/cm^3 er der altså

Woah, er noget af et fund.

> [...]
> noget værd?), eller skal man skaffe sig af med det på autoriseret vis, og
> kommer det ikke til at koste en bondegård?

Et af mine favorit forsøg med kviksølv er at have det mellem to
cylindre (den ene rotere inde i den anden), hvor den yderste er af
glas. Belys med en laser, og ved rette omdrejninger kan der opstå
turbulens og andre mønstre. Kan vist også gøres med vand og sand, men
er noget længe siden jeg har "leget" med det :p

Men det er noget giftigt stads, så nok bedst at give det til kommune
kemi eller ligende. Jeg tror salg/køb af kviksølv er ulovligt uden
tilladelse, men jeg kan huske forkert.

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Jesper

Dato : 01-08-04 17:47

"Mathness" <mathness@z42.NO.SPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men det er noget giftigt stads, så nok bedst at give det til kommune
> kemi eller ligende. Jeg tror salg/køb af kviksølv er ulovligt uden

Hey, det lyder cool, det med cylindrene - har du nogle billeder af det?
Eller en forsøgsbeskrivelse?

Takker på forhånd

Mvh
Jesper

Fra : Mathness

Dato : 02-08-04 15:14

"Jesper" <No@spam.4.me> writes:

> Hey, det lyder cool, det med cylindrene - har du nogle billeder af det?
> Eller en forsøgsbeskrivelse?

Desværre ikke, har prøvet at google lidt efter det, men gav ikke
rigtigt bid. Og jeg har nok også fået smidt notaterne ud :/

Men jeg er ret sikker på at jeg har læst om noget liggende i en bog på
biblioteket, vil da lige prøv at se om de har den næste gang jeg
kigger forbi. Kan ikke huske titlen, men var en under kemi, hev mest
fat i den fordi der var lidt om polyethylene, et andet sjovt stof :)

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Leo

Dato : 30-07-04 12:47

Jeg vil ikke råde dig og evt pådrage mig et ansvar, men nogen skal jo være
upædagogiske og ligeglade med autoriteterne....
Så jeg kan fortælle dig, at var det mig, der fandt sådan en flaske, blev den
ike afleveret nogen steder. Jo - kviksølv er giftigt - og man skal ikke
grise med det _ dvs. ikke hælde det i vasken og den slags, og dampene skal
man jo heller ikke indånde. Og der ser jeg jo så et problem med en tømt
patentpropflaske, der tidligere har indeholdt kviksølv - hvornår er den ren?
Gå på bblioteket og find en lidt ældre kemibog for realskolen eller
gymnasiet - der er med garanti nogle sjove forsøg.Man kan lave sit eget
termometer, man kan lave vippekontakter til alarmer
Og ellers er det jo sjovt at kunne vise sine børn og børnebørn - flydende
metal ved stuetemperatur.
Som sagt - hos mig ville den ryge direkte ind på hylden.

Fra : Q

Dato : 30-07-04 13:29

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gymnasiet - der er med garanti nogle sjove forsøg.Man kan lave sit eget
> termometer, man kan lave vippekontakter til alarmer

Og sprængstof .... Relativt simpelt endda.... Det er såvidt jeg husker
den type sprængstof der sidder i fænghætten på patroner, så det er altså
ikke helt stabilt..

> Og ellers er det jo sjovt at kunne vise sine børn og børnebørn - flydende
> metal ved stuetemperatur.

Jeps, problemet er bare at børn gerne vil "se med fingrene", og i den forb.
er kviksølv ikke ret smart..

/peter

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-07-04 15:47

Q wrote:

> Og sprængstof .... Relativt simpelt endda.... Det er såvidt jeg
> husker den type sprængstof der sidder i fænghætten på patroner, så det
> er altså ikke helt stabilt..

