Sædcellernes kamp
Fra : *XxX*

Dato : 30-07-04 06:14

I tv programmet sædcellernes kamp på DR2, sagde de at hunkønsvæsener hos de
fleste arter er polygame og har sex med mange forskellige hanner. De
forskellige hanners sædceller kæmpede om at befrugte hunnens æg, og derved
fik hunnen det stærkeste afkom, men så vidt jeg ved lukker ægget for andre
sædceller når det første når frem, derved kan det da ikke passe at hunner
der har haft samleje med flere hanner inden for en uge eller der omkring,
stadig har mulighed for at blive befrugtet af en af de sidste hanner. Hvis
ægget lukker for andre sædceller med det samme, hvordan har de andre hanners
sædceller så en chance for at befrugte ægget?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-07-04 21:45

*XxX* skrev:
> [...] Hvis ægget lukker for andre sædceller med det samme,
> hvordan har de andre hanners sædceller så en chance for at
> befrugte ægget?

Øhh, går der ikke et æg til hver unge i et kuld? Sådan mener jeg
at have hørt forleden i radioen at det forholder sig med katte.
Et kuld killinger på seks stk. skulle for eksempel sagtens kunne
have fire-fem forskellige fædre.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Dan Elgaard

Dato : 30-07-04 08:31

> [...]
> at have hørt forleden i radioen at det forholder sig med katte.
> Et kuld killinger på seks stk. skulle for eksempel sagtens kunne

Jamen, hvis det er tilfældet, så holder teorien ikke, med at hunnen parrer
sig med flere hanner for dermed at blive gravid med den stærkeste af disse
hanner, alt efter hvilken af hannerne, der har den "hurtigeste" sæd!

Hun opnår vel snarere det modsatte: At selv svage hanner får lov at sætte
afkom i verden.

Skal jeg være helt ærlig, så tvivler jeg faktisk på, at hunner er så
polygame, som programmet gerne ville give indtryk af.
Måske hos nogle enkelte arter med "strejfer"-natur, men normalt bevogter de
stærke hanner deres hunner med stor indsats, netop for at sikre, at afkommet
er deres eget.

--
mvh.,
Dan Elgaard

Fra : *XxX*

Dato : 30-07-04 21:51

"Dan Elgaard" <NoSp@m.Net> wrote in message

> Jamen, hvis det er tilfældet, så holder teorien ikke, med at hunnen parrer
> sig med flere hanner for dermed at blive gravid med den stærkeste af disse
> hanner, alt efter hvilken af hannerne, der har den "hurtigeste" sæd!

Ja, eller mest kampdygtige

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 31-07-04 10:40

"Dan Elgaard" <NoSp@m.Net> writes:

> [...]
> parrer sig med flere hanner for dermed at blive gravid med den
> stærkeste af disse hanner, alt efter hvilken af hannerne, der har

Jeg har ikke set programmet, men hvis en hun ikke er smuk nok til at
score en vinderhan, så kan hun istedet vælge at leve med en taberhan
og lave et sidespring med en vinderhan. I den situation kan det blive
afgørende hvilken af de to hanner, der har den bedste sæd

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Dan Elgaard

Dato : 31-07-04 15:08

LOL )

> hvis en hun ikke er smuk nok til at score en vinderhan,
Yeps, hunner vurderes ene og alene på deres udseende

> så kan hun istedet vælge at leve med en taberhan
Men, så skal hun altså også være god til at lave mad

> og lave et sidespring med en vinderhan.
Men, vinderhannen ville jo netop ikke have hende (pga. hendes manglende
udseende).
Men, måske har vinderhannen hørt, at hun er god til at lave mad

Men, så fik vi da delt verden op:

- Vinderhanner og taberhanner (jeg må høre til de første for min kone er
ufattelig smuk
- Smukke hunner og grimme hunner

