sorte huller
Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-07-04 15:53

Det ser ud til at information alligevel godt kan undslippe de sorte huller

http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99996151

Hilsen Michael

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-07-04 02:35

"Michael Knudsen" skrev

> Det ser ud til at information alligevel godt kan undslippe de sorte huller
>
> http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99996151

Hej Michael,

Artiklen står på engelsk, som jeg desværre ret dårlig til ...

Kunne du give et passende resumé på dansk ?

På forhånd tak ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2760 news:JPzFc.21177$Vf.1143989@news000.worldonline.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-07-04 22:48

Jesus-loves-you wrote:

> Kunne du give et passende resumé på dansk ?
>
> På forhånd tak ...
>

> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael

Efter næsten 30 år med diskussioner om hvorvidt
et sort hul ødelægger alt der falder i, sier
Hawkings nu at han tog fejl. Tilsyneladende tillader
sorte huller information indefra at undslippe.

Det vil løse sortehul informationsparadoxet.
I 1976 regnede Hawkings ud at et sort hul taber
masse ved at afgive stråling. Denne Hawking
stråling indeholder intet information om masse
indeni det sorte hul, og så snart det sorte hul
er fordampet, er al information tabt.
Dette er i strid med lovene i kvantefysik.

Martin.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 22-07-04 12:32

"Martin Andersen" skrev

> [...]
> indeni det sorte hul, og så snart det sorte hul
> er fordampet, er al information tabt.
> Dette er i strid med lovene i kvantefysik.

Tak for din indlæg, Martin ...

Desværre kan jeg misforstå din udredning, fordi jeg er lidt tungnem, og da
jeg samtidig har en dårlig hukommelse, har jeg ofte behov for en
"opdatering".

Du skrev omtrent:

Punkt 1.
Hidentil har Hawking udtalt, at *intet* kan undslippe et sort hul.

Punkt 2.
Nu tilbagekalder han dette udsagn ved at sige, at "information" kan
undslippe!

Ordet "information" er i min fysik-begrebsverden en megen úpræcis angivelse

Herefter skriver du en sætning, som for mig at se modsiger den forrige:

Punkt 3.
> I 1976 regnede Hawkings ud at et sort hul taber
> masse ved at afgive stråling.

Modsigelsen opstår for mig i kraft af, at *stråling* åbenbart kan undslippe,
og det er jo noget vrøvl i forhold til punkt 1.

Skal meningen være følgende:

Punkt 1.
Hidentil har Hawking udtalt, at ...

*stråling* godt kan undslippe et sort hul, hvorfor det sorte hul taber
masse.

Ved mindre dette masse-tab kompenseres af udefra komne energi i form af
partikler eller elektromagnetiske bølger, da vil masse-tabet medføre (i
sidste instans), at det sorte hul ophører med at eksistere. Polulært sagt,
at massen er "fordampet".

Punkt 2.
Hawking har nu tilbagekaldt denne hans antagelse.

Hvornår gjorde han for øvrigt det ?

-

Kvantefysik ... nej, dét venter vi med ...

2921 news:C1PKc.26107$Vf.1378546@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2965