Du tænker på kviksølv fulminat, ikke? Ret nemt at lave, man skal bare
bruge kviksølv, koncentreret salpetersyre, ætylalkohol og destilleret
vand. Ikke for at opfordre til ulovligheder, men opskriften er så nem
at finde at jeg lige så godt kan smide en link ind her:

http://tbd.yi.org/docs/cookbook/131.txt

Det var der et par stykker der lavede på HTX. De ville så på et
tidspunkt detonere en mindre mængde (en knivspids, i bogstaveligste
forstand) i stinkskabet. Dette gjorde de med en morter og støder i
porcelæn. Det skal siges at nok halvdelen af skolen hørte braget.
Efter sigende blev støderen skudt op i loftet af stinkskabet hvor den
blev knust. Efterfølgende kunne der heller ikke findes nogle dele af
skålen der var større end en halv cm. Ingen kom til skade, men et par
stykker mistede midlertidigt hørelsen weekenden over. Farligt stads

> Jeps, problemet er bare at børn gerne vil "se med fingrene", og i den
> forb. er kviksølv ikke ret smart..

Værre endnu ... Mindre børn vil gerne "se med munden" ...

--
PeKaJe

In light of the New Morality, Playboy Inc. is offering a new version of
its magazine, for married men. Every month it has the same centerfold.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-07-04 22:04

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev

> [...]
> skålen der var større end en halv cm. Ingen kom til skade, men et par
> stykker mistede midlertidigt hørelsen weekenden over. Farligt stads

Glimrende, glimrende, at komme med sådan en opskrift. Jeg håber han kan
skrive tilbage, måske fra bibliotekets computer (hvis det ikke ligger for
tæt på). hvordan det gik med huset, og de andre huse i kvarteret osv.,
underholdende, underholdende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-07-04 09:32

Preben Riis Sørensen wrote:

> Glimrende, glimrende, at komme med sådan en opskrift.

De første mange Google hits på "mercury fulminate recipe". Ikke just
svært at finde. Det var dog ikke mig der bragte emnet op til at starte
med.

> Jeg håber han kan skrive tilbage, måske fra bibliotekets computer
> (hvis det ikke ligger for tæt på). hvordan det gik med huset, og de
> andre huse i kvarteret osv., underholdende, underholdende.

Ja, hvis han bruger hele flasken med kviksølv, og har et uheld med
fulminatet, så er der nok ikke mange huse tilbage omkring ground zero.
Netop af den grund medtog jeg min lille anekdote for at fortælle præcist
hvor farligt det er.

--
PeKaJe

Be nice to people on the way up, because you'll meet them on your way down.
      -- Wilson Mizner

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-07-04 10:04

Peter Jensen skrev:
> [...]
> fulminatet, så er der nok ikke mange huse tilbage omkring ground
> zero. Netop af den grund medtog jeg min lille anekdote for at

En til:

Frederik er træt af skolen. Han siger til sin mor:
- Jeg har lavet en bombe og lagt den under skolen.
Frederiks mor:
- Ih dog. Hvad tror du de siger til det ovre i skolen?
Frederik:
- Hvilken skole?

--
'rluf :·)

Fra : Steen

Dato : 30-07-04 13:19

Leo wrote:

> Som sagt - hos mig ville den ryge direkte ind på hylden.

Selv har jeg da også mest lyst til bare at beholde den; i så fald måske i en
mere sikker beholder end en gammel sodavandsflaske - men hvad kunne det
være?

(...men jeg er ikke sikker på at konen ville bryde sig om at have sådan
noget stående...)

Mvh Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-04 15:01

Steen skrev:

>Selv har jeg da også mest lyst til bare at beholde den; i så fald måske i en
>mere sikker beholder end en gammel sodavandsflaske - men hvad kunne det
>være?

Mere sikker? Den er da fortræffelig. Det eneste problem jeg lige
kan se, skulle være hvis gummiet er mørt, men så kan man klippe
en frisk ring af en cykelslange.

Prøv at hælde det op i en lille skål og dyp fingrene. Det er
totalt underligt at de er helt tørre når man tager dem op igen.
Jeg har prøvet det nogle gange og vasker blot hænder bagefter.

I øvrigt har jeg hørt at metallisk kviksølv er mindre farligt end
forbindelser dermed. Er der nogen der ved om det er rigtigt?

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-07-04 16:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> Mere sikker? Den er da fortræffelig. Det eneste problem jeg lige
> kan se, skulle være hvis gummiet er mørt, men så kan man klippe
> en frisk ring af en cykelslange.

Ja, der er ikke det store sikkerhedsproblem. Mange skoler har stadig
kviksølv stående selvom det ikke er tilladt mere.

