watt cykel
Fra : klaus nielsen

Dato : 28-07-04 20:39

hej
hvis man tager en almindelig cykel og skulle køre feks 30 km/t (stille vejr)
hvor mange watt kræver det ca på pedalerne ?
samme spørgsmål på en ligge cykel hvor luft modstanden er en del lavere.
cyklerne er naturligvis velsmurte osv..

venlig hilsen klaus nielsen

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 28-07-04 21:34

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> writes:

> [...]
> hvor mange watt kræver det ca på pedalerne ?
> samme spørgsmål på en ligge cykel hvor luft modstanden er en del lavere.

Google er din ven: En søgning på ordene 'bicycle effect need for a
given velocity' giver som første hit
http://ida.physik.uni-siegen.de/menn/motion.htm . Der er også en
applet der tilsyneladende kan udføre diverse beregninger og plots;
præcis hvordan det virker har jeg ikke sat mig ind i. 30 km/h kræver
omkring 117 watt.

Om de forskellige tal (cwA-værdien på 0,25 m² og effektiviteten på
98%) er helt realistiske ved jeg ikke lige. Måske kan andre
google-links bidrage med nyttige oplysninger.

Mvh Rasmus

Fra : Claudio Adam

Dato : 29-07-04 06:47

klaus nielsen <klausvfr@hotmail.com> (vækmeddet) skrev:
> [...]
>hvis man tager en almindelig cykel og
>skulle køre feks 30 km/t (stille vejr)
>hvor mange watt kræver det ca på pedalerne ?

monteren engammeldags dynamo lygte på cyklen din,

hilsen,

Adam
--

www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 29-07-04 09:59

Claudio Adam <breidholdt@U6TA8privat.dk> (slet U6TA8) writes:

> monteren engammeldags dynamo lygte på cyklen din,

Hvorfor?

Fra : klaus nielsen

Dato : 29-07-04 10:12

> monteren engammeldags dynamo lygte på cyklen din,
>
> hilsen,
>
> Adam
> --
hvorfor det ?
nå men rasmus gav mig sådan set svaret på det jeg søgte..
tak for det
mvh klaus nielsen

Fra : Dan Frederiksen

Dato : 30-07-04 02:28

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> wrote in message

En liggecykel kan køre betydeligt hurtigere ved samme effekt.
kender ikke præcise tal men det er vist op mod dobbelt hastighed der kan
opnåes med en liggende cykel med en aerodynamisk skal på.

hurtig google siger:
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/speedruns2000/worlds-fastest-bicycle-2
000.htm
117km/t på cykel på flad vej.

Et trænet menneske kan levere 3-500Watt i længere tid men mere i meget korte
stræk.

vh
Dan

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 29-07-04 12:08

klaus nielsen wrote:
> hvis man tager en almindelig cykel og skulle køre feks 30 km/t (stille vejr)
> hvor mange watt kræver det ca på pedalerne ?

Jeg husker en gang i folkeskolen, hvor vi var på besøg på et kraftværk.
Der havde de et kondicykellignende aggregat med en stor lysende tavle
foran, så alle kunne se hvor mange watt man producerede. Efter ca. 10
sek. på 300 watt (maks.), lavede tavlen et lysshow og noget lyd. Ganske
morsomt, men ret hårdt.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk
jakob@dataloger.dk | Vinder af 1. division

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-07-04 15:11

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> [...]
> producerede. Efter ca. 10 sek. på 300 watt (maks.), lavede tavlen et
> lysshow og noget lyd. Ganske morsomt, men ret hårdt.

Har de ikke sådan en på eksperimentariet ?

--
/carsten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-04 22:25

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor mange watt kræver det ca på pedalerne ?
> samme spørgsmål på en ligge cykel hvor luft modstanden er en del lavere.

Min praktiske erfaring med liggecykler og kabinecykler er, at du sparer
ca.10% på kræfterne (eller rettere kører 10% hurtigere med samme
anstrengelse) ved en alm. liggecykel, lidt mere med en 'lowrider', der er
for erfarne. Og yderligere 10% eller mere ved forskellige brug af kåbe.
Derudover er liggecykler behagelige og rygskånende. På en lang tur varer det
længere inden man føler sig træt, selvom man kører hurtigere.

Der er nogle 'vel lidt optimistiske' tal at finde på en producent, Bram
Moens's hjemmeside.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dan Frederiksen

Dato : 30-07-04 02:33

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> anstrengelse) ved en alm. liggecykel, lidt mere med en 'lowrider', der er
> for erfarne. Og yderligere 10% eller mere ved forskellige brug af kåbe.

vist noget mere end det

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-07-04 14:41

"Dan Frederiksen" <bulkemail@shouldbeillegal.org> skrev i en meddelelse

> vist noget mere end det

http://www.wisil.recumbents.com/wisil/speedruns2000/worlds-fastest-bicycle-2
> 000.htm

Jeg henviser til praktisk erfaring. Selvfølgelig kan en fuldkåbecykel til
100 000 kr. yde det bedre. Både fuldkåber og lowriders er næppe til
hverdagsbrug. Lowriders måske for den øvede, hvis han vil risikere sit liv
på at blive overset og smadret af en bil.

Her er Bram Moens resultater, der er bedre end man mærker det i reelt brug.
http://www.m5-ligfietsen.com/main.php?sNewPage=Meetresultaten Det skal jo
også sælge cykler, DYRE cykler......
--
M.V.H.