Afstand?
Fra : Jean

Dato : 16-07-04 22:09

Jeg søger en side, der kan måle fra et punkt til et andet rent geografisk.
Ikke sådan via adresser og
sådan... bare i lige luftlinie...

Altså afmærke 2 punkter på et kort og så fortælles siden afstanden?
Nogen der kender sådan ens ide?

Mvh Jean.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 16-07-04 22:20

"Jean" <askme@ifyouwantit> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ikke sådan via adresser og
> sådan... bare i lige luftlinie...
>
> Altså afmærke 2 punkter på et kort og så fortælles siden afstanden?

Den korteste afstand mellem to punkter på jorden er en storcirkel - da
jorden ikke er flad .... Så lige luftlinie er IKKE den korteste afstand
mellem to punkter...

/Johnny

Fra : Jean

Dato : 17-07-04 07:18

Johnny Andersen skrev:
> Den korteste afstand mellem to punkter på jorden er en storcirkel - da
> jorden ikke er flad .... Så lige luftlinie er IKKE den korteste afstand
> mellem to punkter...

Hvem snakker om den korteste afstand? Ikke jeg...

Mvh Jean
--
I tvivl om nethandel?
Tjek: www.net-tjek.dk

Fra : Jakob NIelsen

Dato : 17-07-04 16:28

> Den korteste afstand mellem to punkter på jorden er en storcirkel - da
> jorden ikke er flad .... Så lige luftlinie er IKKE den korteste afstand
> mellem to punkter...

Nu er en storcirkel jo netop lige, hvis man ser bort fra krumningen omkring
centrum. At den ikke ser lige ud på de fleste kort-projektioner er en anden
sag.
Hvis man ikke betragter en storcirkel som korteste afstand, så er det fordi
man regner en lige linie gennem jordoverfladen for kortest, og så kommer
storcirkler ikke ind i billedet, så hvad er det egentlig du siger?

Korteste afstand på jord-_overfladen_ er en storcirkel, og dette _er_ en
lige linie, hvis det skal være en luft-/overflade-linie.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-07-04 22:18

Jean skrev:
> Jeg søger en side, der kan måle fra et punkt til et andet
> rent geografisk. [...] ... bare i lige luftlinie...
> Altså afmærke 2 punkter på et kort og så fortælles siden
> afstanden? Nogen der kender sådan ens ide?

Jeg kan ikke hjælpe med en hjemmeside. Men når jeg selv skal
finde en afstand på kortet (her i Danmark), bruger jeg min
cd-rom "Det levende Danmarkskort" fra Kort & Matrikelstyrelsen.
Den kan man (så vidt jeg ved) låne på biblioteket.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-07-04 23:23

Jean wrote:

> Altså afmærke 2 punkter på et kort og så fortælles siden afstanden?
> Nogen der kender sådan ens ide?

http://www.dk.map24.com/

mvh
Henning

Fra : Jean

Dato : 17-07-04 07:18

Henning Præstegaard skrev:
> http://www.dk.map24.com/

Tak for det. Fedt link...

Mvh Jean
--
I tvivl om nethandel?
Tjek: www.net-tjek.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-07-04 20:39

Jean wrote:

> Altså afmærke 2 punkter på et kort og så fortælles siden afstanden?
> Nogen der kender sådan ens ide?

I et indlæg for nylig i en anden tråd angav jeg en sådan side.
Se venligst news:40D1A3A9.F6F8A706@jeppesn.dk

Afstanden er desværre i miles.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 20-07-04 11:45

Dette er ikke lige hvad du spørger om, men dit spørgsmål har fået mig til at
tænke på, hvordan man geometrisk beregner problemet, og jeg har fundet en
formel for spheriske trekanter.

cos(a) = Cos(b)Cos(c) + sin(b)sin(c)Cos(A)

Hvis man anvendere den på en trekant med de to punkter P1 og P2 og Nordpolen
N (=A), så er a vinkelbuen mellem P1 og P2. Med a udtrykt i radianer har du
den værdi
du søger i:

Distance = (Jordens Radius) x a

Indsæt værdierne:

b = 90 - breddeP1 (asimut P1)
c = 90 - breddeP2 (asimut P2)
A = N, vinklen ved nordpolen = længde-difference mellem P1 og P2

Jeg har ikke testet formlen men forventer at høre protester eller accepter
hvis nogen prøver.

Carsten