> Prøv at hælde det op i en lille skål og dyp fingrene. Det er
> totalt underligt at de er helt tørre når man tager dem op igen.
> Jeg har prøvet det nogle gange og vasker blot hænder bagefter.

Men på den måde ender en lille smule af kviksølvet jo i afløbet, og
det forurener. Men det er nok ikke ret store mængder.

> I øvrigt har jeg hørt at metallisk kviksølv er mindre farligt end
> forbindelser dermed. Er der nogen der ved om det er rigtigt?

Det mener jeg er rigtigt. Det farligste at indtage er organokviksølv,
altså organiske forbindelser hvori der indgår et kviksølvatom. Det
findes fx i visse fisk (pga. forurening af havene).

Det farlige ved rent, metallisk kviksølv er at man indånder dampe
fra det hvis det er i en åben beholder. Hvis man fx befinder sig i et
meget dårligt ventileret lokale hvori der er et gammeldags kviksølv-
søjlebarometer, så kan grænseværdien for kviksølvdampe blive over-
skredet. Bemærk at kviksølvet i et barometer er i kontakt med luften
for at barometeret kan fungere.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Andersen

Dato : 30-07-04 22:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Prøv at hælde det op i en lille skål og dyp fingrene. Det er
> totalt underligt at de er helt tørre når man tager dem op igen.
> Jeg har prøvet det nogle gange og vasker blot hænder bagefter.

Det må der på det stærkeste advares mod at gøre, da kviksølv
kan optages gennem huden. Dampen fra kviksølv er meget giftig.

"Mercury is a bioaccumulative toxin that is easily absorbed through the
skin, respiratory and gastrointestinal tissues. Minamata disease is a
form of mercury poisoning. Mercury attacks the central nervous system
and adversely affects the mouth, gums, and teeth. High exposure over
long periods of time will result in brain damage and ultimately death.
It can pose a major health risk to the unborn fetus. Air saturated with
mercury vapor at room temperature is at a concentration many times the
toxic level, despite the high boiling point (the danger is increased at
higher temperatures).

Mercury should therefore be handled with great care. Containers of
mercury need to be covered securely to avoid spillage and evaporation.
Heating of mercury or mercury compounds should always be done under a
well-ventilated, filtered hood. Additionally, some oxides can decompose
into elemental mercury, which immediately evaporates and may not be
apparent."

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_%28element%29

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-04 00:09

Martin Andersen skrev:

> [...]
>form of mercury poisoning. Mercury attacks the central nervous system
>and adversely affects the mouth, gums, and teeth.

De forgiftninge, jeg har kendskab til, stammer fra
kviksølvforbindelser - ikke fra rent kviksølv.

Ikke for at forklejne noget, men for at få emnet belyst.

Jeg har læst at myten om at kvinder er hysteriske, godt kan
stamme fra at man brugte kviksølvfarve til de første læbestifter,
og en af mine elever bekræftede at man godt kan kalde en
kvivsølvforgiftet person hysterisk. Hendes bedstefar havde
arbejdet med kviksølvforbindelser og var svært påvirket af det -
fór op for et godt ord eller græd tilsyneladende uden grund.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-07-04 00:34

Bertel Lund Hansen skrev:

> De forgiftninge, jeg har kendskab til, stammer fra
> kviksølvforbindelser - ikke fra rent kviksølv.

Hvad forresten med de amalgamfyldninger, mange af os slæber
rundt med i munden? Det er jo også kviksølvforbindelser. Der
slides vel hele tiden en smule af. Det skulle være helt uskadeligt,
siger sagkundskaben gerne hver gang det bliver debatteret.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-07-04 09:46

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Hvad forresten med de amalgamfyldninger, mange af os slæber rundt med
> i munden? Det er jo også kviksølvforbindelser.

Ikke helt, det er et amalgam. Det er en slags legering. Det
fremstilles ved at opløse et metal i kviksølv. Amalgamer er typisk
relativt bløde legeringer, så de egner sig godt til at fylde huller i
tænder. Når man snakker om kviksølvforbindelser betyder det som regel
*kemiske* forbindelser.

> Der slides vel hele tiden en smule af. Det skulle være helt
> uskadeligt, siger sagkundskaben gerne hver gang det bliver debatteret.

