Middel mod Ørentvist i haven.
Fra : webhiker

Dato : 20-07-04 16:33

Er ikke lige klar over om
det er en videnskab at slippe af med disse insekter. !
Min mor påstår de er til gene for hendes blomster o.lign i haven , så hun
spurgte lige hvordan man slipper af med dem.
Kunne ikke lige hjælpe , så måske nogen kan hjælpe her.

PÅ forhånd tak.

Webhiker........

Fra : kvaerulant

Dato : 20-07-04 16:42

webhiker wrote:

> [...]
>spurgte lige hvordan man slipper af med dem.
>Kunne ikke lige hjælpe , så måske nogen kan hjælpe her.

Jeg mener at den er et rovdyr,
så hvis hun fjerne den så få hun
10 gange så mange insekter, bare af andre arter.

Fra : webhiker

Dato : 20-07-04 17:06

kvaerulant <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in

> Jeg mener at den er et rovdyr,
> så hvis hun fjerne den så få hun
> 10 gange så mange insekter, bare af andre arter.

Der er mange edderkopper , og de gør da mere gavn end skade.
Ved ikke helt hvor meget de Ørentviste driller , for ellers
holder vi os bare neutral som hidtil.
Det kan jo også være at edderkopperne allerede hjælper os lidt. !

Webhiker........

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-07-04 18:21

> Er ikke lige klar over om det er en videnskab at slippe af med disse
insekter.

En mere passende gruppe ville måske være
dk.fritid.hus-og-have
Den omhandler i hvert fald havebrug, og spænder over så forskellige
mennesker som biodynamiske fanatikere til tanketomme giftspredere.

Fra : webhiker

Dato : 20-07-04 19:54

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail> wrote in news:40fd547a$0$165
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> Den omhandler i hvert fald havebrug, og spænder over så forskellige
> mennesker som biodynamiske fanatikere til tanketomme giftspredere.

Tanketomme giftspredere. !
Det er jo ikke så godt hvis man spreder det bevidst
over et lille arial. !!
Du er typen som gør det over et stort arial hvis du har en bil ,
motorcykel , knallert + + Tændvæske på grillen i haven osv.
Giften har gjort hverdagen nemmere.
Afskaffer vi den , så er vi tilbage hvor vi begyndte i tidernes morgen.

PS. Din pc bidrager til det værste miljø problem når den står af.
Så ikke noget med at købe en ny til den tid , vel. !

Check prisen på en liter gift hos den nærmeste landmand.
Skyld ganen i det , tænd en smøg , for så er du godt rustet til
en spasere tur rundt i nabolaget. !

Webhiker.......

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-07-04 21:35

> Tanketomme giftspredere. !
<snip>
Sikke du da kan. Jab nu bare over i den gruppe, hvor emnet hører til.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-07-04 02:52

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail> wrote in message
> [...]
> Den omhandler i hvert fald havebrug, og spænder over så forskellige
> mennesker som biodynamiske fanatikere til tanketomme giftspredere.

At udrydde ørentviste , selv i en lille have, vil være så umuligt som at
udrydde fluer, myrer - eller rotter fra en storby eller mennesker fra
jordkloden.

De spiser rådne plantedele og gør ingen skade

Fra : Bo Warming

Dato : 22-07-04 07:10

> [...]
> Den omhandler i hvert fald havebrug, og spænder over så forskellige
> mennesker som biodynamiske fanatikere til tanketomme giftspredere.

Hvis der er nul interessant liv hos debatørerne på den ng du foretrækker -
lutter tanketomme blomster-arkitektur-smagsdommere - så siger www.usenet.dk
helt klart at man skal rette sig efter stemningen på ng og ikke være slave
af en skrivebordsteoretisk fundats skrever for årtier siden og ikke
opdateret i samklang med tingenes udvikling og folklestemningens og
debatatmosfærens dynamik.

Hvis man har erfaring for at der kan gives godt respons til spørgsmålet af
de mange kloge teknikhjerner på dk.videnskab, som jo spreder sig tyndt over
alskens ANVENDT VIDENSKAB og smalltalk på alle emner - så ville man være en
nar, hvis man oprettede abbonnement til hus-have-fritids-ng, hvor de ikke
kender en og måske hader nytilkomne og ikke vil værdige indlægget svar.

Jesus sagde Loven er til for menneskene, menneskene er ikke til for loven
(og sabatten)

De uforpligtende vage usenet-hieraki-ordonanier fra et forgangent årtusind,
er det OT at ævle om på denne gode ng.
Der findes talrige ng til netcops
- søg over i deres pedanteri-getto.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-07-04 09:21

"webhiker" <webhiker@not-working> skrev i en meddelelse
> [...]
> spurgte lige hvordan man slipper af med dem.
> Kunne ikke lige hjælpe , så måske nogen kan hjælpe her.

Ørentviste kan gøre megen skade på blade.
De kan bekæmpes direkte med et pyrethroidmiddel (ugiftigt), eller man kan
benytte det gamle råd:
Fyld en urtepotte el. lign med træuld. Stil potten med bund opad.
Ørentvistene samler sig i træulden, der brændes af.

Per A. Hansen

Fra : webhiker

Dato : 21-07-04 14:29

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in

> [...]
> Fyld en urtepotte el. lign med træuld. Stil potten med bund opad.
> Ørentvistene samler sig i træulden, der brændes af.

Tak for infoen Per.
Det råd sender jeg hermed videre....