Fik I den piger: Glem alt om intelligens, uddannelse, intellekt,
samhørighed, fælles venner og interesser, hjerne, tanker og ambitioner og
karriere!
Det drejer sig om at være smuk, hvis man er en hun - ellers kan I ikke score
os vinderhanner ))

(Med mindre I altså kan lave mad)

--
mvh.,
Dan Elgaard (en vinderhan)

PS: Undskyld, Niels, men jeg kunne ikke lade være - dit indlæg lagde ligesom
op til det

Fra : *XxX*

Dato : 02-08-04 20:20

"Dan Elgaard" <NoSp@m.Net> skrev i en meddelelse

> Det drejer sig om at være smuk, hvis man er en hun

Også hvis man er han, skønhed er tegn på gode gener, så der for vil begge
køn finde en mage der er smuk og på den måde videreføre de bedste gener til
næste genneration.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-08-04 16:03

"*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Også hvis man er han, skønhed er tegn på gode gener, så der for vil begge
> køn finde en mage der er smuk og på den måde videreføre de bedste gener

Arv-miljø klares ej af DNA, men snusfornuft

INTET mht viden om psykens eventuelle bio-arvelighed er opnået af
DNA-forskningen

Men sager som nedenstående taler for at Erasmus fra Rotterdam havde ret da
han i 1520 sagde

"Vi fødes ikke som mennesker men uddannes til mennesker"

"Mowgli-dreng" blev opdraget af hund
Russiske socialarbejdere har fundet en syv årig "Mowgli-dreng", der går på
alle fire, snuser til sin mad og bider. Drengen blev forladt som spæd og har
siden da haft en hund som eneste selskab.
http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=467436

Læger=løgner når de påstår at m-k-forskelle er forklarlige udfra hormoner.
Det handler om at piger belønnes for at være SØDE,
og RASKE DRENGE får deres chancerytteri belønnet

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-07-04 15:13

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> Øhh, går der ikke et æg til hver unge i et kuld?

Jo da. Jeg skal ikke udelukke at enæggede tvillinger kan forekomme
inden for et kuld, men det må være undtagelsen (ligesom hos mennesker).

Hos mange dyr er det normalt at de forskellige »søskende« fra samme
kuld ikke har samme far. Der findes også eksempler på menneskelige
tveæggede tvillinger med forskellige fædre.

Da tvillinger er sjældne hos mennesker, er det selvfølgelig langt mere
almindeligt med børn fra enkeltgraviditeter der har den »forkerte« far.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : sph

Dato : 29-07-04 22:25

"*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hanners
> sædceller så en chance for at befrugte ægget?

Jeg kan se 3 mulige forklaringer:

1) De første sædceller bliver overhalet
2) Der er flere æg til rådighed
3) Kombination af ovenstående

Fra : Per Rønne

Dato : 30-07-04 09:28

> [...]

> ægget lukker for andre sædceller med det samme, hvordan har de andre hanners
> sædceller så en chance for at befrugte ægget?

Det kendes fra chimpanser; hunnerne parrer sig med /alle/ kønsmodne
hanner i gruppen [hyppigt også med hanner fra nabogrupper]. Dermed tror
"alle" hanner at de er far til afkommet, så de beskytter det ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Leo

Dato : 30-07-04 13:04

Hvad sker der, når sæd fra forskellige hanner blandes? Vil vævstyperne
spille en rolle?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-07-04 13:14

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message
> Hvad sker der, når sæd fra forskellige hanner blandes? Vil vævstyperne
> spille en rolle?

Der er jo stadig kun én vinder per æg.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Leo

Dato : 30-07-04 14:50

Men hvis nu sæden begynder at agglutinere?

Så er der jo ingen vinder!

Fra : *XxX*

Dato : 30-07-04 22:18

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message
> Hvad sker der, når sæd fra forskellige hanner blandes?

De vil begynde at kæmpe, med den anden hans sædceller.

Vil vævstyperne