De mængder der slides af er stort set uden betydning. Man får den
største dosis når fyldningen bliver lavet, og det ser jo ud som om at
ingen har taget skade af det. Det ville også være dumt at få skiftet
plomberne ud med de moderne (keramiske?). Udtagningen vil nemlig
medføre en temmelig stor indtagelse af kviksølv, da de bores ud. Noget
andet er så at de moderne plomber ikke altid holder så længe ...

--
PeKaJe

BOFH Excuse #112:
The monitor is plugged into the serial port

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-04 11:15

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Hvad forresten med de amalgamfyldninger, mange af os slæber
>rundt med i munden?

Tandlægerne er uenige om hvordan man skal vurdere den risiko.

Min tidligere tandlæge, som desværre har fået en blodprop og er
holdt op med at arbejde, mener at de er skadelige. Hun kunne med
et måleapparat konstatere at mine kviksølvplomber fungerede som
et batteri, og det kan kun lade sig gøre hvis der er
stoftransport.

Da jeg alligevel trængte til at få udskiftet flere af de gamle
plomber, fik jeg plast i overalt, så nu er jeg kvivksøvfri. Jeg
har dog ikke haft nogle gener som jeg kunne tilskrive kviksølvet,
og jeg har da heller ikke mærket forskel. Og det er jo rigtigt
som Peter Jensen har skrevet, at opboringen gav en masse
kviksølvsmulder.

Men plast er ikke bare plast. Min tandlæge havde brugt én type
indtil hun kom til at måle på den, og det gav også udslag. Hun
fandt derefter en plasttype som ikke virkede på den måde, men den
skaffede hun specielt hjem fra USA. Det er dog ca. 10 år siden,
så situationen kan være ændret i dag.

Desuden opfører plast og amalgam sig forskelligt. Plast trækker
sig sammen når det størkner, amalgam udvider sig en smule. Det
kan resultere i at fyldningerne falder ud hos nogle. På den anden
side forestiller jeg mig at amalgam lettere får tanden til at
flække hvis ikke tandlægen er omhyggelig..

Derudover er der ved plast gener med temperatursmerter når
fyldningerne er nye (jeg havde ikke ret meget), og der er nogle
for hvem det aldrig hører op.

>Det skulle være helt uskadeligt, siger sagkundskaben gerne
>hver gang det bliver debatteret.

Der er uenighed. Nogle mennesker fortæller at de bliver fri for
svære gener når de får fjernet alle amalgamplomberne, men jeg ved
ikke om sagen er tilstrækkeligt undersøgt.

Jeg har set et røntgenbillede af et får hvor man havde boret en
masse tænder op og fyldt med amalgam. Billedet viste små pletter
rundt omkring i kroppen som de skrev var kviksølvophobninger der
stammede fra fyldningerne.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 31-07-04 11:25

Bertel Lund Hansen skrev:

>Nogle mennesker fortæller at de bliver fri for
>svære gener når de får fjernet alle amalgamplomberne

Nogle mennesker fortæller at de bliver fri for svære gener når de får
ændret deres navn efter råd fra en numerolog.

--
hilsen pll (peloda hos tiscali her i landet)
Søger et tilbud på 12 kg ståluld. Jeg vil strikke mig en cykel.

Fra : Steen

Dato : 31-07-04 16:14

Peter Loumann wrote:

> Nogle mennesker fortæller at de bliver fri for svære gener når de får
> ændret deres navn efter råd fra en numerolog.

Touché.

/steen

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 31-07-04 09:52

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> arbejdet med kviksølvforbindelser og var svært påvirket af det -
> fór op for et godt ord eller græd tilsyneladende uden grund.

En rigtig videnskabelig analyse du der fremfører, underbygget både af
eksperimentelt arbejde, teori og masser af kildehenvisninger. Den belyser og
klarlægger virkelig problematikken. Flot arbejde - du skal nok ikke lege med
flere farlige stoffer.

Hvorfor smutter I ikke hen i dk.snak.

