Grundforskning ctr målforskning
Fra : Bo Warming

Dato : 22-07-04 14:01

Lektor R W Berg, DTU diskuterer i Information 22 juli naturvidenskabs værdi
for menneskehedens erkendelse, contra den mere målrettede ingeniørmæssige
brug af fx fabriks-kemi som engang var dominerende på hans universitet, som
jo tidligere hed "Polyteknisk Læreanstalt."
Nedenfor kan læses et praktisk-videnskabeligt forskningsindlæg, som er
blandt resultaterne af min grundvidenskabelige uddannelse på Københavns
Universitet i kemi.
Det kan tænkes, at nytænkning som denne forebygger tusindvis af
lårbenhalsbrud, der ofte indleder en dødsproces hos pensionister.
Da jeg påbegyndte mit studium, var det imidlertid en halv-religiøs
erkendelse om DNA og biologiens molekylære reaktionsmekanismer, der som jeg
var tændt på at udvide.
Professorernes forskningsråd afgør balancen i vore institutioners
målsætninger - fra den "forsknings for profitten", som forkætredes af
studenteroprøret i 1968, til den Bohr-Einstein-Newtonske filosoferen.
De bevilgende politiker-instanser giver stærke vink med en vognstang, og
skeler til vælgernes syn på sagen - kan de unge begejstres for noget, der
måske aldrig får praktiske resultater?
Dominerer behovet for "erkendelse", handler det så om, at opfylde små
Spørge-Jørgeners nysgerrighed om spejlblankhed ctr mathed for forskellige
metaller - for nu at nævne en småting, som lektor Berg berører? Det får
måske engang praktisk betydning for eet europæisk eller kinesisk firma, som
vil udvikle plastikspejle, der kan bruges i en mikrobølgeovn?
"En tosse kan spørge om mere end ti vise kan besvare", så vi kan bruge et
helt nationalprodukt på erkendelse for erkendelsens skyld, "l'art pour
l'art".
Avisdebatten skubber måske til balancen, ligesom krigenes behov for ny våben
engang betød penge til gadebelysning med Edisons glødelampe, så der kunne
finansieres ny forskning, der kunne skabe elektrisk belysning inde i
destruktive ubåde.
Utilitaristisk filosofi om lykkemaximering, mener jeg bør veje tungt i den
ideelle vægtning af de modstridende interesser for nytte ctr viden-for-viden
(selvsving?).
Inden jeg fremfører mit snusfornuft-indlæg , vil jeg give ordet til den
tyske romantiks store poetiske og panteistisk-filosofiske digter og
aforisme-forfatter - Goethe - der især anså sig for især at være
evolutions-biologisk og optisk-fysisk naturvidenskabsmand!
"Hver gang der fremkommer noget betydningfuldt nyt, spørger mængden, hvad
nytte det er til, og ikke med urette; for den kan kun blive klar over en
tings værdi gennem dens nytte."
"Man må holde fast ved tro at det ubegribelige er begribeligt: ellers ville
man ikke forske. "

"Hypoteser er vuggeviser, som læreren luller sine elever i søvn med; den
tænkende, nøjagtige iagtager lærer mere og mere at kende sin begrænsning;
han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere problemer dukker der
op."

--------------------
Til Ugeskrift for Læger.
Fra 1978 til 1987 fik jeg optaget ti korrespondencer af type som
nedenstående, og bl.a. var jeg den første der anbefalede
klamydia-diagnostik, som den der nu er blevet normal. Såfremt bladets
optagelses-politik vedr ikke-læger er ændret, så optagelse i nuværende form
er problematisk, vil jeg være glad for assistance til at få budskabet ud i
evt anden form.
--------------------------------
Selvhjælp vedr natlig inkontinens

Mange typer små emballager med tætsluttende låg, fx marmeladeglas, er
bekvemme til lugtfri opsamling af ekskrementer for personer med
inkontinensproblemer.
Vågner man mange gange om natten og skal ud af sengen og på toilettet, kan
der for ældre mennesker være risiko for at falde, og det kan være
fordelagtigt - evt i mørke - at gribe ud efter et handy opsamlingsredskab
og holde det under urinrør (evt anus) og aflukke og sove videre.
De gængse kolber og bækkener er ofte for store og klodsede, til at man halvt
i søvne kan smyge dem under dynen og ud til stabilt ståsted).
Vedr afføring kan yderligere anbefales en plastiktallerken, hvorfra faeces
med normal brug af "hundepose" overføres til lugttæt beholder (Foruden glas
er også visse typer hård plastik tæt for de stærkt ildelugtende indol-,
skatol- og merkaptan-molekyler).
Er vandindholdet ikke stort, er hundeposen (eller anden bekvem lille,
flexibel polyethylen-pose) ofte tæt nok til, at ingen kan konstatere lugt i
lokalet, selv hvis der går lang tid før overførsel til udendørs
affaldskontainer sker.

Socialkontorer udleverer engangs-bleer og ble-underlag til
inkontinens-patienter, og sidstnævævnte kan for flexibelt tænkende personer
anbefales brugt på følgende utraditionelle måde:
- Foldning foretages, så der er sugende materiale mod begge sider(og
plastfilm mod plastfilm indeni). Evt foldes mere end en gang, så man får en
flad "pude", og denne stabiliseres evt. ved med et gummibånd eller en
klemme.
Har man en sådan sugende "pude" liggende ved sit natbord og vågner med
vandladningstrang, kan man næsten i søvne gribe ud efter "puden" og placere
den under urinrøret og bagefter skubbe den ud af sengen og slumre ind igen..

--
Bo Warming, cand.scient, gymnasielærer
Bjelkes Alle 46, 2200 København N