Webhiker.

Fra : Emma Inge Hansen

Dato : 22-07-04 07:51

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fyld en urtepotte el. lign med træuld. Stil potten med bund opad.
> Ørentvistene samler sig i træulden, der brændes af.

Det er en vanvittig overdrivelse at sige at ørentviste kan være alvorlige
skadedyr. Deres tilstedeværelse er vist mest et psykologisk problem. - Ikke
mindst i private haver: lev med dem, det er spændende insekter, som ikker
gør nogen særlig skade.

Poul Evald Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-07-04 08:50

Emma Inge [Poul Evald] Hansen skrev:
> [...]
> et psykologisk problem. - Ikke mindst i private haver: lev
> med dem, det er spændende insekter, som ikker gør nogen

[videnskab-OT]:
Hvad angår haven er jeg enig. Vil aldrig begynde at ofre den
dyre insektsspray på ørentviste ude i haven. Men når de i
denne tid begynder at kravle ind i huset, så får de altså et
drys med pulveret eller et pust med spraydåsen. Det foregår
hos mig, når jeg åbner havedøren om morgenen. Efter en kold
og våd nat, kan der sidde flere hundrede ørentviste i dørkanten.

Jeg bryder mig ikke om at tage en bog i en af stablerne, og der
så kravler en velvoksen ørentvist på den. Det da kan godt være
at det er et psykologisk problem, jeg har.

Men så kan jeg til gengæld meddele at *edderkopperne* går
jeg faktisk og hyggesnakker med. Hvis de bliver så store, at
jeg ligefrem kan *høre* dem gå omkring, kan jeg dog finde på
at sætte dem udenfor. Nå, men egentlig hørte det her vel mere
til i fx gruppen dk.natur.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som heller ikke bryder mig om at

Fra : Bo Warming

Dato : 22-07-04 10:03

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message
> Men så kan jeg til gengæld meddele at *edderkopperne* går
> jeg faktisk og hyggesnakker med. Hvis de bliver så store, at
> jeg ligefrem kan *høre* dem gå omkring, kan jeg dog finde på
> at sætte dem udenfor.
LYKKEN ER "At åbne et vindue og slippe en bi ud" Kinesisk ordsprog

Kan en fugleedderkop afgive hørbar lyd hvis ikke den går på knitrende papir?

Selvfølgelig er vor aversion mod rotter og insekter en usaglig fobi.

Men hør så om de varme lande, hvor jeg i Zambia arbejdede for Danida, og når
jeg besøgte min ulandsfrivillige kones Mellemfolkelig Samvirke-kolleger så
gik halvdelen af tiden med småvildtsjagt med pyretrumspray, så snart man var
kommet ind i sit hjem og havde lukket myggenettet bag sig.
Hvis der var sluppet en malariamoskito med kunne det jo være at
klorokin-pilleforebyggelsen ikke virkede. Flere måtte rejse hjem af den
grund. Det var ren sadisme at puste gift på de mange store insekter og se
dem vride sig i dødskamp.

Ørentviste er lidt ulækre og store skovmyrer kan svi lidt, hvis de bider,
Forleden fik jeg et stik af en humlebi da jeg gik barfodet på min plæne -
men selv hvepsestik går hurtigt over, hvis ikke man er ved at udrydde deres
bo, så de tømmer blæren via brod i dig.

For at få bekræftet ørentvistes totale ufarlighed selv for småinsekter -
ringede jeg idag til Statens Skadedyrs Laboratorium 45878055 www.dpil.dk og
sføli er der intet at frygte.
Heller ikke fra tæger, hvis ikke de faktisk er flåt, og man glemmer dem i
døgn og efter rød hævning i flere dage ikke gider få penicillin. Mimi
Jacobsen har været uanvarlig ligeglad eller fuld af løgn, da hun gav den som
neuroborreliose-patient.

Mariehøns kan i tørre somre bide så det netop mærkes, af tørst men uden
efterfølgende kløe. sagde biologi-cand.scienten fra ssl@agrsci.dk (evt ssk)

Har du oplevet smerte fra andre dyr en bier og hveps?

At ørentviste ikke går i øregang og bider mærkbart, bekræftede biologen som
værende vandrehistorie.

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-07-04 12:00

"Emma Inge Hansen" <emmaingehansen@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse news:40ff63c8$0$3066$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...

> [...]
> mindst i private haver: lev med dem, det er spændende insekter, som ikker

Totalt sludder - men det er da muligt at *du* ikke har problemet.

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-07-04 16:42

"Emma Inge Hansen" <emmaingehansen@mail.danbbs.dk> skrev
> Det er en vanvittig overdrivelse at sige at ørentviste kan være alvorlige
> skadedyr. Deres tilstedeværelse er vist mest et psykologisk problem.

Det kan 'vi Dahliadyrkere' ikke nikke ja til. Er det slemt, mister man
hovedparten af blomsterknopperne. (Eller de sidste, sneglene har glemt).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-07-04 09:02

> [...]

Ikke
> mindst i private haver: lev med dem, det er spændende insekter, som ikker

Det er der heller ingen, der har gjort.
Men rent lokalt kan ørentviste faktisk rasere visse planter totalt.
At løse et lokalt problem af den størrelsesorden gør ingen forskel,
ørentviste
er ikke en truet dyreart.
Det kan endda være med til en bedre tilværelse for ørentvistens byttedyr
på den pågældende lokalitet.

Per A. Hansen