I "Kemi 1U", 1996 anvendt på H. C. Ørsted og DTU står der om kviksølv på
side 104:

"Fysiologiske virkninger: Metallisk kviksølv og kviksølvforbindelser er
akkumulerende, farlige gifte som angriber centralnervesystemet og nyrere.
Giftvirkningen skyldes kviksølvs evne til at binde sig til SH-grupper i
biologiske markomolekyler som f. eks proteiner og metalloenzymer, en
egenskab, kviksølv deler med arsen, antimon, bly og cadmium. Indånding af
luft indeholdende kviksølvdampe eller flygtige kviksølvforbindelser skal
derfor undgås. Kviksølvsalte er som helhed flygtige og omdannes ved
opvarmning til flygtige forbindelser. Den akut dødelige dosis af
kviksølv(II)chlorid er 0,2-0,4 g.
I floder, søer og have findes mikroorganismer, som kan methylere uorganisk
kviksølv til methylkviksølv (CH3)Hg+, som koncenteres i plankton, for
derefter at optages i fiskefødekæden. Methylkviksølv er en meget farligere
gift end uorganisk kviksølv på grund af dets evne til at gennemtrænge
biomembraner og på grund af dets fedtopløselighed (ophobning i hjernevæv).
Man mener at have fundet en bakterie, som kan "æde" methylkviksølv og
derefter opsamles."

http://www.webelements.com/webelements/elements/text/Hg/key.html står der
noget interessant om kviksølvdampe og et godt råd til hvad man skal gøre
hvis man er i besiddelse af kviksølv.

Lige for at undgå at folk laver ulykker og følger Bertels "god" råd; man
skal ikke stå derhjemme på køkkenbordet og stikke sin finger ned i en skål
med kviksølv eller overhovedet have en skål med kviksølv stående, eftersom
det er flygtigt og indånding af kviksølvdampe ikke er sundt (se PSS). Dog
vil jeg mene at hvis folk ikke udviser større omtanke, så må man håbe at de
får som fortjent og hvis de ikke er klogere er det vel okay.

mvh

Jens

PS: Håber at rigtig mange brugere af dk.videnskab kaster sig ud i
fremstillingen af sprængstof, idet der så er en chance for at man ikke
længere skal hører på dem herinde eller andre steder.

PSS: Man skal ikke lege med farlige stoffer eller stoffer hvis egenskaber
man ikke kender, af en hvilken som helst slags, hvis man ikke har den
rigtige uddannelse og rigtige forhold. Jeg vil kraftigt fraråde enhver at
forsøge selv at fremstille sprængstoffer.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-07-04 10:23

Jens Holm Laursen skrev:

> Hvorfor smutter I ikke hen i dk.snak.

Sikken arrogance du her udviser. Hvor i fundatsen står der
skrevet at vi amatører ikke må stille "dumme" spørgsmål til
de andre i gruppen, der ved mere om et emne?

Dette er en *åben* gruppe på usenet. Du kan måske finde
ligesindede i andre, lukkede ekspertmiljøer. Men lad venligst
være med at pisse på nysgerrige amatører her i dk.videnskab.

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 31-07-04 10:55

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Sikken arrogance du her udviser. Hvor i fundatsen står der
> skrevet at vi amatører ikke må stille "dumme" spørgsmål til
> de andre i gruppen, der ved mere om et emne?

Kald det hvad du vil, men når man foreslår direkte sundhedsskadelige forsøg
og derefter forsøger at retfærdiggøre dem med en eller anden historie om en
bedstefar, så mener jeg at man ikke bør frekventere dk.videnskab men snarere
dk.snak.

Jeg vil nu mene at det er meget vigtig at man har undersøgt og forstået
farligheden af et forsøg før man opfordrer andre til at udføre det, især
hvis det skal ske uden ens tilstedeværelse og opsyn. Men jeg tilhører
selvfølgelig heller ikke den gamle garde af kemikere hvor "slår det dig ikke
ihjel her og nu, så er det ikke farligt" mentaliteten hersker.

Ked af hvis nogen følte sig ramt eller trådt på af min kritik, men sådan er
det nu engang med kritik.

mvh.

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-04 11:33

Jens Holm Laursen skrev:

> [...]
>bedstefar, så mener jeg at man ikke bør frekventere dk.videnskab men snarere

Jeg har ikke forsøgt at retfærdiggøre noget. Det har du
misforstået.

>Jeg vil nu mene at det er meget vigtig at man har undersøgt og forstået
>farligheden af et forsøg før man opfordrer andre til at udføre det

Jeg undrer mig så over at du farer i flæsket på mig, mens en
anden kunne poste en opskrift på et ekstremt eksplosivt stof som
kan udrette langt værre ulykker end en evt. kviksølvforgiftning
af en person. Jeg kan da tilføje at jeg i ca. 20 år en gang hvert
år selv har dyppet fingrene i rent kviksølv, og jeg har ingen
skade taget ingen skade taget ingen skade taget ingen skade taget
ingen skade taget ...

>Ked af hvis nogen følte sig ramt eller trådt på af min kritik

Det er ikke tilfældet. Der skal saglig kritik til for at jeg kan
føle mig ramt.

--
Bertel

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 31-07-04 12:20

> Jeg har ikke forsøgt at retfærdiggøre noget. Det har du
> misforstået.

Okay, men hvorfor skulle vi ellers hører om bedstefar, var det ikke fordi du
mente at metallisk kviksølv var det rene vand i forhold til forbindelser af
kviksølv.

> [...]
> år selv har dyppet fingrene i rent kviksølv, og jeg har ingen
> skade taget ingen skade taget ingen skade taget ingen skade taget

Hvis du læser alle mine indlæg i denne tråd, så advarer jeg allerede i mit
første indlæg mod selv at forsøge at fremstille sprængstof. Jeg kan intet
gør ved alle de sider på internettet med opskrifter på sådanne eller
anarkistens håndbog, de kan findes af enhver idiot med adgang til
internettet og google.

Igen vil jeg sige "man får som fortjent" og hvis man leger med ilden bliver
man brændt. Lad os bare håbe at man ikke samtidig brænder andre.

mvh.

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-04 12:41

Jens Holm Laursen skrev:

>Okay, men hvorfor skulle vi ellers hører om bedstefar, var det ikke fordi du
>mente at metallisk kviksølv var det rene vand i forhold til forbindelser af
>kviksølv.

Jeg har den opfattelse at rent kviksølv er mindre farligt end
kemiske forbindelser, og den er kun blevet bekræftet af tråden
her og de henvisninger der er kommet.

Jeg har ikke sagt at rent kviksølv er det rene vand.

Jeg fortalte om bedstefaderen fordi det er relevant i og med at
det belyser noget om stoffet kviksølv - ikke med videnskabelig
dokumentation (som er udmærket, men langt fra altid kan være et
krav), men ud fra en dagligdags erfaring. Hvilken vægt det kan
have i debatten kan folk selv vurdere.

I øvrigt har Morten Bjergstrøm futtet netikettedebatten til
dk.admin.netikette hvor det nok er smartest at videre diskussion
om disse her forhold føres. Tråden hedder det samme ("Kvivsølv").

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-07-04 21:25

Bertel Lund Hansen wrote:

-snip-

> [...]
> år selv har dyppet fingrene i rent kviksølv, og jeg har ingen
> skade taget ingen skade taget ingen skade taget ingen skade taget

Ååh, jeg ved nu snart ikke. Taget skade og taget skade, det kan vist
diskuteres, men din kviksølvforklaring og bedstefar-forklaring, siger
mig jo noget om hvorfor din generelle fremtoning her på nettet er som
den er - det er ligesom alkoholikeren der har drukket i 20 år og "aldrig
har taget skade" ifølge ham selv

Mig bekendt er du usenets *største flueknepper* og siden du jo bl.a.
ellers ikke plejer at holde dig tilbage for at kritisere andre for at
være off-topic og rende rundt og konstant spille smart med bl.a. at
dunke andre folk i hovedet med fundatser og bedrevidende holdninger, så
kan jeg ikke være mere enig i kritikken af dig, end andre herinde også
har givet udtryk for af dig...

Du skal passe på med at kaste med sten, når du selv bor i glashus... Jeg
forstår 100% Jens Holm Laursen m.fl. og det mener jeg også mit indlæg i
går afspejlede, netop fordi jeg kan gense samme holdning hos dem der
kritiserer dig.

Nu er det jo også skolestart igen, så næste gang forsøget bliver lavet,
kunne du jo prøve at tage skridtet fuldt ud og dyppe hele
hånden/armen/hovedet (med lukkede øjne+mund) og så forklare os hvad du
"observerer" Jeg mener... Hvilke farver du får frem osv

FUT: dk.admin.netikette, hvor jeg ikke selv holder til... EOD.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-04 11:18

Jens Holm Laursen skrev:

>En rigtig videnskabelig analyse du der fremfører

Jeg ved ikke rigtig hvad du har gang i ud over at det er ret surt
og irrelevant.

Jeg har ikke i mine indlæg givet mig ud for at vide mere end jeg
ved eller påstået at min viden er videnskabeligt funderet.

--
Bertel

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 31-07-04 12:08

> [...]
>
> Jeg har ikke i mine indlæg givet mig ud for at vide mere end jeg
> ved eller påstået at min viden er videnskabeligt funderet.

Korrekt og hvordan retfærdiggøre du så dine indlæg i denne gruppe. Forresten
er det flot snakket uden om kernen i problemet.

Mit irrelevante indlæg gøre bare opmærksom på at din viden om kviksølv og
forsøg dermed er direkte sundhedsskadelig og det kan en eller anden
bedstefar ikke gøre noget ved.

Og tak til Morten som åbenbart er den eneste person der har forstået
essensen og meningen af mit indlæg.

mvh.

Jens

PS: Bertel du bør læse hele indlægget før du svarer. Hvis du have gjort
dette ville du vide, at grunden til jeg virker sur er at du opfordrer folk
til at udføre mindre heldige forsøg med sundhedsskadelige stoffer og
derefter prøver at negligere problemmet med en historie om en bedstefar.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-08-04 13:40

Jens Holm Laursen wrote:

> [...]
> biomembraner og på grund af dets fedtopløselighed (ophobning i hjernevæv).
> Man mener at have fundet en bakterie, som kan "æde" methylkviksølv og

Dette bekræfter i hvert fald at organisk kviksølv som methylkviksølv er
»en meget farligere gift« end uorganisk kviksølv.

Problemet er jo så som beskrevet at uorganisk kviksølv der lukkes ud i
miljøet, kan blive omdannet til organisk kviksølv (som til sidst kan
ende i konsumfisk).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : kvaerulant

Dato : 30-07-04 19:02

Leo wrote:

> [...]
>metal ved stuetemperatur.
>Som sagt - hos mig ville den ryge direkte ind på hylden.

Patent proppen holder ikke længer da gumien er mør.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-04 20:10

kvaerulant skrev:

>Patent proppen holder ikke længer da gumien er mør.

Hvor ved du det fra?

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-04 09:26

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev:

> Hvad forresten med de amalgamfyldninger, mange af os slæber
> rundt med i munden?

Risikoen er ikke stor, men der er en risiko (men det er der ved alt
også plast) og i andre lande som vi normalt sammenligner os med er man
gået bort fra dem eller begyndt at gå bort fra dem og bruger i stedet
plastfyldninger

Der står lidt om emnet på:
http://www.tandogmund.dk/vis_artikel.asp?ID=26

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-04 11:05

> Sikken arrogance du her udviser. Hvor i fundatsen står der
> skrevet at vi amatører ikke må stille "dumme" spørgsmål til
> de andre i gruppen, der ved mere om et emne?

Det er ikke dumme spørgsmål, der harceleres mod, men dumme forslag som
at producere sprængstof og stikke fingrene ned i kviksølv og sælge
kviksølvet.

Det eneste rigtige forslag i denne forbindelse er, at kviksølvet
afleveres på et dertil egnet sted. Det kunne være genbrugspladsen, hvis
de tager mod så store mængder kviksølv eller kommunekemi.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-04 11:32

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Jeg ved ikke rigtig hvad du har gang i ud over at det er ret surt
> og irrelevant.

Jens Holm Laursens indlæg i denne tråd er netop videnskabelige.

Dit forslag med at stikke fingrene i kviksølv er uvidenskabeligt og
sundhedsmæssigt tvivlsomt og hører absolut ikke til her i gruppen
(eller nogen andre steder for den sags skyld).

> Jeg har ikke i mine indlæg givet mig ud for at vide mere end jeg
> ved eller påstået at min viden er videnskabeligt funderet.

Gruppen hedder dk.videnskab

FUT dk.admin.netikette

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-07-04 22:05

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> over tre kilo.
>
> Hvad skal man stille op med tre kilo kviksølv?

Sælge det, det koster en mindre formue.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Olsen

Dato : 30-07-04 22:58

Prisen på kviksølv:

http://www.teknologisk.dk/laboratorierne/10418?item_id=12449

Der står ikke om man bare kan købe det, men det er jo heller ikke relevant -
hvis du vil sælge..

Kim Olsen

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 30-07-04 23:33

Kim Olsen <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote:

> Prisen på kviksølv:
>
> http://www.teknologisk.dk/laboratorierne/10418?item_id=12449
>
> Der står ikke om man bare kan købe det, men det er jo heller ikke relevant -
> hvis du vil sælge..

Det er prisen på en analyse for kviksølv.

Her er der en pris på noget kviksølv, hvor relevant det er ved jeg ikke,
eftersom det nok er en ret høj renhed og derfor dyrere:

<
http://www.catalogue.fisher.co.uk/scripts/search.dll?Template&Id=7321493
51&CatNo=&Keyword=&Manufacturer=&Item=2319&Sort=0&Range=6&Withdrawn=0&In
dex=0&Range1=1 >

Flere nyttige oplysninger:

<
http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/30/ik.kort.%5Bkviks%f8lv%5D.301.
html >

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-04 20:50

Magnus Marius Rohde skrev:

> Her er der en pris på noget kviksølv, hvor relevant det er ved jeg ikke,
> eftersom det nok er en ret høj renhed og derfor dyrere:
> [...]

Kræver at man logger på. Hvad er prisen på kviksølv?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 01-08-04 23:12

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message

> [...]
ange1=1>

> Kræver at man logger på. Hvad er prisen på kviksølv?

Hos Sigma-Aldrich (www.sigmaaldrich.com) koster 1 kg >99,99 % kviksølv
152,78 EUR. Hvis du ønsker 99,9999 % (electronic grade) koster 250 gram
228,24 EUR. Dette er for sigma-aldrich produkter.

Hvis du vil have Fluka (samme web site) kan 100 gram 99,9999 % fås for 51,64
EUR. og 5 gram for 16,47 EUR.

Og kan du nøjes med Riedel-deHaën >99 % (samme web site) får du smidt 1 kg i
nakken for 282,69 EUR. eller 6*1kg for 1475,65 EUR.

mvh.

Jens

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-07-04 00:12

Preben Riis Sørensen wrote:

> "Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
-snip-

> Sælge det, det koster en mindre formue.

Ja, fedt nok. Hvem vil købe det?

Det er måske ikke lige det smarteste at smide en annonce ind på ebay,
qxl.dk og dba.dk for at se hvem der vil købe det - den slags handel er
sandsynligvis ikke tilladt, vil jeg tro... Eller hvad? Det er jo giftigt
og kan forurene

Mon ikke det moralsk korrekte ville være kommunekemi eller sådan noget?

Personligt kan jeg nu ikke se hvad jeg skulle bruge de 3 kg kviksølv
til, så jeg ville ringe til kommunekemi og høre om ikke de kunne hente det.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 31-07-04 07:22

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Mon ikke det moralsk korrekte ville være kommunekemi eller sådan noget?
>
> Personligt kan jeg nu ikke se hvad jeg skulle bruge de 3 kg kviksølv
> til, så jeg ville ringe til kommunekemi og høre om ikke de kunne hente det.

Mon man ikke også kan aflevere det på den lokale genbrugsplads?

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Jens

Dato : 07-08-04 19:46

Magnus Marius Rohde wrote:

> Mon man ikke også kan aflevere det på den lokale genbrugsplads?
>

> Magnus

han kan vel give det til bertel, så kan han hælde det ned over sig, og
fortælle os hvordan han har det bagefter.

--
Jens.

Med denne udtalelse repræsenterer jeg mig selv og ikke kongehuset.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-04 09:30

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev:

> Sælge det, det koster en mindre formue.

Det må han ikke, da han næppe lever op til de mange krav i lov om
kemiske stoffer og produkter.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19960002129-REGL

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : tomov

Dato : 31-07-04 21:13

> Det må han ikke, da han næppe lever op til de mange krav i lov om
> kemiske stoffer og produkter.
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19960002129-REGL

Se § 25
Tom

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-08-04 11:22

"tomov" <tomov@FJERNofir.dk> skrev:

> Se § 25

Ja men det forudsætter i første omgang, at han overhovedet må være i
besiddelse af kviksølv og har lov til at sælge det.

Alene det at opbevare kviksølv på en flaske som spørgeren gør er
ulovligt.

--
Morten http://miljokemi.dk